Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste ritten met nieuwe Vespa 125 GTS Super


Flatsix6

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik post even dit topic omdat ik mijn ervaring graag zou willen delen met geïnteresseerden.

Ik heb vandaag mijn Vespa 125 GTS (Ingeschreven juli 2008) verkocht aan een Forumlid. Deze persoon was uiterst tevreden, aangezien de prijs correct was, de extreem lage km stand (962 km) en de fabrieksgarantie van 13 maanden.

Ik heb dan ook mijn nieuwe VESP 125 GTS Super in ontvangst genomen en ... hij rijdt eigenlijk nog beter.

Ik was enorm verbaasd over de nieuwe motor (Injectie). Je draait de contactsleutel om, dan heb je een licht gezoem, dan start je en het geluidsniveau is zoveel lager dan bij de "normale" GTS. Bijna geen trillingen niets, loopt/zoemt in vrijloop zo zacht. Vanaf de eerste meters was ik verwonderd over deze motor. Hij neemt veel sneller op, doet alles vinniger, maar toch in alle sereniteit. je hebt gewoonweg het gevoel dat de Super veel lichter is dan de gewone GTS (wat maar een gevoel is natuurlijk, aangezien ze toch even veel wegen),maar alles loopt nog smeuïger en gemakelijker. Werkelijk top.

De wegligging.

Er is niets veranderd t.o.v. de "gewone" (--> niet denigrerend bedoeld hé, ik heb gewoon geen zin om alles voluit te schrijven) GTS, maar ik schrijf het op rekening van de werkelijk uitstekende Pirelli banden. De Vespa kleeft aan de weg, ik heb meer vertrouwen in snelgenomen bochten en het stuurgevoel is precies zoals ik het hebben wil, uiterst nauwkeurig.

Ik kon mij echt niet voorstellen dat dergelijke lichte wijzigingen (Injectiemotor en Bandenkeuze) toch tot een duidelijk sportievere Vespa hebben geleid.

Bovendien zou volgens de gegevens het verbruik minder zijn en de onderhouds intervallen verder uit elkaar liggen.

Je kan het best de verhouding VESPA 125 GTS en 125 GTS SUPER vergelijken met verhouding Porsche Boxster en Porsche Cayman.

Beiden hebben dezelfde basis (bij Vespa: 125 GTS, bij Porsche: Boxster)

Super en Cayman worden door beide constructeurs als sportievere versie van de "gewone" GTS en Boxster naar voren geschoven.

Beiden hebben een klein verschil op motorisch vlak (bij Vespa: Injectie <-> Carburator en bij Porsche 320 pk <-> 310 pk)

Qua design: Duidelijk verschil!

Beide Vespa's hebben klasse te over, maar tentoongespreid op een andere manier:

VESPA 125 GTS:

Zwarte kleur, beige zadel, klein rijlichtje in het voorscherm, chromen bagagedrager

alu-kleurige wijzerplaten met helblauwe verlichting, chroomaccenten rond voorscherm, voorspatbord met chromen vin en Piaggio logo. Klassieke Elegantie --> Klasse

VESPA 125 GTS SUPER:

Zwarte kleur, zwart zadel met contratserende witte bies, zwarte wijzerplaten, speermotief in het voorscherm, plaats waar rijlichtje voorzien was luchtopening met horizontale chroomstrepen, 2-Tone ALU-velgen, chromen eindtukje uitlaatpijp, rode vering vooraan, koplamp met zwarte rand, voorspatbord met gedeeltelijk chromen en zwarte vin met "S" logo. Achterspatscherm Super-Logo, geen bagagedrager, PIRELLI Banden met sportieve tekening.

Ik vind beiden erg mooi, maar heb toch gekozen voor de Super, omdat ik deze -qua looks- minder braaf vind, omwile van zijn injectie motor en ook omwille van het feit dat je er zoveel niet ziet rijden.

Maar die mening heb ik al moeten bijstellen, want vandaag in de showroom van de dealer was er zelfs geen 125 GTS verkrijgbaar, enkel Super GTs'en (rood, wit, zwart en ja zelfs 1 geel exemplaar).

Moet niet vragen als men de 125 GTS ook met deze motor uitbrengt.

