Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie P200E, motor vast?


MrCash

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Onlangs in een bos een P200E "gevonden", eigenaar aangesproken, stond er al een "tijdje" (hij was nogal vaag over die periode;-)) blijkbaar, maar ik schat dat er al jaren niet meer mee gereden is. Omdat hij helemaal origineel én compleet was kon ik het niet laten, ik heb een bod gedaan, en nu is hij van mij !!

Dus vandaag gaan halen, en onmiddellijk aan begonnen natuurlijk ;-) !

Nu, ik heb heel wat kennis van motoren en mechaniek, maar dan eerder van auto's. Vespa's heb ik (nog) niet veel verstand van ...

Dus hierbij mijn eerste vraag, ik denk dat de motor vast zit (lijkt me ook zeer waarschijnlijk na al die jaren).

Het vreemde is (maar ik doe misschien iets verkeerd?) dat ik de krukas niet kan verdraaien vanop het vliegwiel, dat zit muurvast.

Wanneer ik de kick starter propbeer zit dat ook vast, behalve wanneer ik de koppeling inknijp, dan draait die door en hoor je een rollend geluid in de motor. Maar, de bougie is er uit en de piston die beweegt niet wanneer ik kick. Staat de kickstarter misschien achter de koppeling en trap ik enkel de versnellingsbak rond wanneer ik kick?

Ik heb uiteraard de bougie verwijderd, en al heel wat kruipolie in de motor gespoten.

Zijn er posts die jullie kunnen aanraden om de motor van een P200E wat beter te leren kennen, en de do's en dont's van het sleutelen aan een Vespa?

ik zal eens proberen van foto's te posten.

Grts,

post-1696-13769185893176.jpg

post-1696-13769185897964.jpg

post-1696-13769185899183.jpg

post-1696-13769185902324.jpg

Link naar reactie

Kijk eerst of de nodige papieren erbij zijn (op naam van de eigenaar): GVA, inschrijvingsbewijs.

Koppeling zit idd tussen versnellingsbak en piston.

Best eerst de motor er vanonder halen, cilinderkop demonteren en proberen of je de cilinder los krijgt.

Anders de krukas doorslijpen en de piston laten uitpersen of een nieuw cilinderkitje/krukas steken.

Hopelijk heb je niet teveel betaald...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Jah - dat wordt een volledige motorrevisie. Nu is dat wel de moeite voor een P200 blok, maar dat de cilinder vast zit maakt het wel een bereklus.

Zonder papieren kun je beter een andere, maar dan oldtimer Vespa erbij zoeken en dit blok eronder gebruiken ;)

De Haynes is onmisbaar als je net begint.

Link naar reactie

Hey thx voor de reply's dat helpt me al aardig op weg.

Papieren zouden geen probleem mogen zijn. Hij was ze inderdaad allemaal kwijt. Maar de plaat hing er nog op, dus wist ik dat hij zeker in Belgie rondgereden had. Hij is bij de politie aangifte gaan doen van verlies van papieren. Op basis van dit formulier kan ik vervolgens bij Piagio een gelijkvormigheid attest aanvragen, zou €75,- kosten. Het inschrijvingsbewijs zou volgens DIV ook geen probleem zijn. verzekering moet gewoon het verlies melden wanneer hij opnieuw ingeschreven kan worden (ik heb nb de originele nummerplaat ook nog). En wees gerust, de prijs was ook meer dan ok, heb me er niet pijn aan gedaan:-).

Wat erger is, is dat ik geen motor rijbewijs heb, net een jaartje te jong om met +125cc te mogen rijden :-) ... daar heb ik dus nog wat werk en kosten aan ...

Die Haynes da's een goed idee, staan die dingen nergens online, ingescand ofzo?

Nog een vraagje, ik weet niet hoe jullie dat stuk noemen, maar de carrosserie plaat rond het kader, die uiteindelijk overloopt in de twee stukken waar je je voeten opzet. Is onderaan nogal stevig geroest. ik had gisteren al eens even gekeken op sip en scootercenter, maar kan dat precies niet vinden? verwonderd me omdat er zoveel andere onderdelen nog wel gemaakt worden ... of moet ik voor zulke dingen eerder tweedehands gaan kijken?

In ieder geval al bedankt voor jullie feedback, ik hoop dit weekend de motor er onderuit te kunnen halen en dan weten we meer.

groeten !

Tom,

Link naar reactie

Treeplank klinkt inderdaad zeer aannemelijk :-) thx.

Echter, het stuk dat je aangeeft ziet er zo groot en vlak uit, is dat heel de onderkant in een keer en die las je dan tot daar waar de ronding naar boven vertrekt?

want ik zag daar ook floor board staan http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/PV152740/Repairsheed+floor+board+front.aspx Maar da's dan misschien de bovenkant enkel? Soit, het zal me wel duidelijk worden bij het demonteren.

