Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste ritten met nieuwe Vespa 125 GTS Super


Flatsix6

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Vandaag mijn Vespa gestart met koude motor (na ca 14 uur stilstand)

Eerst contact opgezet en gewacht tot het indicatorlichtje van de motorsturing is uitgedoofd (merk je door gezoem allerhande en na een 4-tal seconden dooft dit lichtje uit)

Start perfect (Nog niet veel Vespa's tegengekomen die zonder haperen zo vlot starten)

Beetje gas gegeven en je voelt dat de motor nog wat bedenktijd nodig heeft.(valt niet meer stil, maar dadelijk vertrekken zonder erg veel gas te geven is nog steeds niet mogelijk)

Even wachten en dan proberen om weg te rijden.

Weg rijden lukt met wat meer gas te geven en dan loopt hij als een trein.

Indien motor warm is, geen enkel probleem.

Hou de situatie in de gaten en probeer nu zoveel mogelijk te rijden om zo ook na te gaan of deze koudstart verbeterd naarmate de Vespa meer km's op de teller heeft. In ieder geval verloopt de koudstart al stukken beter dan vroeger, nog niet helemaal perfect maar evolueren toch al in de goede richting.

Hou jullie verder op de hoogte.

Fijn weekend,

Flatsix6

Link naar reactie

zoals hierboven gemeld heb ik hetzelfde "probleem". Echt een probleem is het niet wel een ongemakje, dat vlug voorbij is. Ik heb wel gemerkt dat de gashendel zeer gevoelig is, en bij een koude start extra gevoelig. Dus bij een koude start is het echt milimeterwerk hoever je die opendraait. Maar eens je dit goed onder de knie hebt, geen problemen meer met een schokkende start.

Link naar reactie

Dat probleem met die nieuwe 125 i.e. Doet me denken aan de wat oudere brommers/wagens. Als je op koudere dagen je choke vergat op te zetten starten die wel. Maar vielen die ook stil of sputterden wat tegen als je gas gaf. Als je, je choke dan weer wel opzette reageerde hij onmiddellijk. Het lijkt dus, dat bij de koude start het benzinemengsel niet echt optimaal is. Een injectie regelt normaal gezien constant het benzine/lucht mengsel die nodig is om optimaal te presteren. Het lijkt me dus dat deze 125 i.e bij de koude start een wat te arm mengsel krijgt. Meer lucht dan benzine. Maar dat zou die expert van Vespa toch hebben moeten vaststellen. Het geluid dat je hoort bij het aanzetten van het contact voor de koude start. Is dit van de injectiepomp. Het is normaal dat, dat geluid stopt als je niet onmiddellijk start. Anders zou de druk van de pomp te hoog worden. Verder hoef je niet te wachten tot het lampje van de motor check uitdooft om te starten. Het is geen diesel en het lampje is geen controle gloeilampje. Op een gewone GTS 125 zit dit lampje trouwens ook. Verder doet de scooter uw motor check up ook tijdens het starten en het rijden. Afwachten is de boodschap. En indien geen geduld of vertrouwen meer, een gewone GTS 125 aankopen of overstappen naar de 250 of de 300 ;)

Een week geleden stond er als ik met niet vergis trouwens reeds een GTS 125 i.e te koop op Kapaza van amper 2 weken oud ! Heeft er iemand op deze site hem ook zien staan of heeft er iemand op deze site hem aangekocht?

Link naar reactie

Ondertussen heeft onze 125 ie. Reeds 340 km op de teller staan en dit vijf dagen na aankoop. Het probleem van de koude start en vertrek blijft aanhouden. Wat me verder opvalt is dat bij de koude start er redelijk wat rook uit de uitlaat komt. Wat mijn vermoeden van een slecht mengsel nog doet toenemen. Al denk ik dat de scooter meer een te rijk dan een te arm mengsel krijgt. De buitentemperatuur is momenteel gemiddeld 20°.. Sinds deze avond staat een vriend van mij zijn 125 GTS met carburator hier. De bedoeling is morgen na 12 uur stilstand beide scooters te starten en de koude start vast te leggen op video. Indien er een merkbaar verschil is zal ik het filmpje posten op you tube en de link hier op het forum plaatsen.

Link naar reactie

Als zo'n nieuwe scooter slecht start waarom gaan jullie dan niet gewoon naar je dealer om dit probleem aan te kaarten? Je hebt immers veel geld neergelegd voor die nieuwe vespa en dan blijkt het niet te werken zoals het hoort. I.p.v. dit te filmen naar je dealer gaan en op je strepen staan...

Link naar reactie

Sinds deze vooravond eindelijk de trotse bezitter van mijn Super. Na 3 uur van mijn leven verloren te hebben op de DIV (online aanvraag van mijn verzekeraar functioneerde niet), kon ik eindelijk mijn beestje gaan afhalen. NA enige onwennige bochtjes (eerste ritten met een vespa), leek het onmiddellijk of ik had het gevoel in mijn lichaam !!! Voor deze belevingen, ervaringen en plezier heb ik hem dan ook aangekocht ... in het laat wat overmoedig geweest door hem aan JAn en Alleman te gaan tonen waardoor ik mijn eerste douche ondertussen al gekregen heb ! Moeten we er maar bij nemen ...

Omtrent het gemelde probleem bij koud-start, ik heb er niet onmiddellijk op gelet bij mij, was dan ook iets te opgewonden voor mijn maiden-trips van vanavond. De komende dagen ga ik het ook wat beter in het oog houden en mijn bevindingen hier posten ...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De mijne zit momenteel aan z'n 750 km ...

