Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Brommer van voor 71: niet op de rollen/ niet afgesteld?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik had een topic gepost over het wijzigen van de cilinder van mijn Vespa.

Iemand reageerde dat dit geen probleem was omdat 'het schijnt' dat brommers van voor het jaar 71 niet op de rollers mogen gezet worden?

En dat er ook zoiets is zoals brommers van voor het jaar 71. Een attest dat die niet afgesteld raken.

Klopt één van deze twee? En hoe 't dan te bemachtigen?

Zou het graag weten, dan kan ik aan de slag ofwel verkopen :)

Groetjes,

Margaux

Link naar reactie

Ik denk dat als een brommer 'niet afgesteld geraakt' die ook niet op de weg mag.

Als je echt schrik hebt voor de rollen kan je misschien eens nadenken over zo een filtertje in de onsteking dat je met een verborgen schakelaartje kan bedienen.

Naar het schijnt heel populair bij Wallaroo'kes, zal ook wel bestaan voor Vespa.

Link naar reactie

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2#2.17

Definitie van een bromfiets klasse B: "elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur."

Een opgevoerde brommer is dus geen brommer meer.

Link naar reactie

Ik heb horen zeggen dat die rollen afgesteld zijn op een buitentemperatuur van 18 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 45%. (gemiddelden dus voor Belgie)

Indien het warmer en dus droger (meestal) dan meten zij dus sneller dat de werkelijkheid:

Vraag dan om een 2de meting te mogen ondergaan als het terug afkoeld buiten.

Link naar reactie

ik heb horen zeggen dat er afgelopen zondag een paar klokken zijn overgevlogen waar chocolade eitjes uit vielen

gelukkig was de buitentemperatuur niet meer dan 18 graden Celsius en was de luchtvochtigheid 95% want anders was alles al gesmolten voor dat ze in mijn tuin vielen

Link naar reactie

De klokken bestaan blijkbaar wél, zij het met een paar beperkingen.

Hier de wettekst: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1974101030&table_name=wet

In artikel 2 kan je het volgende lezen:

(1. Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement onderworpen :

Het zijn : de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg gebruikt worden, hetzij ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, hetzij voor proefritten met het oog op deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang binnen een straal van 25 km, hetzij om zich naar deze manifestaties te begeven.

Deze zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 10, 11, § 3 en 13 van dit besluit.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@nero: maar in artikel 1 (wat eerder komt) staat dat duidelijk dat een bromfiets niet harder dan 40 mag.

@olivier: het gaat hier over bromfietsen -> geen roos formulier

Volgens mij zit het zo, maar verbeter me als ik fout zit:

Je mag met een bromfiets nooit meer dan 50cc hebben, en nooit harder dan 40 km/h kunnen rijden. Het enige dat je misschien kan bekomen is een attest dat vermeldt dat een rollenmeting niet correct is voor de brommer.

Dit neemt niet weg dat je nooit harder mag op de weg. Ze kunnen de bromfiets waarschijnlijk wel in beslag nemen, en je zal kunnen eisen dat ze een andere (betere) meting doen. Maar als je een 75cc hebt steken ben je zowiezo geklist.

Link naar reactie

Klopt, maar het is wel de bedoeling dat je het hele besluit leest van het begin tot het einde.

Eerst wordt de definitie gegeven van de verschillende types voertuigen (art. 1), daarna de bepalingen waaraan die voertuigen moeten voldoen. Een bromfiets blijft een voertuig dat niet harder mag dan 40 en max. een cilinder van 50cc mag hebben.

Als je jouw redenering volgt moet je art. 2 ook negeren, waarna je art. 2 niet meer mag negeren...

Link naar reactie

Ik blijf erbij dat een vespa 60 mag lopen( origineel) dus niet van toepassing indien een kit van 75cc word geopteerd.

Als de flikken u tegenhouden kunde altijd zorgen dat u uitknopje blokkeerd en ingedrukt blijft is makkelijk en snel te doen.

Dan start deze niet meer.

Maar ik weet niet wat ze daarna met vespa zouden doen want ik ben nog nooit op de rollen gemoeten :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...