Je zegt dat als de koker door is, er een nieuw frame op moet, lassen jullie dat dan niet?

Zoals ik al vertelde heb ik wel wat auto ervaring, en daar worden zulke dingen gewoon opgelast. Dit stuk van het frame is natuurlijk wel zeer belangrijk naar structurele stijfheid toe.

Groeten,

Link naar reactie

Hallo,

Motor er onderuit gehaald, ziet er allemaal relatief goed uit. Was niets echt hard vastgeroest ofzo.

Nu, de piston zit stevig vast zoals verwacht, krukas draait wel mooi. Ik ben nog wat bezig met kruipolie en de brander om hem er misschien fatsoenlijk uit te krijgen, maar de kans lijkt kleiner en kleiner te worden.

Ik was even gaan kijken op SIPS en scooter center voor een cilinder kit. Die van piagio scheelt maar 5euro, maar bij scooter center hebben ze ook nog een kit van BGM voor 136euro. iemand daar ervaring mee? Ze schrijven dat dat een prima instap is, om later ook nog te tunen, maar omdat het zoveel scheelt in prijs wou ik toch even jullie ervaringen afchecken.

Groeten,

Link naar reactie

ik heb op mijn PX200 de BGM kit gemonteerd, gecombineerd met een Grand Sport piston en Mazuchelli racekrukas geeft dit een "veel" vinniger 200cc kit dan de originele van Piaggio.

ik heb ze op 4 scooters reeds gemonteerd en vind ze prijs kwaliteit de beste op de markt voor een gewone 200cc.

Link naar reactie

Hey Fajes,

je zegt BGM kit gemonteerd, maar een kit is toch incluis piston? Die heb je dan blijkbaar niet gebruikt?

Ik had al gelezen over bepaalde poorten op de piston en cilinder vergroten/aanpassen voor meer koppel, is dat niet meer nodig dan misschien met de BGM / Mazuchelli piston combinatie?

Link naar reactie

ik heb een andere piston gebruikt ja, maar met degene die er bij zit is niks mis hoor! :)

de kit gewoon als standaard gebruiken met een standaard krukas is zeker geen probleem en aangaande prijs/kwaliteit zeker een aanrader.

Link naar reactie

ok,thx Fajes, dan moet ik daar al niet meer aan twijfelen !

Ik veronderstel dat er hier op de site reeds zeer uitgebreide topics over moeten bestaan, maar, ... ik kan ze niet vinden... :-(

Zijn er mensen die me links kunnen bezorgen naar forum items die interessant zijn?

Vooral naar:

Het in gebruik nemen van een BGM kit.

Info mbt poorten die geoptimaliseerd kunnen worden (piston/cilinder).

Welke onderdelen bij een motor revisie best gelijk nagekeken en of vervangen worden.

Hoe je kan zien of een krukas versleten/aan vervanging toe is.

Waar in het Antwerpse je aankopen doen, of niet twijfelen en online in Duitsland bestellen?

Nogmaals, dank om deze beginner op gang te helpen ...

Link naar reactie

- BGM kit is een geoptimaliseerde kopie van de originele cilinder. Is niet zoveel spannends over te vertellen.

- Niet tunen, 200cc doet het prima zoals ie is: een logge krachtig cruiser. Na een jaartje rijden eens kijken hoe en wat met tunen.

Er zit maar 1 spoelpoortje op een 200cc, de spoelpoorten/kanalen zitten in de cilinder, daar aan gaan rommelen is erg veel werk voor erg weinig winst.

- Zie dit lijstje: http://vespaforum.be/index.php?q=nl/node/11437 (en koop/download een Haynes Manual)

- Als je er op hebt moeten rammen om de piston los te krijgen, kun je hem ws. gelijk vervangen. Je kunt hem even bij een motorrevisietoko laten zien voor expert advies.

- Niet twijfelen over online bestellen.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Gentlemen,

Ik sta ondertussen behoorlijk wat verder in het project. Zonder twijfel, veel dankzij jullie feedback!

Ondertussen is quasi alles gedemonteerd, en is de carrosserie ontdaan van alle roestige onderdelen (waaronder de hele bodem :-( ).

Vervolgens het boeltje laten zandstralen, en in een twee componenten grondlaag laten zetten.

Ik tracht hieronder nog wat foto's te zetten.

Ook een boel onderdelen gekocht bij SIP en Scooter-Center, moet bekennen, zeer leuk twee grote dozen vol onderdelen mogen ontvangen :-).

Heb echter jullie advies nog nodig voor onderdelen die ik nodig heb.