Kort samengevat: De keuze tussen beide fantastsche Vespa's is enkel een kwestie van persoonlijke smaak, ware het niet dat er nu toch wel een duidelijk verschil is qua motorisatie!

Nog veel rijplezier,

Flatsix6

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo,

Klein elektronisch probleem met mijn Super. Sinds aanschaf heb ik 50 km gereden en staat nu reeds mee dan 10 dagen bij de dealer voor een nieuwe Sturingscomputer.

Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem (nog een aantal 125 GTS Super met dit probleem gekend). Het probleem doet zich voor als volgt.

Na een aantal uren stilstand start je de motor. Deze slaat van de eerste slag aan. Op het moment dat je hem van de bok afduwt valt hij stil.

Direct daarna opnieuw starten, geen enkel probleem. Maar als je dan wil vertrekken, moet je geleidelijk de gashendel opendraaien, maar de Vespa blijft als aan de grond genageld, beweegt geen centimeter vooruit om dan plots met een ruk vooruit te schieten. Dadelijk remmen en terug lichtjes gas geven om opnieuw te vertrekken, weer hetzelfde scenario. Eens als de motor warm is, dan rijdt hij normaal.

Na 50 km gereden te hebben, Vespa terug naar de dealer gebracht. Zij hebben contact opgenomen met de Fabriek en via de foutlezing van de sturingscomputer naar Piaggio doorgemailed. Piaggio heeft dan redelijk snel besloten om een nieuwe sturingscomputer (duurste onderdeel van deze motor, vermits injectie)naar de dealer op te sturen.

Heb navraag gedaan, maar dit probleem is niet gekend met de 250 i.e. en 300 i.e. injectiemotoren.

Ik heb mijn Vespa van 20/06, maar heb hem reeds terug gebracht naar de dealer op 24/06. Heb nu al de mooie dagen moeten missen en hoop dat het elektronisch euvel opgelost zal zijn.

Indien er nog mensen zijn met dit probleem dan kan je gerust eens reageren.

groetjes

Link naar reactie

toegegeven ... ik heb dit fenomeen ook reeds 1 keertje voor gehad ... heb m'n GTS Super 125 sinds zaterdagochtend (ondertussen staan er al 220 km op)

één keertje stilgevallen na koudstart en ook enkele keren dat ie vooruit "schiet" als ie koud staat ... als 'em warm is, is 't probleempje inderdaad opgelost !!

Dommel

Link naar reactie

ik heb dit ook al een paar keer voor gehad, wel enkel als die een tijd heeft stilgestaan. Na ongeveer een minuut is dit probleem weg, dacht dat dit normaal was als em koud stond. Is het best om em direct terug bij de dealer binnen te doen of even te wachten (tot eerste onderhoud)?

Michael

Link naar reactie

Weet je, je betaalt genoeg voor een nieuwe Vespa (Vergelijk de aankoopprijzen maar eens met een motorfiets) en dan vind ik ook dat alles naar behoren moet functioneren.

De reden waarom ik hem naar de dealer heb gebracht is dat wij bij het afhalen reeds dit probleem merkten. Bovendien levert mijn Vespa Dealer (Scoot Moto-Hasselt)een enorm goede service. Hij weet dat ik geen muggenzifter ben en dat er werkelijk een technisch euvel is.

Vandaar ook dat ik het nodige geduld uit oefen. Het begint nu wel te kriebelen, zou dolgraag mijn Vespa verder inrijden.

Ik hou jullie nog op de hoogte.

Veel fun

Flatsix6

Link naar reactie

Heb dit ook voor, bij koude start moet je wat meer aan de hendel draaien en dan schiet de wesp vooruit, na een minuut is dit verdwenen. Dacht ook dat dit normaal was...enfin bij een koude start doe ik een beetje zoals de "johnys" op hun booster, vroem vroem vroem, een paar keer aan de hendel draaien en je kunt ook op een rustige manier vertrekken. Zal het ook eens navragen bij de nakende eerste onderhoudsbeurt

Link naar reactie

SLECHT NIEUWS,

Zij hebben mijn nieuwe motorsturingscomputer geplaatst, maar de resultaten zijn niet bevredigend. Mijn dealer heeft terug contact opgenomen met Piaggio en volgende week woensdag komt de Expert van Piaggio langs in Hasselt om mijn Vespa eens grondig onder de loep te nemen. Ik hoop maar dat dit in orde zal komen. Was dolblij met de uitlevering op zaterdag 20/06, maar zit nu reeds sinds 24/06 zonder Vespa.

