Ga naar inhoud
Vespaforum.be

cosa koppeling in px/T5


geertvespa

Aanbevolen berichten

ik heb al een tijdje een probleem met de cosakoppeling in mijn T5. Ofwel koppelt hij te weinig (vooruit bollen tijdens ontkoppelen) en als je dan ietsje verder aandraait trapt de kick door (te hard aangespannen dus). Nu lees ik op de site van sip bij de cosakoppeling:

SIP-TiPP: A width of circa 0.5mm play is necessary between the outer edge of the clutch base plate and the clutch gear for exact separation. Tolerances with the clutch check disk as well as the clutch can lead to lowered play. This can cause clutch separation problems.

If this separation problem arise; try sanding the clutch gear lightly (2/10 mm) or, much more simple, use the distance washer # 69821000.

betekend dit dat je de rondel "achter" de koppeling moet steken?

Heeft iemand hier nog al ervaring mee gehad?

Link naar reactie

Geen ervaring mee, maar als je rondel achter de koppeling steekt gaat deze sneller "open" gaan. Misschien heeft dit te maken met de stand van het koppelingshendeltje aan de motor. De beste positie van die hendel is (denk ik) iets minder dan haaks op de motor als de koppeling juist niet open gaat. Zo krijgt de koppelingskabel (en koppeling) de grootste loop.

Klinkt ingewikkeld maar is wel logisch.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb 't ook gehad, heb de beschrijving ook geprobeerd te ontcijferen, maar het opgegeven en er een old school 7 veren koppeling in gedouwd ipv de versterkte Cosa... wat een verademing.

Link naar reactie

Dit is de oorzaak: de buitenste ring van de koppeling loopt aan op het olie pomp tandwiel, zie de aanloopsporen op het tandwiel tussen de rode lijntjes:

IMG_5789.JPG

Bij de PX van mij pa had ik dit ook en hebben we de tussenlegschijf geplaatst. Hiermee was het probleem niet meteen verholpen, maar toch hebben we zijn scooter voor een testrit meegenomen naar Leopoldsburg (OK, er was gewoon geen andere rijdende reservescooter voorhanden) en hoe raar het ook klinkt, bij aankomst deed de koppeling het zonder problemen.

Het lijkt er dus op dat de koppeling even moest 'inlopen' na plaatsen van deze tussenlegschijf. Mechanisch niet te beredeneren, maar toch was het zo.

Je kunt ook de koppeling op een draaibank inspannen en er 0,8 mm afdraaien, dat heb ik gedaan maar ik moet deze gemodificeerde Cosa-koppeling nog monteren en uittesten.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...