Ga naar inhoud
Vespaforum.be

autostrade


Lonneke

Aanbevolen berichten

Het zal met een gts ietsje beter lukken dan met een lx, maar... het is en blijft krap.In principe moet je snelheid rond de 100 km/uur liggen om vlot mee te gaan op een snelweg. Dat is op je teller bijna 110.

Dan ben je bij machte om de trucks over te gaan en niet in zog te moeten blijven hangen en wordt je zelf niet voorbijgereden door al die mastodonten.

Met een 250 is dit simpel te doen, een 125 daarentegen.

Link naar reactie

Ik kan wel zeggen dat je je niet op uw gemak voelt. Zeker met een PX. Ik had mij voorgenomen om het niet meer te doen. Het probleem is dat voor de trajecten die ik afleg de ring rond Brussel veel handiger, sneller, en op bepaalde aspecten ook veiliger is, dan door de straten, lanen, tunnels om dwars door Brussel te rijden.

Ik hoop dat er een snelheidsbeperking komt op de ring van 100km. Dat zal het snelheidsverschil beperken. Ik blijf er nu toch zoveel mogelijk weg van. Het is echt niet leuk.

Link naar reactie

Ik doe dit regelmatig met een 125, geen enkel probleem, ik haal een snelheid van + 90km/h. Persoonlijk vind ik het veiliger dan op gewone wegen...

En nero, de winst haal ik weldegelijk. Over het traject Antwerpen-Gent bvb doe ik via de gewone weg 1,5u en via de autostrade 40-45 min...

Link naar reactie

ideaal is het zeker niet, zeker niet met een standaard PX 125. (de moderne vespa's hebben wel iets meer power dacht ik)

Maar het is doenbaar voor een korte afstand.

Persoonlijk heb ik me iets zwaarder met grote wielen aangeschaft om deftig autostrade te kunnen doen.

Link naar reactie

inderdaad - gette heeft wel een ferm punt - mijn standaard PX125 is niet echt geschikt om op de autostrade te rijden - onlangs nog een (kort) stukje expressweg mee gedaan en ik was blij dat ik er af kon

anderzijds zal het sowieso ook te maken hebben met de toestand op de desbetreffende autostrades, tijdstip en weer, vakantie of niet ... en ook aan de ervaring van de scooterrijder

persoonlijk raad ik weinig- of niet ervaren scooteristen zeker niet aan om meteen op gelijk welke autostrade te gaan bollen

grts - frutsab

Link naar reactie
Ik durfde dit ook niet in het begin.

Ik had er in het begin geen last van, tot er een kweetniethoeveeltonner op letterlijk een paar meter achter mij kwam rijden (en dit in mijn vastloopperiode...:) ).

Toen ik dit jaar naar Oostenrijk reed heb ik ook een paar maal autostrade "moeten" doen. De camions in Duitsland zijn blijkbaar een voorbeeld want het inhalen gebeurde hier wel zeer correct: een volledig baanvak uitwijken en pas als ze volledig gepasseerd waren weer invoegen.

En het zal wel zijn dat de autostrade veiliger rijden is, maar als je een aanrijding hebt zullen de gevolgen meestal veel erger zijn...

Ik kan trouwens weinig mensen (buiten Bjorn) die het leuk vinden om met de vespa de in Belgie meestal zeer drukke autostrades op te zoeken.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
tot er een kweetniethoeveeltonner op letterlijk een paar meter achter mij kwam rijden (en dit in mijn vastloopperiode...:) ).
djeezes Nero, da moet een rotgevoel geweest zijn man !!
Link naar reactie

Ik doe geregeld autostrade met een PX200 (korte en lange afstanden), nog nooit problemen ondervonden. Vroeger deed ik dit ook met mijn 125, even doenbaar zolang je maar niet uiterst links gaat rijden. Onlangs van Antwerpen tot in Aken over de autostrade gereden. Ik ben nog nooit zo snel op mijn bestemming geweest. ;-)

Link naar reactie

die bulten op de expresweg rond zelzate ergens (in beide richtingen) , das pecies of daar groeien overal wortels onder de grond,die zijn kak , en de eerste kilomters richting zee vanaf linkeroever is het eerste baanvak ook niet echt comfortabel...