Onderstaande lijst zijn artikels waar meestal een overdaad van beschikbaar is, en een leek als ik kan daar niet het juiste uitkiezen.

De bedoeling is hem standaard te maken qua look, maar als iets technisch zoals vering echt veel beter is in een nieuw model, dan mag dat gerust zichtbaar zijn. Het is dus telkens de bedoeling om een goede daily driver te maken, het moet goed werken en comfort geven, maar geen high performance (zeker naar prijs toe :-)).

Remschoenen, welke zijn goede zonder te overdrijven naar prijs en performance toe?

Vering, zowel voor als achteraan.

De rubbers van de ophanging. bij auto's wordt er in de aftermarket veel gebruik gemaakt van polyurethaan bussen. Veel stijver en slijtvaster dan rubber, en maar een beetje duurder. Maar het lijkt me dat ik dat niet kan vinden voor Vespa's ? Een gat in de markt :-)? Welke zijn goede?

Uitlaat, liefst niet meer lawaai dan het origineel, maar mag eventueel wel een andere vorm hebben als dit de prestaties ten goede komt.

Chrome rand rond de carrosserie vooraan.Ik wilde die bestellen, maar dan leek ik te lezen dat er een speciale tang nodig is om die rond het metaal te knijpen. ik zag ook dat er een plastiek variant was, maar is dat een beetje goed? of is er iemand die voor mij de rand er kan opzetten wanneer hij (ooit) gespoten is?

nb: Kennen jullie een product waarmee ik het alu van de motorblok echt proper kan krijgen? Hij is ontdaan van alle vet en zand, maar in de poriën blijft er vuil zitten.

Groeten, en alvast bedankt voor jullie reply('s) !!

Link naar reactie

Urethane Motor mounts: http://www.claussstudios.com/id1.html

Maar overkill op een standaard P200.

SIP Road uitlaat is op het moment het beste compromis tussen power/look en geluid.

Vering: hangt af van je budget. Je kunt versterkte veren op een basis houder zetten, dan ben je 5 tientjes kwijt per veer. Voor 130 heb je SIP Pro's, Bitubo's zijn nog een slag duurder.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hi mr160,

thx voor de reply, die Urethane bussen is waarschijnlijk idd overkill.

Wat betreft de veren, helaas, goedkoper is beter momenteel. maar het moet ook wel een verbetering zijn tov de oude.

Heeft niemand nog ideëen rond de andere vragen?

Meer bepaald de chrome rand, en de remblokken?

.

En dan eindelijk tijd gevonden om wat foto's te posten ...

Dit is wat men kaas met GROTE gaten noemt :-)

6178960682_5c72b2a3cd.jpg

2011-07-24 13.16.38 by Mr. Cash, on Flickr

6178960948_0c2095f7e1.jpg

2011-07-24 13.17.23 by Mr. Cash, on Flickr

6178436417_aa1246a369.jpg

Zo ziet een rotte bodem er dus in het echt uit ...

2011-07-28 18.32.36 by Mr. Cash, on Flickr

6178962082_be22dfce01.jpg

2011-07-29 19.21.30 by Mr. Cash, on Flickr

6178961512_55c7fcb0eb.jpg

Voila, dit kan weg om te zandstralen, en in 2 componenten grondlaag te zetten.

2011-08-01 12.48.47 by Mr. Cash, on Flickr

6178962378_d95a3253b7.jpg

En dit is een week later het resultaat. Nice !

2011-08-10 16.58.01 by Mr. Cash, on Flickr

6178444069_551c3cd2b3.jpg

Desondanks het zandstralen toch nog wat roestvroming gevonden, bleek dat tussen de twee platen veel roest zat, aan beide kanten nog wel.

2011-09-13 09.16.22 by Mr. Cash, on Flickr

6178967666_5984dbd235.jpg

2011-09-13 09.16.35 by Mr. Cash, on Flickr

6178967142_079f3ef7e9.jpg

Heb ik de bovenste laag maar afgeslepen, en er wat plaatjes ingezet.

2011-09-13 10.37.59 by Mr. Cash, on Flickr

6178442481_6e26910082.jpg

En dan, eindelijk, tijd voor een nieuwe bodem !

2011-09-13 15.03.38 by Mr. Cash, on Flickr

6178442149_267dc91481.jpg

2011-09-13 15.03.49 by Mr. Cash, on Flickr

6178441737_8068074a43.jpg

2011-09-13 15.04.49 by Mr. Cash, on Flickr

6178441451_b32a2e5565.jpg

Voor dit stuk had ik meeste schrik, omdat hier de krommingen beginnen, en het plaatwerk wel eens zou kunnen beginnen te wringen.

Maar dat bleek uiteindelijk redelijk vlot te lukken.

