Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie P200E, motor vast?


MrCash

Aanbevolen berichten

je legt alle tandwielen op een vlakke plaat naast mekaar en er mag geen speling tussen zitten, zo moet je ze dan ook monteren, is echt zeer simpel

Link naar reactie
  • 2 weken later...

iemand enig idee wat er fout loopt?

wanneer ik de krukas monteer, en de schroef waarmee de koppeling vast staat aantrek, komt de krukas zo goed als vast te zitten.

ik kan hem nog wel verdraaien, maar met zeer veel moeite.

alles ziet er ok uit, maar het lijkt dus dat de krukas een beetje tegen het motorblok of de oliekeerring getrokken wordt ...

iemand ervaring mee?

Thx

Link naar reactie

ge moet eerst zeker zijn dat uw krukaswangen recht staan, als je er bv op geklopt hebt bij de montage ipv erin te trekken, vergeet het dan maar, dan moet die itgebalanceerd worden. Zoniet heb je volgens mij een goede compressie, als je aan het vliegwiel draait, moet hij wel vlot gaan

Link naar reactie

Hi Philip en Nero,

Ik heb op de krukas geklopt om hem er in te krijgen, maar uiteraard niet op de wangen, enkel op de as zelf. En, met vet aan de as. omdat ik niet hard moest kloppen, denk niet dat ik iets kapot gedaan heb. Alhoewel het achteraf gezien slimmer geweest was om de as te koelen en het blok te verwarmen.

Heb de krukas er nu terug uitgenomen om eens te voelen aan de (nieuwe) lager, en ik voel geen speling. ik denk dus niet iets stuk gedaan te hebben.

Het lastige is dat wanneer ik nu de as aantrek hij ergens tegen wrijft, het zou kunnen dat dit tegen de oliekeerring is, maar evengoed de wang die het blok raakt. En wanneer het dat laatste is vrees ik dat dit tot een vastloper zou kunnen leiden. Ik ga er van uit dat een motor zonder gesloten cilinder (en dus geen compressie kan opbouwen) gewoon vlot los moet kunnen ronddraaien. Maar ik kan me vergissen in dit geval ... ?

Ivm die rondel dat Nero voorstelt, als je gaat kijken op de laatste foto van Vespresso http://gallery.vespresso.nl/Vespresso/Referentie/P200-85-Motorblok-Opbouw?page=4 dan zie je dat die er inderdaad ook eentje gebruikt. Maar desondanks dat dit ook een P200 blok is, is dit eentje van 85'. Bij mij zit daar nog eens het tandwieltje van de oliepomp naast. Door dit tandwieltje heb je geen plek meer voor een rondel.

Iets wat in theorie nog zou kunnen is dat de lager of oliekeerring niet correct (te dik) is, maar ik heb deze vergeleken met de originele stukken en identiek ... het is ook niet dat de lager of oliekeerring 1 of 2mm lager gemonteerd kan worden, ze zitten netjes op hun plek.

Ik zie dus niet echt een oplossing en hoop dat het normaal is, maar bevestiging van de connaisseurs hier op het forum zou me beter doen slapen :-)

Dank je !

Tom,

Link naar reactie

kloppen op de krukas mag je niet doen, of je nu op de wangen of de as klopt, dat is juist hetzelfde. Je moet hem erin trekken, check wel even of je keerring nog in orde is! Anders beter een nieuwe.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...

Echt niemand een reactie op m'n vragen???

Jammer ...

Ziezo, hij is bijna af !!

Motortje draait mooi, hij ziet er goed uit, en de zon begint te schijnen, perfect :-)

Heb echter nog twee vraagjes ...

Om te roderen, gebruiken jullie speciale olie? Is er een manier om een beetje extra olie te geven tijdens de eerste 1000 of 2000km's? Want als ik het goed zie kan ik de olie mixer niet rijker afstellen ofzo? Ik moet gewoon wat extra olie bij de benzine kappen misschien? Welke olie raden jullie trouwens aan? Elke lager is nieuw in het blok, en piston en cilinder, maar wel stock, geen speciallekes.

Tweede vraagje, ik kocht bij scooter center een nieuwe claxon, echter wanneer ik op het knopje druk geeft hij enkel een "klak" geluid. Wanneer ik de motor start en behoorlijk wat gas geef, komt er iets meer uit, maar ver van het lawaai dat ik moet krijgen. Is die defect, of is er een ander probleem, het is gewoon een standaard 12volt type. De batterij op zich is ook nieuw en wel ok denk ik. Maar ook met het hoofdlicht is precies een probleemke. Als hij op ralenti draait, is het licht onregelmatig, pas als je gas geeft brand het mooi egaal. brand dat dan niet op de batterij, maar op de motor? Of is er een soort van regulator defect?

