Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hermagnetiseren vliegwiel


josse

Aanbevolen berichten

Beste Josse

Zit je met een onverklaarbare fout en verdenk je het vliegwiel? of weet je zeker dat zijn magnetische werking te zwak geworden is?

Hoe kom je tot de conclusie dat de magneten niet meer voldoen?

Ik stel deze vraag omdat ik nog nooit een slecht vliegwiel tegenkwam.

Wie van de forumlezers had wel eens een slecht vliegwiel?

Groeten uit Oostende.

René

Link naar reactie

de vraag kwam op uit een discussie die ik had met een vriend. Hij had een discussie gelezen op GSF, ivm oude GS150 of 125. Ik weet al niet percies meer waarover het ging, maar ik dacht dat het ging over starttroblemen en opladen van de batterij.

In ieder geval kwam het erop neer dat er daar beweerd werd dat sommige van die vliegwielen na 40 jaar iets minder magnetisch geladen zijn. Sommige van die problemen zouden opgelost kunnen worden door ze te hermagnetiseren.

Klonk toen logisch,

vandaar de vraag.

Joost

P.S. In het Lambrettaboek van Sticky staat zo'n machien, dus zal het wel niet zo ongebruikelijk zijn zeker ?

Link naar reactie

Ik heb een aanverwante vraag over magnetisme. In het Haynes werkboek staat bij het stukje over het verwijderen van het vliegwiel dat, van zodra het vliegwiel verwijderd wordt de magnetische spoelen overbrugd moeten worden met een stukje metaal om een verlies van magnetisme te vermijden. Hoe moet ik dit in de praktijk begrijpen, steekt iedereen die zijn of haar vliegwiel verwijderd een streepje metaaldraad tussen de spoelen op de grondplaat?

Link naar reactie

Ja Driezza,

ik heb dat ook al eens gehoord, als je je vliegwiel eraf neemt om dan een handvol boutjes in je vliegwiel te gooien, om zo op die manier een magnetisch veld te behouden.

Kan gezever zijn, maar heb ook nog nooit van een pasklaar antwoord hierover gehoord.

Ik dacht dat Sam, van Lambrettafinder, zo een machine had. Misschien eens een mailke sturen.

Link naar reactie

Stanmans.

Hoe zijt ge tot de conclusie gekomen dat de magneten verzwakt waren? Wat waren de symptomen van de PX?

Vertel eens wat meer.

Om gelijk welke magneet langere tijd te bewaren moet ge met een stuk weekijzer de Noord- en Zuidpool verbinden

De onstekingsplaat in het vliegwiel steken is perfect.

Ik leerde destijds als ge een magneet in een bepaald richting hield en er een klap op gaf dat het magnetisme ook verminderde.

Dus pas voor uwen magneet als ge van Zuid naar Noord rijdt en met hoge snelheid tegen een boom vliegt.

Link naar reactie

hij starte zeer slecht tot niet meer met alle verlichting aan, als ik de verlichting doofde starte hij vrij normaal, maar ik moest wachten tot hij warm stond om de verlichting terug op te zetten of de vespa sloeg meteen af.

na veel zoeken, andere bobijn, bougie/kabel enz... was de laatste mogelijkheid het vliegwiel, en ja hoor ander vliegwiel erop en alles was inorde, bij het vergelijken met een identiek vliegwiel viel meteen op dat dat van de cosa minder magnetisch was dan het nieuwe

cosa had verschillende jaren stil gestaan, was dat de reden? weet het niet! groeten jan

Bericht bewerkt (29.11.2005 | 20:47)

Link naar reactie

op www.vespa.dk heb ik inderdaad gelezen dat het slecht starten van een gs150 te maken kan hebben met de magnetische lading die te zwak is, een goedkoper alternatief da een eletronische kit te plaatsen is dan de magnetische velden laten herladen, hoe dat gebeurt is echter niet uitgelegd

Link naar reactie

Vliegwiel herladen:

Hier deden ze dat vroeger ook.

Aria bv.

Kanaallaan 41

Apeldoorn

Link naar reactie

Onsteking die niet goed werkte, zwak licht.

Starten ging indien ik het licht uitschakelde.

Eerst alle kabels nagekeken, omdat het nog de originele kabelboom was, en die zag er niet echt goed uit heb ik een nieuwe geplaatst, maar het probleem bleef hetzelfde.

Uiteindelijk vliegwiel vervangen en hupakee alles in orde

Link naar reactie

We moeten hier wel een verschil maken tussen 'natuurlijke' magneten en kunstmatige magneten.

'Natuurlijke' magneten zijn metalen die zo in de natuur voorkomen en 'eeuwig' magnetisch (zouden moeten) blijven, 'kunstmatige' magneten daarentegen zijn metalen die magnetisch gemaakt worden en die voor een 'beperkte' duur magnetisch zijn en geleidelijk aan hun magnetisme verliezen.

ALLE magneten die voorkomen in vliegwielen zijn kunstmatige magneten omdat 'natuurlijke' magneten heel hard maar ook heel bros zijn.

Dit maakt dat ze moeilijk te bewerken zijn en bijna niet te verspanen en dat zo'n vliegwiel quasi onbetaalbaar zou zijn om in serie te produceren.

Vliegwielen (of kunstmatige magneten in het algemeen) zijn hermagnetizeerbaar, maar dit word in praktijk volgens mij niet (of toch heel weinig) meer gedaan.

Tot zover wat ik onthouden heb vanuit de les, voel u vrij om mij te corrigeren als ik ergens mis ben, zo leer ik hier ook nog eens iets bij... :-)

Link naar reactie

MoTommeketoch,

Dat doet toch pijn aan het koppeke?

Een magneet maken is niet zo moeilijk. Zelfs bij kamertemperatuur lukt dat al.

Men neme een stuk hard staal en steekt dat in een spoel. Eventjes gelijkstroom door de spoel laten lopen. Klaar is Kees.

Hoe harder het staal hoe langer de magneet meegaat. In week ijzer gaan de moleculen na enige tijd hun oorspronkelijke richting weer aannemen en verdwijnt het magnetisme.

Een magneet verliest ook zijn sterkte bij hoge temperatuur

Ik heb hier ergens in huis een oude Vespa Station Manuel met daarin een special Tool om vliegwielen te hermagnetiseren. Als ik het boek vind zet ik wel een afbeelding hier op het forum

Link naar reactie

Ik kan altijd op mijn goeie vriend René rekenen om mij aan te vullen, dank u René!

Pijn doet da nie nee René, maar ondertussen zit mijn hoofd al een tijdje vol, wat inhoud dat telkens ik iets nieuw bijleer, ik iets anders vergeet!

Sinds ik meer weet over magnetisme, ben ik vergeten hoelang een ei moet koken om een zacht gekookt eitje te hebben, dan wel voor een hard gekookt eitje dus voorlopig moet ik roereieren of spiegeleieren eten, maar da's nie erg...

Bericht bewerkt (01.12.2005 | 16:34)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...