2011-09-14 17.08.04 by Mr. Cash, on Flickr

6178964748_0b623f9d35.jpg

2011-09-14 17.11.27 by Mr. Cash, on Flickr

6178440125_122ccb13ce.jpg

2011-09-14 18.14.57 by Mr. Cash, on Flickr

6178439073_03a9e279bd.jpg

TADAA !!! het grote laswerk zit er op, de platen zitten er in !

2011-09-18 15.45.14 by Mr. Cash, on Flickr

6178439571_d3ce2ec9b7.jpg

2011-09-18 15.44.14 by Mr. Cash, on Flickr

6178958812_46f5b87384.jpg

Zo ziet een piston er uit die niet los te krijgen is ...

2011-07-28 18.31.15 by Mr. Cash, on Flickr

6178435689_e3f270b14a.jpg

Ik heb de cilinder moeten doorslijpen, en vervolgens met de bijtel moeten openkappen om de spanning er af te krijgen en zodus de piston uit de cilinder ...

2011-07-28 18.30.44 by Mr. Cash, on Flickr

Volgende stadium is nu het plamuren van het laswerk. En na het uitdeuken, ook de beide wangen plamuren.

Slu !

Link naar reactie

veel werk voor een PX chassis volgens mij over een paar jaar kon je een leeg hard PX chassis scoren voor 30 euro in duitsland is denk ik nu nog zo

dus volgens mij zonde van al het geld en de werk uren die erin gestoken worden als het nu over een zeldzaam model zou gaan zou ik zeggen ok

toch nog veel su6

grtz sidvespa

Link naar reactie

Als je wil weten hoe je het blokje helemaal uit elkaar moet halen en reviseren check ook eens deze video van onze oosterburen:

http://www.vespa-px.com/techbase.php

En tevens kan je er complete revisie sets kopen voor de Vespa.

(eerst wel goed lezen op de site waar je op moet letten, om exact de juiste set te kunnen bestellen)

http://www.px-performance.de/shop/Vespa-PX-Motor-most-wanted/PX-Motor-sorglos-Pakete/

Succes met uw project!

Link naar reactie
veel werk voor een PX chassis volgens mij over een paar jaar kon je een leeg hard PX chassis scoren voor 30 euro in duitsland is denk ik nu nog zo

dus volgens mij zonde van al het geld en de werk uren die erin gestoken worden als het nu over een zeldzaam model zou gaan zou ik zeggen ok

toch nog veel su6

grtz sidvespa

Hi sidevespa,

Zoals je wss gemerkt hebt ben ik een newbie in het vespa wereldje. Maar heb wel uitgekeken naar een nieuw frame, maar was over de 500eurootjes als ik het me goed herinner ... Daar ga ik dan wel even voor aan het werk ;-)

En om eerlijk te zijn doe ik het ook wel een beetje voor de sport, altijd leuk zo'n uitdaging.

Grts,

Link naar reactie
Als je wil weten hoe je het blokje helemaal uit elkaar moet halen en reviseren check ook eens deze video van onze oosterburen:

http://www.vespa-px.com/techbase.php

En tevens kan je er complete revisie sets kopen voor de Vespa.

(eerst wel goed lezen op de site waar je op moet letten, om exact de juiste set te kunnen bestellen)

http://www.px-performance.de/shop/Vespa-PX-Motor-most-wanted/PX-Motor-sorglos-Pakete/

Succes met uw project!

Hey Niels,

Thx voor d info, had zeeeer handig geweest bij de demontage van de motor :-) .

Heb ondertussen m'n weg gevonden en het blok volledig gedemonteerd. Vervolgens alle (hoop ik toch) onderdelen gekocht voor een complete revisie bij SIP en Scooter Shop. Maar zoals ik hierboven al beschreef zal ik zeker nog onderdelen moeten aanschaffen, en dan ga ik daar ongetwijfeld ook een blik werpen. Wil me wel eerst concentreren op het carrosserie werk.

Thx nog, cheers!

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Gentlemen (and woman),

Ben eindelijk terug begonnen ... Ben de motor aan het monteren.

Heb gisteren echter een stommiteit begaan, had de tandwielen allemaal netjes op dezelfde volgorde gehouden. Maar bij het monteren op een gegeven moment toch even rondgedraaid om nog een beetje af te kuisen, en nu ben ik dus totaal niet meer zeker van de juiste volgorde. Is er iets een merkteken, of afbeeldingen op het internet waardoor ik de correcte richting kan terug vinden om de tandwielen te plaatsen ?

Heb mezelf al suf gezocht, maar nergens geen duidelijke beelden gevonden ... Bij Sip bvb zijn er die exploded views, maar dat is niet duidelijk genoeg.

Ik hoop dat iemand me kan helpen !

Thx!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...