lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Chris Smeyers wilt het me wel leren.En daarna ken ik inderdaad wel iemand met ne oude px,zal wel dezelfde manier van schakelen zijn hé. Tis wat Pieter zegt,meer fun met handgeschakelde,dat hoor ik iedereen zeggen.En ik vind geen enkele automatic vespa echt mooi dus ik moet het echt leren. Link naar reactie
Indian V Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 In het begin toch even zweten met dat handgeschakel, maar het heeft toch wel iets extra. En ik vind dat die nieuwe vespa's ook niet echt mooi. Zo'n nieuwe LML of PX ziet er al direct een oldtimer uit, veel meer charme. Ik heb voor de LML gekozen, da's 1000€ minder. Als je hem verder verkoopt krijg je natuurlijk een groot stuk van die extra euro's terug. Maar als je er gewoon mee blijft rijden, of je rijdt hem pert total... Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 @ IndianV Bestaat de carrosserie van de LML uit hetzelfde materiaal als dat van de px?Ik vind lml inderdaad ook mooi maar vespa is toch net nog iets authentieker. Vandaar... Kon jij het snel het schakelen? Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Sèg iemand vertelt me net dat de nieuwe vespa px wel in een vario verkrijgbaar is.Weten jullie dat?Heb nochthans goed geinformeerd bij Smeyers. Link naar reactie
JoeVespa Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 PX is handgeschakeld... zal LX zijn zeker? Link naar reactie
Indian V Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 De rit van de dealer naar huis was met klamme handjes. Te bruusk de koppeling lossen in combinatie met teveel gas is het gevaarlijkst de eerste twintig vertrekmomenten. Even een vriend (of in mijn geval vader) ermee laten rijden is wel sterk af te raden bij zo'n handgeschakeld model. Zeker als het bij een BBQ in de tuin is en ze al twee glaasjes wijn ophebben en een beetje overmoedig kunnen zijn. Je moet er je kopje bijhouden. Achteraf is het gewoon geregeld nog eens stilvallen aan een kruispunt, maar da's gewoon het hoofd even koel houden en terug starten. Met je helm op je op kennen ze je toch niet. Eens je het volgende kunt: remmen, terugschakelen, knipperlicht aanzetten, kijken naar links en recht, inschatten of je nog direct doorkunt of moet stoppen, zien dat je in vitesse zit, terug gas geven en klipperlicht uitzetten, en terug omhoog schakelen, ...en dat allemaal binnen 30 seconde, piece of cake!!! :-))) Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Ik begin nu al te zweten! Link naar reactie
Joene Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Chris Smeyers wilt het me wel leren. ah, daar heeft de Chris wel tijd voor ofwa ? de snoeper ;-) Als je van de "buurt" bent (Schaffen/Diest) dan kan je misschien ook eens voor tips en tricks contact opnemen met Vespa Club Diest ? Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Ja leren is groot woord.Hij wilt ne px tot bij mij thuis brengen zodat ik hier op de bospaden kan oefenen.En als hij m brengt zal hij me ook wel wat leren zeker hé want heb geen flauw idee hoe ik moet schakelen Tis daar inderdaad altijd heel druk in zijne winkel,dieje mens kan ni veel tijd hebben. Ik ben van Averbode dus ja ik kan wel eens informeren bij vespa Club Diest.Thanx Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 haha ok dat helpt al.Maar geef ik dan gas als ik de koppeling zachtjes los? Ben al wat aan het oefenen in gedachten Maar als alles bijna gelijktijdig moet ist moeilijk denk ik.Vooral terugschakelen lijkt me moeilijk omdat je dan ook nog moet remmen. Link naar reactie
Ph. Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Klank opzetten hè,dan hoor je wanneer hij gas geeft of zijn gas lost :-) Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 ok ik heb het nu al zeker 10 keer bekeken maar missch ligt het aan mij maar tgaat zo snel EN ik ben een vrouw,ik hoor dat ni zo goed wanneer hij gas geeft of lost.Maar in het begin van het filmpje hoor je goed dat hij gas geeft terwijl hij zachtjes lost.En hoe zit het dan met het remmen?Eerst remmen dan koppeling in en terugschakelen afhankelijk van welke snelheid je aanneemt.Maar voel je dan goed in welke vitesse je zit?Of zie je dat duidelijk op je stuur zoals op pook van auto?En op hoeveel toeren schakel je?Of moet je het horen? Alé teach me Link naar reactie
JoeVespa Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 zo vanop afstand is da nogal moeilijk hé ) 't is maar door te rijden dat ge't zult leren ps mijn vrouw wil ook ne vespa, maar ze krijgt alleen nen handgeschakelde van mij... Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Misschien kunnen we dan samen oefenen koop haar al maar ene Ik heb er wel zin in.Hoop in het weekend te kunnen oefenen. Rijden er eigenlijk veel vrouwen met ne handgeschakelde?Best wel stoer Link naar reactie