Ik hoop dan ook maar op het beste. Hou jullie verder op de hoogte.

Grt, Flatsix6

Link naar reactie

Hello, heeft er al iemand een 125 GTS i.E. zonder problemen? wil mij namelijk ook snel eentje aanschaffen?

Ik kan moeilijk geloven dat ze allemaal dergelijk probleem hebben, "Flatsix6 niet slecht bedoeld" maar het is de waarheid dat men in den beginne wel eens pech kan hebben. Ben benieuwd welk de echte oorzaak nu zal zijn en in hoeverre zo een motorsturing nu echt kost, is wel belangrijk om te weten indien hij zonder garantie komt te staan. Ik hoop alvast dat ze het snel kunnen oplossen.

Link naar reactie

Beste Forumleden,

Natuurlijk is de Vespa Super GTS geen slechte Vespa, ik zou zelfs zeggen dat hij stukken beter rijdt dan de "normale" 125 GTS (dankzij kleine wijzigingen aan banden, injectiemotor, enz...). Maar als ik zoiets in een apart topic ga melden, krijg ik van iedereen negatieve reacties.

Ik ben er zeker van dat dit om een alleenstaand feit gaat! Een kinderziekte, het is per slot ook 1 van de allereerste die uitgeleverd zijn. Als je dit budget heb uitgetrokken voor een sportieve Vespa, dan vind ik dat je HEEL ZEKER 1 moet aanschaffen.

Ik wou gewoonweg weten of er nog mensen zijn die met een dergelijk technisch probleem te kampen hebben gehad, dat is alles.

Ik ben ook blij dat ik de goedbedoelde raad niet gevolgd heb van maar gewoonweg verder te blijven rijden met de Vespa tot hij uit rodage is. Ik heb nu werkelijk de mooiste zomerdagen moeten missen, maar het feit dat ik slechts 50 km gereden heb, geeft aan de fabricant ook alle redenen om het probleem eens goed te analyseren.

Ik heb er een goed oog in en ben ook erg blij met de oprechtheid van de dealer. Zij zijn niet tevreden over de resultaten na vervanging van de stuurcomputer en zoeken verder. Zo moet het zijn en dat is ook het voordeel als je een nieuwe Vespa koopt.

AAN IEDEREEN: Negeer mijn geval en twijfel er zeker niet aan om dergelijke Vespa te kopen! Zodra mijne weer op de weg is zal ik je berichten van mijn verdere -ongetwijfeld- positieve rijervaringen. Bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke Groetjes,

Flatsix6

Link naar reactie

Wordt er jou ondertussen geen "vervang-wesp" aangeboden?

Ik meldde al dat ik hetzelfde probleem ook heb ... 't is eigenlijk enkel bij het eerste vertrek na de koudstart dat ik er af en toe last van heb ... ondertussen heb ik trouwens ondervonden dat wanneer ik m'n wesp zelf een beetje in beweging breng (met de voeten trappen) hij gemakkelijker vertrekt (dus enkel die eerste keer na de koudstart) ... van zodra je een minuutje gereden hebt is 't al niet meer merkbaar bij 't opnieuw vertrekken ...

'k hoop dat je snel terug kan bollen !!

Link naar reactie

Hoi

Heb ook pas mijn GTS 125 ie , en bij mij is het ook van dat suptteren bij koude start . Ben wel niet van plan de mooie dagen aan mij voorbij te laten gaan , ga nog eerst wat toeren en naar de winter toe breng ik hem binnen . Is toch twee jaar garantie op , maar voor de rest moet ik Flatsix6 gelijk geven rijdt ( als hij warm ) is als een klokje .

Hoop dat je snel terug mobiel bent grts

Link naar reactie

Hallo allemaal,

Goed nieuws, ben gisterenavond mijn Vespa gaan halen. Toen ik hem bij de dealer binnenbracht had hij ca 55 km, toen ik hem afhaalde ca 70 km. De expert van Piaggio BENELUX is woensdag 15/07 in Hasselt (bij Scootmotto) langsgekomen en heeft van 09h30 tot in de late namiddag met een PC en email-communicatie naar de fabriek in Italië toe, de motorcomputer uitgelezen, bepaalde programma's aangepast (in samenspraak met de fabriek) en de nodige testkilometers gaan rijden. Ik moet volgende week mijn bevindingen van het gedrag van de Vespa terug aan de dealer overmaken, die dan een email naar de fabriek en de expert zal sturen.

