josse Geplaatst: 10 oktober 2011 Delen Geplaatst: 10 oktober 2011 hoi hoi, mijn oom is een vertaler-tolk IT-NL en worstelt in zijn nieuwste boek met een technisch zinnetje over het opvoeren van Vespa's ;-) een kluifje naar onze hand, lijkt me. -------------------- Dag Joost, ik zit momenteel uit het Italiaans een verhaal te vertalen waarin een gestolen Vespa voorkomt, waaraan bij het terugvinden vanalles veranderd blijkt te zijn. Nu worden die veranderingen beschreven in een zin vol technische termen, waarbij mijn woordenboeken me volkomen in de steek laten. Ineens dacht ik aan jou, als Vespa-freak. Ik zal de zin hieronder in zijn geheel kopiëren. Misschien ken jij wel mensen in je Vespa-club die wat Italiaans kennen (of die bv. over een meertalige catalogus van de onderdelen beschikken). Ik zal de termen die ik nergens vind in het vet zetten en er mijn (heel) voorlopige vertaling bij zetten. Overigens kan ik op google.it (de term in kwestie + "immagini") wel afbeeldingen van die onderdelen vinden, maar daarmee heb ik natuurlijk nog geen Nederlandse vertaling ervan. Kun je mij helpen? Ik zou je heel dankbaar zijn. Hier komen de problematische zinnen: Aveva allargato il collettore, sostituita la marmitta, montato il 102, piombato le coppe e riverniciato la carrozzeria tutta di blu. Hij [= de dief] had de collettore [di aspirazione o immissione?] verbreed / ruimer gemaakt, de uitlaat / knalpot vervangen, de 102 [cilinder?] gemonteerd, piombato [loden?] le coppe [carters?] en de carrosserie helemaal in het donkerblauw overgeverfd. Alvast bedankt, Frans -------------------------------------------------------------------------------- Hier alvast mijn idee : Collettora = spruitstuk (buis/verbindingstuk tussen de carburator en de carter/motor). Uitlaat moet je zo vertalen en niet knalpot, dat lijkt me eerder iets voor oude auto's. Soms worden race-uitlaten gebruikt en die noemen ze ook : expansie-pijpen. Die 102 zal inderdaad slaan op een andere cylinder, nl een 102cc. Dat is de maximum grootte die je op een Vespa 50cc kan zetten. (50cc = bromfiets, maar als ik me niet vergis, mogen ze in Italië al vanaf 16jr op een 125cc rijden, beetje vreemd dus?) die piombato le coppe, dat is me nog een raadsel alle hulp welkom. Link naar reactie
janvda Geplaatst: 10 oktober 2011 Delen Geplaatst: 10 oktober 2011 piombato le coppe = carter gelast? (ne pure gok zelle) Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 oktober 2011 Delen Geplaatst: 10 oktober 2011 Zal toch niet over een automatic gaan? Indien wel "de vario-gewichtjes verzwaart" ? Groetjes, nero. Link naar reactie
josse Geplaatst: 10 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2011 @jan &Nero : ik zal maar wachten op de Limburgse vrienden met Zuiderse roots zeker ? :-) Link naar reactie
bardi Geplaatst: 10 oktober 2011 Delen Geplaatst: 10 oktober 2011 Google translate geeft dit: Had uitgebreid spruitstuk, vervangen van de uitlaat, gemonteerd op 102, verzegeld cups en herschilderd het hele lichaam blauw groet, bardi Link naar reactie
josse Geplaatst: 11 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2011 up, waar zitten hier al die mannen met italiaanse roots ? Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 12 oktober 2011 Delen Geplaatst: 12 oktober 2011 ik dacht dat coppe bekers zijn en piombato is gelood,maar ik denk in deze zin dat ze verzegeld of dicht gemaakt bedoelen. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 12 oktober 2011 Delen Geplaatst: 12 oktober 2011 coppe wordt ook gebruikt voor billen/zijkassen nu we toch taalkundig bezig zijn: "hulp gevraagd" is trouwens met een D ;-) Link naar reactie
josse Geplaatst: 12 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2011 amai Geert, je hebt gelijk, wat een stommeteit. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 12 oktober 2011 Delen Geplaatst: 12 oktober 2011 Dus dan zullen de billen geplamuurd/vertint zijn? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 13 oktober 2011 Delen Geplaatst: 13 oktober 2011 je zou moeten weten over welk soort vespa het gaat Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 13 oktober 2011 Delen Geplaatst: 13 oktober 2011 Er zijn er niet veel waar je een 102cc op kunt schroeven, toch? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 13 oktober 2011 Delen Geplaatst: 13 oktober 2011 geen idee hoe dat zit bij automaat scooters Link naar reactie
josse Geplaatst: 13 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 13 oktober 2011 Dus dan zullen de billen geplamuurd/vertint zijn? Dat zou het ook kunnen zijn, goede tip. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 13 oktober 2011 Delen Geplaatst: 13 oktober 2011 Een KOLFJE naar m'n hand... Link naar reactie
josse Geplaatst: 14 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2011 @bardi : ja man, ik blijf mijn teksten niet corrigeren hè :-) Link naar reactie
whiteshark Geplaatst: 2 februari 2014 Delen Geplaatst: 2 februari 2014 hello, ik ben italiaans stuur naar me wat moet vertalen mario.criaco@telenet.be Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 3 februari 2014 Delen Geplaatst: 3 februari 2014 hello, ik ben italiaans stuur naar me wat moet vertalen mario.criaco@telenet.be beste, dit bericht dateert van 2011, ik hoop dat het stuk ondertussen vertaald is Link naar reactie
josse Geplaatst: 3 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 3 februari 2014 haha, en dat boek is waarschijnlijk al lang in de winkel ;-) toch bedankt voor de moeite. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.