geertvespa Geplaatst: 28 oktober 2010 Delen Geplaatst: 28 oktober 2010 ik heb al een tijdje een probleem met de cosakoppeling in mijn T5. Ofwel koppelt hij te weinig (vooruit bollen tijdens ontkoppelen) en als je dan ietsje verder aandraait trapt de kick door (te hard aangespannen dus). Nu lees ik op de site van sip bij de cosakoppeling: SIP-TiPP: A width of circa 0.5mm play is necessary between the outer edge of the clutch base plate and the clutch gear for exact separation. Tolerances with the clutch check disk as well as the clutch can lead to lowered play. This can cause clutch separation problems. If this separation problem arise; try sanding the clutch gear lightly (2/10 mm) or, much more simple, use the distance washer # 69821000. betekend dit dat je de rondel "achter" de koppeling moet steken? Heeft iemand hier nog al ervaring mee gehad? Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 oktober 2010 Delen Geplaatst: 28 oktober 2010 Geen ervaring mee, maar als je rondel achter de koppeling steekt gaat deze sneller "open" gaan. Misschien heeft dit te maken met de stand van het koppelingshendeltje aan de motor. De beste positie van die hendel is (denk ik) iets minder dan haaks op de motor als de koppeling juist niet open gaat. Zo krijgt de koppelingskabel (en koppeling) de grootste loop. Klinkt ingewikkeld maar is wel logisch. Groetjes, nero. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 29 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2010 is inderdaad logisch maar ze spreken hier van ofwel een stukje afhalen (sanding) ofwel een rondel ertussen. Deze 2 hebben volgens mij het omgekeerde effect Link naar reactie
Mister T Geplaatst: 29 oktober 2010 Delen Geplaatst: 29 oktober 2010 De platen zijn te dik. Ik heb dat ook voorgehad andere set platen erin en probleem is opgelost. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 30 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2010 thx, gelukkig zijn er nog t5-addicts hier ;-) T5 ... life begins at 6000 rpm Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 30 oktober 2010 Delen Geplaatst: 30 oktober 2010 Ik heb 't ook gehad, heb de beschrijving ook geprobeerd te ontcijferen, maar het opgegeven en er een old school 7 veren koppeling in gedouwd ipv de versterkte Cosa... wat een verademing. Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 1 november 2010 Delen Geplaatst: 1 november 2010 Eerst tandwiel van olieaandrijving (of 3,3mm dikke standaard schijf) op krukas zetten dan het plaatje (rondel) van 0,8mm dik en dan de koppeling. Even mee rijden en je probleem is opgelost is mijn ervaring... Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 3 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2010 thx Martin Link naar reactie
Christiaan Geplaatst: 7 november 2010 Delen Geplaatst: 7 november 2010 Dit is de oorzaak: de buitenste ring van de koppeling loopt aan op het olie pomp tandwiel, zie de aanloopsporen op het tandwiel tussen de rode lijntjes: Bij de PX van mij pa had ik dit ook en hebben we de tussenlegschijf geplaatst. Hiermee was het probleem niet meteen verholpen, maar toch hebben we zijn scooter voor een testrit meegenomen naar Leopoldsburg (OK, er was gewoon geen andere rijdende reservescooter voorhanden) en hoe raar het ook klinkt, bij aankomst deed de koppeling het zonder problemen. Het lijkt er dus op dat de koppeling even moest 'inlopen' na plaatsen van deze tussenlegschijf. Mechanisch niet te beredeneren, maar toch was het zo. Je kunt ook de koppeling op een draaibank inspannen en er 0,8 mm afdraaien, dat heb ik gedaan maar ik moet deze gemodificeerde Cosa-koppeling nog monteren en uittesten. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2010 ik heb ondertussen een nieuwe cosakoppeling (21 tands) geplaatst, dit maal met ring ertussen en werkt perfect. Link naar reactie
Christiaan Geplaatst: 7 november 2010 Delen Geplaatst: 7 november 2010 Deze wilde ik ook nog graag tonen: het oude tandwiel uit de PX van mijn pa, een niet opgevoerde Vespa welke niet "misbruikt" wordt, circa 20.000 km, en met de hand verder doormidden breken ging echt niet: Link naar reactie
sindo Geplaatst: 20 maart 2012 Delen Geplaatst: 20 maart 2012 zit er in een T5 standaard geen 20 tands koppeling? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.