Gast apj Geplaatst: 16 oktober 2010 Delen Geplaatst: 16 oktober 2010 mooi project, een topic dat ik zal blijven volgen succes bij het in elkaar knutselen ! groetjes Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 16 oktober 2010 Delen Geplaatst: 16 oktober 2010 dat electrisch schema dat hierboven staat is niet het juiste, is voor een vgl1t. Je moet dat gebruiken van een VGLA1T of VBA1T met batterij. Ik heb voor de restauratie van mijn Misa GL gewerkt met Owatrol (als roeststabilisator) en 3M polijstpasta om de lak te "verbeteren". Het is opvallend hoeveel oppervlakkige roest je nog kan wegwerken met die polijstpasta. Ik heb het polijsten niet machinaal gedaan om niet te veel weg te polijsten. Op het German Scooter Forum vind je daar meer info over. Owatrol is goed, omdat het transparant is en de roestplekken stabiliseert. Maar als je winter en zomer rijdt in regen en wind, zal het nodig zijn de behandeling één maal per jaar te herhalen. Een uurtje werk... Aan die gele kleur raak je gewend en als je na een paar jaar toch van gedacht verandert, kan je nog altijd een complete restauratie overwegen. Link naar reactie
Sebacmoi Geplaatst: 16 oktober 2010 Delen Geplaatst: 16 oktober 2010 Mijn misa was ook in deze kleur ;-( spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar hem in babyblauw gespoten... Positief was dat hij hem daarna niet meer in elkaar kreeg en ik hem in dozen voor een goed prijsje heb kunnen kopen... Heeft iemand de kleurcode van dit wit geel ? Alvast bedankt Link naar reactie
Sphinx Geplaatst: 16 oktober 2010 Delen Geplaatst: 16 oktober 2010 Hej, Kijk hier even, heb deze ingescand http://vespaforum.be/index.php?q=nl/tech/books/alles-over-uw-scooter-vespa-grand-luxe groeten Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 17 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2010 Ben gisteren weer wat wijzer geworden: -voorrem schoenen verwijderd -beenschild randen weggenomen: scheur in beenschild ontdekt... -logo beenschild piaggo weggehaald. Dit was vastgelijmd met heel sterke lijm, de lijm heeft een half logo weggevreet...Ik had een zeer mooi logo met een vieze bruine lijmvlek in... -metalen plaatje uit stuur gehaald op plaats waar lamp zit -vloerstrips wou ik verwijderen maar die zitten met rivetten vast, ik denk dus dat deze uitgeboord moeten worden. Weer iets nieuws om te doen. -voetmatje wou ik verwijderen maar de vijzen zijn verroest, heb ik WD40 opgespoten en wacht nu mooi af, seffes nog eens proberen -voorvork metalen plaatje: bout afgebroken.. -veel soorten geel tegengekomen... - deuken en bulten (een klein deeltje toch) weggehamerd uit billen, vecht nog met het handschoenklepje... Wat me opviel was dat de billen bruin waren binnenin, de rest van het frame niet. Super hard bedankt Sphinx! Link naar reactie
Joene Geplaatst: 17 oktober 2010 Delen Geplaatst: 17 oktober 2010 kan Cissi je niet helpen (hameren bv) ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 oktober 2010 Delen Geplaatst: 17 oktober 2010 Of JOENE voor het zwaardere zaagwerk. ) Groetjes, nero. Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 heeft er iemand ervaring met het verwijderen van oude chroomlagen met zoutzuur 1 op 1 met beitsrem? Het klinkt zeer simpel... . Ik weet ook niet wat ze bedoelen met beitsrem... Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Hier een link over hoe men kan ontchromen of ontnikkelen: http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=345 Wel heel goed oppassen met de zuren en de dampen die vrijkomen! Als het is om nadien te lakken kan je even goed met grof schuurpapier de ondergrond "opruwen" en een non ferro grondlaag spuiten. Beitsen= bewerken met zuur, ontbeitsen zal een base toevoegen zijn die het zuur neutraliseert. Groetjes, nero. Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2010 Het experiment met zoutzuur is mislukt in die zin dat de chroom nog steeds daar is... De roestlaag was wel volledig verdwenen. Na wat schuurwerk had ik een redelijk resultaat. Ik ben wel zo stom geweest om het metaal niet direct met antiroest te behandelen met als resultaat dat het metaal de volgende ochtend terug een mooi bruin kleurtje had. Foto's volgen... Wel leuk om mee te experimenteren maar ik ga misschien toch maar best professionele hulp inschakelen. Voor de rest sta ik nog niet veel verder, de vloerstrips zijn al wel verwijderd. Het heeft me enkele kapotte boren opgeleverd maar het is me gelukt! Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 13 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 13 november 2010 Is één van de weinig overgebleven origineel gele MISA vespa's. Lak zo houden en over tien jaar ben je misschien de enige die nog zo'n originele kleur bezit...Veel plezier met de montage en vooral zo houden. Was het maar waar dat de gele kleur die je ziet de originele lak is... Het viel me al op dat er bij het verwijderen van de lijsten van het beenschild veschillende tinten geel te zien waren. Ik ben beginnen poetsen aan een van de billen. Blijkbaar is er op de originele lak een dikke bruine laag gezet, daarop een grijze laag (plamuur?), daarop een gele laag en daar bovenop (om zeker te zijn dat er niets van het originele zou overblijven) werd er met een verfborstel geschilderd!! Na uren en uren afbijten, afsteken en schuren kom ik op de onderste laag uit. Het resultaat is niet zo verbluffend als dat van Nero maar ik ben wel blij dat ik van dat lelijke geel verlost ben, het echte geel is veel mooier!! Nu nog wat hulp zoeken voor wat foto's te posten en dan kunnen jullie meekijken. Link naar reactie
nero Geplaatst: 13 november 2010 Delen Geplaatst: 13 november 2010 De volhouder wint en gedeelde smart is halve smart!) Posten die foto's! Groetjes, nero. ps: hier nog een link om de moed er in te houden. http://www.germanscooterforum.de/Vespa_V50_Primavera_ET3_PK_f14/O_Lack_Topic_t204971.html&p=1066645624#entry1066645624 Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2010 Ik heb het eindelijk uitgedokterd hoe foto's te plaatsen hierbij enkele met wat ik tot nu heb gedaan de billen afschuren met staalwol en javel De rand van het beenschild ziet er maar triestig uit maar hier zie je al hoeveel lagen er over de originele lak liggen De crashbar van het spatbord in een bad met zoutzuur : kijk naar de gele schijn die vrijkomt ) Na de behandeling )) een paar dagen nadien (( De rechterbil met wat ik dacht de originele lak te zijn... Na het topic van Nero's SS gelezen te hebben heb ik het ook maar gewaagd verfstripper te gebruiken en ja ! Onder nog 3 andere lagen (verf, primer, plamuur...) kwam de echte originele lak tevoorschijn )) Nu komt de andere bil aan de beurt, en de rest... . op hoop van zege ! Groeten K. Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 14 november 2010 Delen Geplaatst: 14 november 2010 en dat allemaal in de keuken... :-) ik zou toch eens nadenken over chemisch ontlakken... Of uwe man eens laten schuren! Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2010 rotweer ! Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2010 het is de bedoeling om alles te behouden wat origineel is wat betreft de lak, dus na dit resultaat denk ik niet bepaald aan chemisch ontlakken ... Link naar reactie
Joene Geplaatst: 14 november 2010 Delen Geplaatst: 14 november 2010 flink gebeten precies :-) wanneer gingen ze uw terras ook weer heraanleggen, misschien ook meteen luifel laten installeren ;-) ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 14 november 2010 Delen Geplaatst: 14 november 2010 Komt goed. Nu nog polieren met commandant 4,5 en 7. Lang leve de ratbikes! Groetjes, nero. Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 14 november 2010 Delen Geplaatst: 14 november 2010 Komt idd goed precies! Hopelijk zit er overal nog genoeg originele lak onder. Niet vergeten Owatrol tijdig te gebruiken ! Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 15 november 2010 Delen Geplaatst: 15 november 2010 Jemig wat een klus zeg...waar begin je aan gezien de roestige delen :-) Link naar reactie
Wormwheel Geplaatst: 17 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 17 november 2010 @joene: onze luifel/tent is weggewaaid:((((((( Link naar reactie
Joene Geplaatst: 21 december 2010 Delen Geplaatst: 21 december 2010 ... en we zijn weer een maandje verder, de scoot zal bijna klaar zijn ? Link naar reactie
AJ Geplaatst: 8 januari 2011 Delen Geplaatst: 8 januari 2011 Al wat verder met je project of even pause ingelast? Groet Karin Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.