Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GL MISA Restauratie - Vrouw aan de macht ;-)


Wormwheel

Aanbevolen berichten

dat electrisch schema dat hierboven staat is niet het juiste, is voor een vgl1t. Je moet dat gebruiken van een VGLA1T of VBA1T met batterij.

Ik heb voor de restauratie van mijn Misa GL gewerkt met Owatrol (als roeststabilisator) en 3M polijstpasta om de lak te "verbeteren". Het is opvallend hoeveel oppervlakkige roest je nog kan wegwerken met die polijstpasta. Ik heb het polijsten niet machinaal gedaan om niet te veel weg te polijsten. Op het German Scooter Forum vind je daar meer info over.

Owatrol is goed, omdat het transparant is en de roestplekken stabiliseert. Maar als je winter en zomer rijdt in regen en wind, zal het nodig zijn de behandeling één maal per jaar te herhalen. Een uurtje werk...

Aan die gele kleur raak je gewend en als je na een paar jaar toch van gedacht verandert, kan je nog altijd een complete restauratie overwegen.

Link naar reactie

Mijn misa was ook in deze kleur ;-( spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar hem in babyblauw gespoten... Positief was dat hij hem daarna niet meer in elkaar kreeg en ik hem in dozen voor een goed prijsje heb kunnen kopen...

Heeft iemand de kleurcode van dit wit geel ?

Alvast bedankt

Link naar reactie

Ben gisteren weer wat wijzer geworden:

-voorrem schoenen verwijderd

-beenschild randen weggenomen: scheur in beenschild ontdekt...

-logo beenschild piaggo weggehaald. Dit was vastgelijmd met heel sterke lijm, de lijm heeft een half logo weggevreet...Ik had een zeer mooi logo met een vieze bruine lijmvlek in...

-metalen plaatje uit stuur gehaald op plaats waar lamp zit

-vloerstrips wou ik verwijderen maar die zitten met rivetten vast, ik denk dus dat deze uitgeboord moeten worden. Weer iets nieuws om te doen.

-voetmatje wou ik verwijderen maar de vijzen zijn verroest, heb ik WD40 opgespoten en wacht nu mooi af, seffes nog eens proberen

-voorvork metalen plaatje: bout afgebroken..

-veel soorten geel tegengekomen...

- deuken en bulten (een klein deeltje toch) weggehamerd uit billen, vecht nog met het handschoenklepje... Wat me opviel was dat de billen bruin waren binnenin, de rest van het frame niet.

Super hard bedankt Sphinx!

Link naar reactie

Hier een link over hoe men kan ontchromen of ontnikkelen: http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=345

Wel heel goed oppassen met de zuren en de dampen die vrijkomen!

Als het is om nadien te lakken kan je even goed met grof schuurpapier de ondergrond "opruwen" en een non ferro grondlaag spuiten.

Beitsen= bewerken met zuur, ontbeitsen zal een base toevoegen zijn die het zuur neutraliseert.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het experiment met zoutzuur is mislukt in die zin dat de chroom nog steeds daar is... De roestlaag was wel volledig verdwenen. Na wat schuurwerk had ik een redelijk resultaat. Ik ben wel zo stom geweest om het metaal niet direct met antiroest te behandelen met als resultaat dat het metaal de volgende ochtend terug een mooi bruin kleurtje had. Foto's volgen...

Wel leuk om mee te experimenteren maar ik ga misschien toch maar best professionele hulp inschakelen.

Voor de rest sta ik nog niet veel verder, de vloerstrips zijn al wel verwijderd. Het heeft me enkele kapotte boren opgeleverd maar het is me gelukt!

Link naar reactie
Is één van de weinig overgebleven origineel gele MISA vespa's. Lak zo houden en over tien jaar ben je misschien de enige die nog zo'n originele kleur bezit...

Veel plezier met de montage en vooral zo houden.

Was het maar waar dat de gele kleur die je ziet de originele lak is... Het viel me al op dat er bij het verwijderen van de lijsten van het beenschild veschillende tinten geel te zien waren. Ik ben beginnen poetsen aan een van de billen. Blijkbaar is er op de originele lak een dikke bruine laag gezet, daarop een grijze laag (plamuur?), daarop een gele laag en daar bovenop (om zeker te zijn dat er niets van het originele zou overblijven) werd er met een verfborstel geschilderd!!

Na uren en uren afbijten, afsteken en schuren kom ik op de onderste laag uit. Het resultaat is niet zo verbluffend als dat van Nero maar ik ben wel blij dat ik van dat lelijke geel verlost ben, het echte geel is veel mooier!!

Nu nog wat hulp zoeken voor wat foto's te posten en dan kunnen jullie meekijken.

Link naar reactie

Ik heb het eindelijk uitgedokterd hoe foto's te plaatsen :) hierbij enkele met wat ik tot nu heb gedaan :)

de billen afschuren met staalwol en javel

IMG_0244.JPG?psid=1

IMG_0242.JPG?psid=1

De rand van het beenschild ziet er maar triestig uit :( maar hier zie je al hoeveel lagen er over de originele lak liggen

IMG_0266.JPG?psid=1

De crashbar van het spatbord in een bad met zoutzuur : kijk naar de gele schijn die vrijkomt :))

DSCN2563.JPG?psid=1

Na de behandeling :)))

DSCN2565.JPG?psid=1

een paar dagen nadien :(((

IMG_0365.JPG?psid=1

De rechterbil met wat ik dacht de originele lak te zijn...

IMG_0900.JPG?psid=1

Na het topic van Nero's SS gelezen te hebben heb ik het ook maar gewaagd verfstripper te gebruiken

DSCN2597.JPG?psid=1

en ja ! Onder nog 3 andere lagen (verf, primer, plamuur...) kwam de echte originele lak tevoorschijn :)))

IMG_0935.JPG?psid=1

IMG_0938.JPG?psid=1

Nu komt de andere bil aan de beurt, en de rest... . op hoop van zege !

Groeten

K.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...