Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste vespa.


lois

Aanbevolen berichten

Hallo, al jaren droomde ik van een "echte" vespa, een PX dus. Zodus links en rechts eens rondgekeken, vond steeds de prijzen aan de hoge tot zeer hoge kant, en als ik er dan eens een te koop wist staan, was hij op no time verkocht. Via dit forum ben ik dan bij Lambrettafinder terechtgekomen, en na een keer of 3 Sam's voorraad bekeken te hebben, heb ik de knoop doorgehakt, de goedkoopste (denk ik toch)uit het aanbod, 30 jaar oud, motor vast gelopen, vol roest, krassen en blutsen, maar vol goede moed om er iets van te maken...

850€ moest die italiaanse schone kosten, plus 150€ voor de papieren, maar ja Sam moet toch ook eten, en hij moet ze van ver aanslepen, dus toch maar met de glimlach betaald.

Hier een paar fotokes:zijlinks.jpg

Uploaded with ImageShack.us

motorqn.jpg

vooraanzicht.jpg

roestvoetplank.jpg

Uploaded with ImageShack.usspeedo.jpg

Link naar reactie

Oef, de foto's zijn gelukt, vandaag heb ik de motor er onderuit gehaald, en geprobeerd de cylinder er af te nemen, maar die lijkt wel vastgeplakt aan de piston.Goed ingespoten met wd40, en straks nog eens proberen.

De achterzijde van de motor is zeer vuil, had gedacht van hem met white spirit in te spuiten,enkele uren laten rusten, en dan met de waterstraal erop, of zou dat het alu aantasten?.Voorlopig geen foto's meer, want de batterij van de camera is leeg.

lois

Link naar reactie

In Italie rijden ze soms ook met teensletsen, en met zwaardere machines, heb er zo al een zien rijden met een Benelli sei ,en zonder helm.en dan die fiat 500, oud model, met vieren erin, kwam me voorbij tegen 140 per uur, normale topsnelheid is z'on 100 per uur, en dan nog bergaf...

Link naar reactie

eerst het grofste vuil eraf met schroevendraaier en stalen borstel,

dan Allesreiniger of remreiniger erop en weer met stalen borstel.

dan met een schuursponsje met commandant 4 of remreiniger/ white spirit.

groetjes, Cédric

Link naar reactie

Ik gebruik al jaren white-spirit. In een plantenspuitje (Ikea: 0,50 euro) kan je dat zeer goed verspreiden. Niet te dik spuiten. Mijn gedemonteerde stukken steek ik in de benzine. En idd een messing borstel.

Link naar reactie

Bedankt iedereen, was ook al aan het bedenken dat schroevendraaier en stalen borstel flink wat krassen gaan maken.Ga morgen proberen met benzine of white spirit en een oude schilderborstel.

Hier nog wat fotokes:cilpiston.jpg

enginer1.jpg

enginer2.jpg

enginer5.jpg

De zuiger zit muurvast in de cilinder, heb hem ongeveer 1 cm. naar beneden kunnen kloppen,zodat ik de borgveertjes en de zuigerpen er uit kon tikken.

lois.

Link naar reactie

waarom nieuwe krukas? controleer even of deze nog goed is en niet is warmgelopen, dan kan je deze toch nog perfect gebruiken?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo, eindelijk tijd gevonden om aan de "wesp" verder te werken, de motor heb ik vrij proper gekregen met een oude verfborstel en vetoplosser (deze week in aanbieding in den Aldi-goed produkt).Verder heb ik de vloerrails uitgeboord en afgenomen,de roestvlekken (gelukkig oppervlakkig) met de staalborstel te lijf gegaan, en daarna behandeld met roestomzetter. Daarna bijgeplamuurd met polyesterplamuur. Volgende stap (nat) schuren en aflakken.

Nu ben ik bezig met de motor, nieuwe cilinder, zuiger en zuigerpen, krukas ga ik voorlopig laten zitten, wegens geen speling op,zo kan ik de laatste zomermaanden er (hopelijk)mee rondrijden. Nu heb ik en probleem met de "bearing piston rod",het rollementje tussen de zuigerpen en de drijfstang, op de sip side staan voor mijn model,1986 vespa px 125 efl, drie verschillende , die allen zouden passen. Modelnrs zijn 90131000,90132000 en 90133000, wie kan mij hier raad geven, volgens mij zijn het 3 dezelfde...

Hier wat fotokes... loiscleanengine.jpg

Uploaded with ImageShack.usnofloorrails.jpg

Uploaded with ImageShack.usroestomzetter.jpg

Uploaded with ImageShack.usdsc01924o.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zover sta ik nu: bodem geplamuurd, afgeschuurd, roestwerende verf erop, klaar om te spuiten. Heb in de autoshop (ongeveer) dezelfde kleur gevonden, helemaal hetzelfde is het nooit: 30 jaar gebruik en blootstelling aan de zon laat zijn sporen na. Nieuwe bandjes erop, Michelin SM100 ((23€ bij Easyparts), uitlaat en nog wat kleinere prullen heb ik zojuist besteld bij Sip. Een crome rand voor rond het beenschild kost 23€, heb het niet besteld, maar wel een rubberstrip (4 € de meter).

De inschrijving is achter de rug, en heb mijn plaat ontvangen, een beetje tot mijn verbazing , want het is een ingevoerde italiaan, zonder papieren en dan nog een 2-takt, waar ze misschien in italie een slooppremie voor ontvangen hebben. Een gelijkvormigheids attest heb ik niet,is dat nodig, en hoe zou ik er aan kunnen komen?

De motor zit er terug onder, alles aangesloten, en starte na de 3° kick. Ben er vorige week mee rond de blok gereden, en was verbaast over het optrekvermogen, was per ongeluk in 2° vertrokken, ben het nog niet gewoon, maar geen probleem, het motortje trok er vinnig vandoor, misschien ook omdat er een groot gat in de uitlaat geroest is (minder tegendruk).

Nu wachten tot de 22° dan begint mijn verzekering te lopen, en kan ik de eerste echte proefrit maken...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...