Link naar reactie

Persoonlijk vindt ik zowel een LX als een GTS 125 te licht om op de autosnelweg te rijden. De topsnelheid is wat aan de lage kant een 100 tot 115 op de teller dan nog, is wat te traag. Zo goed als alle wagens flitsen U voorbij. Dit is ook de reden waarom ik met een 300 GTS rij. De topsnelheid is hoger, maar vooral hij is krachtiger wat handig is als je een vrachtwagen wil inhalen. Verder bied een GTS meer comfort. Wat me opvalt is dat ik in de bebouwde kom bijna nooit de toegestane snelheid rijd maar altijd een ietsje sneller 60 i.p.v 50 (niet dat ik dat goedkeur) Behalve aan scholen of als ik kinderen op de weg zie dan let ik extra goed op, op de gewestwegen en de autosnelweg hou ik me wel aan de snelheid. Verder kan je als bestuurder van een tweewieler op de autosnelweg of gewestweg beter erg goed uit je doppen kijken want als je net een vrachtwagen passeert en er komt zo een Porsche aangevlogen die zwaar de toegestane snelheid overschrijd voel je, je wel eventjes ongemakkelijk. Zeker als meneer zijn bumper ver op uw nummerplaat kleeft. Het voordeel op een gewestweg is dan wel dat als je aan de lichten staat en meneer met zijn Porsche daar lekker staat te wachten. Je lekker op zijn ruitje kan slaan en vragen wat zijn probleem is. Meestal zit daar toch zo een kale knikker achter het stuur met het gewicht van een gemiddelde GTS met bestuurder en het lef van een pakje boter en vermoedelijk voorzien van een veel te kleine piemel. De laatste eikel die ik zo aanspraak was zodanig onder de indruk dat hij ver door het rode licht wou rijden. Niet dat ik verkeersagressie aanmoedig maar een beetje respect voor de medemens kan geen kwaad.

Link naar reactie

@ marcske: in de bebouwde kom kunde gerust op uw teller 60 rijden. 60 op m'nen teller is 51 in't echt ... getest op de Leien ... niet geflitst (OEF!)

@ Erix: Al wel in Griekenland (Rhodos) gereden, hoe ze daar rijden is geschift, maar door dat iedereen daar zo rijdt, is dat volledig verantwoord hoe ze daar rijden, heel aangenaam rijden, buiten de warmte natuurlijk!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

daarstraks me mijne gts125 voor den eerste keer autostrade gedaan , derop gereden in Kapellen richting Antwerpen , vond da echt maar niks. Tenzij het niet "moet" , pak ik de gewoon baan , misschien niet even snel , maar wel veel meer opt gemak en plezanter. ben trouwens op tijd aangekomen voor de heruitzending van jambers over motards :)

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Dat (onveilig) gevoel heb ik ook op een GTS250...zelfs ook zo op een Yamaha FZ1200.

Open en bloot op twee wielen ben je nu eenmaal de kleinste tussen de vrachtwagens en Audi's die 180 kmh rijden

Zolang je ruim voldoende de snelheid van vrachwagens kunt handhaven (liefst ietsje reserve voor baanwisselingen e.d.) dan is het goed te doen. Wel strategisch gaan rijden zodat je niet door slapende vierwielers wordt gegrepen. Midden van de (rechter)rijbaan, bij voorkeur voor een voertuig die jouw eigen snelheid rijdt.

Vooral je eigen rit rijden en je niet laten opkloten. Je bent een evenwaardige verkeersdeelnemer en daar moeten 'ze' het maar mee doen...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vorige week met' vrouwke achterop via expresweg naar Blankenberge gereden. Best aangenaam... camions voorbij gaat ... 't is wel alles opendraaien dan ... maar't ga vlot genoeg. Aan de stoplichten steekt ge iedereen voorbij ... die dat dan op hun beurt terug doen ... tot de volgende lichten ... ge zijt even snel of sneller zelfs in Knokke met de Vespa ... auto's stonden op gegeven moment allemaal stil ... waren blij dat we zelf niet met auto zijn geweest!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...