Kan er iemand me trouwens eens zeggen hoe ik op de hoogte gebracht kan worden wanneer er een nieuwe post komt in deze thread? Ik krijg daar nu geen mails van, wreed ambetant...

Hier wat fototjes, enjoy (ikke wel anders :-))

7263673878_932135d3c9.jpg

7263674792_dc93272873.jpg

7263675686_9103ab6c24.jpg

7263677472_319dc0f6bb.jpg

Bye !

Link naar reactie

Geen speciale olie, ik gebruik zelf liever wel goeie kwaliteit, beetje extra kan, maar je moet gewoon rustig inrijden, dan zou het niet nodig hoeven zijn. Ververs je carterolie eens na het inrijden; vooral na een revisie wil er nog wel eens wat metaal slijpsel ontstaan.

Je zou je toeter eens los op de batterij aan kunnen sluiten om te kijken of ie dan wel werkt.

Het hangt een beetje van je gebruikte schema voor de electriek af wat en of de batterij iets doet (kan zijn dat ie alleen voor de stadslichten is). Het is moeilijk te zeggen vanaf hier of je spanningsregelaar ofzo stuk is. Dat het licht niet optimaal is op stationair is volgens mij standaard.

Er is geen functionaliteit op het forum om mailtjes te krijgen na updates... pech!

Moet zeggen dat ie lekker fel rood is geworden; goed kleurtje voor een P! Toen je eraan begon dacht iedereen volgens mij nog; o, o dat gaat een project worden - resultaat mag er zijn! Je had toen nog nooit Vespa gereden toch? Bevalt het?

Ga je er nog een reserveband in hangen? Helpt iets met het evenwicht van de scooter (gewicht aan de niet motor kant) en vult naar mijn idee die lege plek onder de bil mooi op.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Heb een probleem met m'n koppeling. De motor is volledig gereviseerd, en dus ook een nieuwe koppeling, met schakelkruis.

Telkens na 1 à 2km rijden begint de koppeling te "plakken", wanneer je van versnelling wil wisselen, of in neutraal wil zetten gaat stilletjesaan moeilijker en moeilijker, als je verder rijdt kan je op den duur niet meer schakelen. Het lijkt alsof de koppeling niet ver genoeg ingeknepen wordt.

Wat ik nog moet checken is het olieniveau vh carter, maar heb geen olielek gehad, en dat was netjes tot aan de overloop gevuld dus denk niet dat het dit is.

Iemand hier ervaring mee?

Elk advies meer dan welkom !!

Link naar reactie

Hey Pete,

Nee, heb ze er wel rijkelijk mee ingewreven (was me gezegd dat dat genoeg was).

Nu, ik ben van de veronderstelling dat wanneer dat het probleem zou zijn, dat dit permanent zou zijn, maar met een koude motor kan je de koppeling perfect bedienen, dan slipt ze netjes om rustig te kunnen vertrekken. Het probleem doet zich pas na even rijden voor.

En, ik heb de indruk dat je de koppeling zelfs niet hoeft te gebruiken (veel schakelen bedoel ik dus), gewoon in vierde en rustig rijden en dan komt het ook ...

Of dus toch nog laten weken gedurende een nachtje??

Link naar reactie

dat laten weken is niet perse nodig. het wordt aangeraden maar ik al verschillende malen koppelingsplaten gemonteerd zonder te laten weken. Inwrijven is meestal voldoende. Zeker je olieniveau eens checken want alles wijst op niet genoeg olie.

Link naar reactie

Hi Geertvespa,

Thx voor je reactie.

Zal ik zeker doen, ik hoop dat het dat maar is!

Vraag is natuurlijk dat als het dat is, waar is in godsnaam al die olie naartoe ... alle bussen, rubbers, pakkingen werden vervangen ...

I'll keep you posted !

Link naar reactie

een andere optie is dat je oliekeerringaan de koppelingskant lekten er langs daar benzine bij je olie komt.Normaal geeft dit echter geen problemen naar je koppeling of hij moet heel veel doorlekken.

Link naar reactie

;-) Yep, de olie die bij de koppeling bijzat, was net genoeg. Het is alweer een jaartje geleden, maar ik denk dat het maar 250ml was?

Ivm de oliekeerringen, het kan altijd natuurlijk, maar het is allemaal nieuw, dus zou niet mogen ...

Ik zal er dit weekend eens tijd voor maken, en het olieniveau checken om te beginnen !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...