Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Klapband


nero

Aanbevolen berichten

Deze namiddag met mijn zoon achterop een toerken gaan doen met de GS150.

Ik vond het al verdacht dat de vespa moeilijk in toeren geraakte. In 2de rijden ging, maar zodra ik naar 3de schakelde gingen de toeren zoveel naar beneden dat ik moest terugschakelen.

Omdat het de eerste maal was dat ik dit probleem had, heb ik mijn zoon even laten afstappen. Toen reed de vespa terug normaal.

We besloten dan maar om rechtsomkeer te maken om met de SS te gaan toeren. Op de terugweg echter een klapband gekregen tegen 50km/u (wat niet zo leuk is).

Bij het vervangen van de band merkte ik dat de tamboer volledig verkleurd was en zowat gloeiend heet stond. De band zelf vertoond geen sporen van overmatig of ongewoon sleet.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat door het gewicht van 2 personen de remkabel zich heeft opgespannen en we al rijden constant aan het remmen waren...

Zijn er hier mensen die (ongeveer) hetzelfde meegemaakt hebben en hoe hebben ze het kunnen oplossen?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@BartPK: gelukkig niet , maar ik had al mijn rijkunsten nodig om de vespa onder controle te houden op het nat wegdek.

heb je de tamboer er al afgehaald en de remschoenen bekeken ?

Groetjen David

Nog niets gedemonteerd, maar de geur van verbrande remmen en een afbladderende remtrommel zeggen voldoende. De remschoenen zijn waarschijnlijk voor de vuilbak.

Toen ik de reserveband monteerde heb ik de het wiel even doen draaien en de remschoenen kwamen niet tegen de tamboer.

Ik versta alleen niet dat een bijkomende passagier er voor zorgt dat de achterremkabel zich opspant en er voor zorgt dat de remschoenen uiteen gaan, zelf als de achterveer zwaarder belast wordt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Voor hij het goed en wel besefte stonden we al stil. Het was eerder ik die een beetje met "den bibber" zat. Nadien zijn we nog samen gaan "ofroaden" met de andere vespa. Het zal dus wel meevallen.:)

Als het lukt komen we samen af naar de Halloweenrit.

Hopelijk valt het in onze regio een beetje mee met de Mexikaanse griep, want in de streek rond Brussel (Lennik)zijn zowat alle scholen aan het leeglopen...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bij een GS150 is de achterem"buiten"kabel zeer kort, vanaf motorblok tot tegen frame, niet tot helemaal aan de rempedaal. Als de motorblok schommelt in het frame verandert deze lengte 'een klein beetje' omdat de kabel vertrekt van een vast punt tegen het kader. Als deze te krap gemeten is dan span je eigenlijk de achterremkabel een beetje op bij het indrukken van de vering. Sommige modellen VNA hebben hier ook nog last van.

Best buitenkabel een 2é3 cm langer nemen en de binnenkabel wat meer speling geven...

Link naar reactie

Ik ben even gaan kijken naar de remkabel en hij loopt idd gewoon rechtdoor, zonder de minste buiging. Ofwel heb ik de kabel iets teveel ingekort, ofwel was hij van in origine te kort. Dit weekend een langere gaine steken en nieuwe remkabel. Bedankt voor de info!

@Erix: gelukkig dat we maar 50km/u konden rijden door het constante remmen, aan 80 of 90km/u zouden de gevolgen iets erger kunnen geweest zijn(moest meteen aan je klapband denken in Duitsland). De binnenband is meer dan waarschijnlijk gewoon ontploft door de hitte van de velgen. De bouten kon ik gewoon met de hand(schoen) losvijzen, terwijl ik er zeker van ben dat deze voordien goed aangespannen waren. Een bijkomend fenomeen zeker? :)

@Vespappa: ik ben altijd de rustigheid zelve, sommigen noemen me zelf een "tambezze"... :))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Kan het ook nie zijn dat de achterveer niet meer ok was zodat de verandering (afstand) te veel schommelt met passagier?

S.

Link naar reactie

De achterveer van een GS (en de meeste oldies) is van nature vrij lui. Dit is "nodig" omdat de vespa anders de neiging heeft om op bulten met zijn achterwiel van de grond te "springen". De zuiger heb ik verleden jaar nieuw aangekocht in Duitsland en heeft niet de neiging om door te "zakken" of op zijn einde te gaan als men over een verkeersvertrager rijdt. Ik heb wel de indruk dat deze veren veel dieper gaan dan bij recente modellen het geval is.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...