Ik ben aangenaam verrast van de professionaliteit van mijn verkooppunt en ook van Piaggio. Men heeft mij van het begin au serieux genomen en ik heb wel een aantal weken moeten wachten (omwille van opsturen nieuwe motorcomputer en het in vakantie zijn van de expert), maar toen ik met mijn Vespa wegreed, was ik ogenblikkelijk alles vergeten.

De Super rijdt werkelijk "SUPER". Ik heb dan ook ineens 55 km gereden, om zo wat van mijn opgelopen achterstand in te halen. Bovendien heeft mijn dealer mij ook nog eens verrast met een mooie attentie!

Men denkt nu de Vespa voor 99% in orde te hebben. Aangezien mijn motor nog praktisch geen km's gelopen heeft, wil men dat ik nu zoveel mogelijk rij en vanaf het ogenblik dat ik terug de vertrekproblemen (enkel met koude motor) heb, moet ik terug contact opnemen.

Er zijn op dit ogenblik maar 2 gevallen gekend bij mijn dealer van alle verkochte 125 GTS SUPER (en neem maar van mij aan dat dit reeds (een) tiental(len) verkochte exemplaren zijn).

Ik hoop dat nu alles terug ok is, maar de rit van gisteren was super en ik heb daar ook voor de volle 100% van genoten.

Ik raad iedereen aan die twijfelt tussen een GTS en GTS Super om eens een testrit te maken en dan zal je zien wat ik bedoel. Ondanks alles heb ik nog geen moment spijt van mijn aankoop en ben super tevreden over mijn dealer Scootmoto. Tot binnenkort,

Groeten van Flatsix6

Link naar reactie

@Flatsix: Goed nieuws, geniet ervan en keep us posted, dit weekend gaat mijn lx 125 het net op (zal dus niet meer alleen op vespaforum te koop staan) en zodra ik een koper heb, ga ik onmiddelijk een gts super 125 aanschaffen.

Link naar reactie

Hey

Ik ben ook van plan om van iemand een GTS 125 super over te kopen

hij was enkele weken geleden aangekocht, maar verkoopt m nu,

waar moet ik op letten voor ik de aankoop doe?

Ook waar hij het heeft gekocht is een uur rijden vanuit waar ik woon, geldt de garantie in elke vespa verdeler?

anders is het ook niet interessant voor mij,

grtz

YY

Link naar reactie

Hallo,

De eerste vraag die ik hem zou stellen is waarom hij zijn Super reeds na enkele weken verkoopt?

Heeft hij hetzelfde probleem als mij voor gehad (wat perfect mogelijk is) of enige andere reden?

Wat betreft de Garantie, die is 100% overdraagbaar.

Dit houdt in:

1) 24 maanden garantie - 3 weken (periode in eigendom van de verkoper volgens jouw bericht)

2) Mobility Assistance geldig voor 12 maanden - 3 weken

VOORWAARDEN: Vespa moet aangekocht zijn bij officiële Dealer en onderhoudsboekje moet van zijn stempel voorzien zijn.

WAAR MOET JE OP LETTEN:

1) Start de Vespa bij koude motor en controleer of hij vlot weg rijdt of zoals door mij reeds beschreven wat moeilijker van plaats komt (enkel merkbaar bij koude motor)

2) Zorg dat je de Masterkey en bijhorende sleutelkaard (voorzien van specifieke nummer) meegeleverd krijg

3) Vergeet het Gelijkvormigheidsattest niet.

Als ik je een goede raad mag geven, onderhandel serieus over de aankoopprijs, want indien je een nieuwe Vespa aankoopt, kan je altijd over de prijs onderhandelen, zij het in de vorm van een rechtstreekse korting, zij het als voordelen in natura (zoals gratis helm, gratis volle tank, gratis vloermatje, ...)

Veel succes en laat maar eens iets weten.

Flatsix6

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...