's morgens start ik 'em (of ze), 'k laat ze een minuutje draaien (terwijl ik mijne helm opzet en handschoenen verder aandoe) en bij 't vertrekken heeft ze er dan geen (of veel minder) last van ... 'k weet alleen niet of het starten en op ralenti laten draaien zo goed is voor een koude vespa-motor ...

Tegen 't einde van de week moet ze ook binnen voor de eerste 1000 km ...

Link naar reactie
Een koude motor op ralenti laten draaien is alleszins beter dan volle gas te geven bij een koude motor.

dat wil ik best geloven, en 't is ook beter dan met ne koude motor in de vaart te rijden ... maar is dit goed voor de motor of is dit evenmin aan te raden ?

Link naar reactie

nope ... starten en dadelijk rustig vertrekken ... da's mijns inziens iets geheel anders dan starten en op ralenti laten draaien ... niet dan ?? en 't is daarover dat ik jullie, specialisten, een mening vraag !

voor alle duidelijkheid ... we waren op zoek naar het probleem van de koud-start hé !

Link naar reactie

Geen enkel van beide is schadelijk (behalve houtblokken onder de motor leggen). Verder is het altijd aan te raden om met een koude motor zachtjes te vertrekken. In een motor zitten verschillende materialen aluminium, staal enz. Die uitzetten bij warmte. Doch niet allemaal even snel. En dit omdat elk materiaal warmte anders geleid. Door het erg snel opwarmen van een motor (snelle temperatuurschommeling) kunnen er barstjes ontstaan in die dichtingen tussen de onderdelen. En soms zelfs in de onderdelen zelf. Een voorbeeld. Wel van een wagen. Iedereen kent of heeft wel al gehoord van een joint de culase. De dichting tussen het blok en de culas. De meeste rijden deze stuk door met een koude motor onmiddellijk hoge toeren te maken waardoor de motor erg snel opwarmt. Gemiddeld heeft koelwater 90° bij een wagen op bedrijftemperatuur. Als het in de winter -10 graden vriest. Moet je motor dus eventjes 100° opwarmen (overbrugen) voordat hij op bedrijfstemperatuur is. Bij teveel snelle temperatuur schommelingen heb je dus kans dat er iets stuk gaat (barst).

Link naar reactie

Hallo, sorry voor mijn late reactie.

Ik heb nog steeds het probleem, maar minder erg dan vroeger.

Ik start mijn Vespa (ik moet wel zeggen dat deze ongelooflijk veel beter start dan mijn vorige Vespa 125 GTS) en de motor draait mooi rond. Als ik hem dan van de bok afduw en wil gas geven, dan dien ik ca 30 tot 45 seconden voorzichtig en fijngevoelig met de gashendel om te springen. Als je een klein beetje gas geeft, dan heb ik de indruk dat de motor dreigt te verstikken. Ik laat dan mijn gas terug los en probeer zachtjes opnieuw gas te geven zodanig dat ik op een bepaald ogenblik (dus na 30 sec) de motor niet meer dreig te verstikken. Dan kan ik wat meer toeren maken, maar de Vespa blijft dus als aan de grond genageld om dan plots met een ruk vooruit te schieten. Vanaf het ogenblik dat ik aan het rijden ben, dan doet hij nog zo'n 15 seconden bokkig met het gas en dan kan ik normaal rijden. DIT HEEFT DUS ENKEL EN ALLEEN PLAATS MET KOUDE MOTOR! Omwille van het feit dat ik mijn Vespa bijna een maand met de dealer heb laten staan heb ik nu nog maar 300 km gereden.

Ik heb bovendien een verslag gedaan aan mijn Dealer die de expert van Piaggio zou inlichten en tegen oktober ga ik mijn Vespa terug binnen doen voor verdere testen. Nu wil ik zoveel mogelijk profiteren van het mooie weer.

Ik ben wel verwonderd dat er zoveel reacties komen van collega's Vespa rijders die net hetzelfde probleem hebben als mij. Het is natuurlijk voor niemand fijn maar ik ben toch blij dat ik niet een alleenstaand geval ben. Voldoende om de Importeur van Piaggio eens goed wakker te schudden misschien?

In ieder geval hou ik jullie verder op de hoogte.

nog veel rijplezier,

Flatsix6

Link naar reactie

Hello, Het is zover de mijne is besteld, wel 4 tal weken wachten op levering, Zwarte Vespa gts super 125,Heb ook gemerkt dat er rondrijden met zwarte voorveer ipv rode? By the way zijn er al mensen die er een Leovinci of andere ondergeduwd hebben? Grtz

Link naar reactie

De eerste ritten zijn 't nimeer ondertussen ... 'k zit ondertussen aan m'n 1000 km ... dus es stilaan een beetje vlotter gaan rijden ...

Deze morgen tot 95 op de teller gegaan en 't viel me op dat de wesp vanaf ietske meer dan 90 een serieus ander gevoel geeft, heel anders trilt, heviger ... 't is niet dat m'n wesp trilt of hevig begint te wiebelen, 't is eerder 't gevoel of 't moteurke echt zo veel toeren moet maken en zo hard trilt of davert dat heel de constructie van de wesp ervan trilt (anders dus dan bij de lagere snelheden) ...

Nog iemand met deze ervaringen?

@ elcolonel: proficiat met de aankoop trouwens ... ge gaat er nog plezier aan beleven !! 't moet er 's morgens al echt slecht uitzien ('t weer) alvorens ik tegenwoordig de auto nog neem ... !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...