Indian V Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Vermits ik zelf nog maar een paar weken rijd met m'n eerste scooter kan ik me goed voorstellen hoe de twijfel ondertussen toeslaat. Maar wees gerust, loopt wel los... ..allez, bij de mannen toch. ;-p Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Ben alleen bang dat ik flip in het verkeer.Of als ik stilval aan de lichten :)en dan ni meer weggeraak.Stresss Ik ga eerst ne héle tijd oefenen op rustige verharde baantjes hier in de bossen. Het zal wel goed komen.Met de auto leren rijden ging ook tamelijk vlot. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 En hoe zit het dan met het remmen?Eerst remmen dan koppeling in en terugschakelen afhankelijk van welke snelheid je aanneemt.Maar voel je dan goed in welke vitesse je zit?Of zie je dat duidelijk op je stuur zoals op pook van auto?En op hoeveel toeren schakel je?Of moet je het horen?Alé teach me Afhankelijk waarvoor je remt hé. Is het enkel om maar even van snelheid te minderen dan doe je wat jij voorstelt en hoef je zelfs niet perse terug te schakelen, behalve wanneer je snelheid wel drastisch verminderd is. Is het voor een full stop dan knijp je de koppelingshendel in terwijl je remt en begin je terug te schakelen tijdens de remprocedure. Je kan ook met het terug schakelen naar een lagere vitesse afremmen op de motor (doe je ook bij een auto). Het principe van schakelen en remmen is eigenlijk net hetzelfde als bij een auto. Je ziet duidelijk op je stuur in welke vitesse je zit (en je voelt dat ook wel aan). Je hebt geen toerenteller op een PX dus dat is op gehoor en gevoel... het klinkt nu allemaal ingewikkelder dan het eigenlijk is hoor. Link naar reactie
Joene Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Misschien kunnen we dan samen oefenen koop haar al maar ene Ik heb er wel zin in.Hoop in het weekend te kunnen oefenen. Rijden er eigenlijk veel vrouwen met ne handgeschakelde?Best wel stoer Mijn vriendin rijdt af en toe met de vespa (vespa TS). Zij was er zeer snel en vlot mee weg. 5 min. oefenen op een lege parking van de Carrefour. Nu rijdt ze beter dan mij ;-) Ah, je bent van Averbode. Ik ben daar opgegroeid (Westelsebaan 57/59) :-). Link naar reactie
sindo Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 zoals Erix zegt, het klinkt ingewikkelder dan het is, en het principe is zoals bij een auto. De eerste keren is het even zoeken om te vertrekken zonder stil te vallen, maar eens je dat doorhebt gaat het vanzelf. Maar zo te zien zit er hier genoeg Testosteron die u dat allemaal wel eens willen aanleren Link naar reactie
ikkenie Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Bij ons (Vespa club Diest :-) ) rijden er een paar handgeschakelde mee , zelfs dames dus steeds welkom. En onze voorzitter zal je graag met raad en daad bijstaan. Het is zoals reeds aangehaald wat aanpassen in het begin maar na een paar 100 km ben je er vlot mee weg, ik heb hetzelfde voorgehad na de overstap van GTS naar de Sprint. Maar eens je ermee weg bent is het puur genieten. Succes & welkom bij de club !!! Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 De vespa familie geweldig! Link naar reactie
Indian V Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Ben alleen bang dat ik flip in het verkeer.Of als ik stilval aan de lichten :)en dan ni meer weggeraak.Stresss Ik ga eerst ne héle tijd oefenen op rustige verharde baantjes hier in de bossen. Het zal wel goed komen.Met de auto leren rijden ging ook tamelijk vlot. Denk eraan, het is nog broedseizoen daar in de bossen van Merode. :-) Persoonlijk schakel ik graag terug aan een kruispunt omdat ik dan ook al direct weet/voel dat ik in een versnelling sta en niet in neutraal. Ik denk dat het daar nogal eens misloopt. Men dacht dat men in eerste stond, geeft gas, merkt van shit ik ga niet vooruit, en draait dat zenuwachtig bruusk naar eerste terwijl men nog (teveel) gas aan het geven is. Heb ik gelijk anciens? Link naar reactie
lene Geplaatst: 6 juni 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Ben jij ook lid van natuurpunt dan Net zoals bij een auto...ik voel dat het gaat lukken Link naar reactie
Indian V Geplaatst: 6 juni 2011 Delen Geplaatst: 6 juni 2011 Ben jij ook lid van natuurpunt dan Wel wat off topic, maar een kameraad lult telkens de hele mountainbiketocht vol over de natuur waar we doorrijden en ik vind dat best wel amuzant. Ben ook al wandelingen mee gaan doen en ik moet zeggen dat ik steeds onder de indruk ben over wat ik dan te horen krijg. Dus ik denk dat het er een keer van gaat komen. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.