Ga naar inhoud
Vespaforum.be

eentje om over na te denken


josse

Aanbevolen berichten

Cel met uitstel voor motorrijder uit Brecht

Een motorrijder uit Brecht is veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel voor een dodelijk ongeval in Kalmthout.

De motorrijder ging bij een inhaalmanoeuvre onderuit en kwam tegen een elektriciteitspaal terecht. Die brak af en kwam op een bromfietser terecht. De bromfietser was op slag dood.

Volgens de rechtbank reed de motorrijder te snel en was hij daarom verantwoordelijk voor de dood van de bromfietser.

De motorrijder heeft ook een rijverbod gekregen en moet 40.000 euro schadevergoeding betalen.

----------------

Link naar reactie

hmmm, is wel een vrij zware straf, de staat treft toch ook schuld? ze moeten die palen maar steviger maken! enja langs de andere kant vind ik het wel goed, laat het een afschrikking zijn voor motorrijders die overdrijven met hun snelheid!

Link naar reactie
hmmm, is wel een vrij zware straf, de staat treft toch ook schuld? ze moeten die palen maar steviger maken! enja langs de andere kant vind ik het wel goed, laat het een afschrikking zijn voor motorrijders die overdrijven met hun snelheid!

Ik weet over wat voor een paal het gaat omdat dit ongeluk achter de hoek gebeurd is waar een maat van mij woont. Het gaat dus om zo'n grote volle betonnen paal (die je trouwens niet meer zoveel ziet tegenwoordig). Het is op de baan van het kruispunt van de Essensesteenweg richting Kalmthout, net voorbij het museum van Suske & Wiske. We zijn er de dag na het ongeluk voorbij gereden met onze vespa en we konden het zelf niet geloven dat die paal doormidden geknakt was. Om maar aan te tonen dat die met zijn moto wel héél hard tegen die paal moet geknald zijn (die trouwens aan zijn linkerzijde stond) want zo'n volle betonnen paal knakt niet zo gemakkelijk als een stalen paal die hol is. Dit ongeluk is ook iets van een aantal maanden geleden wat weer aantoont dat het gerecht lang op zich laat wachten alvorens er een uitspraak volgt. Er liggen nu nog dagelijks bloemen aan die bewuste paal voor de overleden bromfietser.

Link naar reactie
hmmm, is wel een vrij zware straf, de staat treft toch ook schuld? ze moeten die palen maar steviger maken! enja langs de andere kant vind ik het wel goed, laat het een afschrikking zijn voor motorrijders die overdrijven met hun snelheid!

zo is het altijd de schuld van de staat natuurlijk ... ze moesten maar geen wegen aanleggen waarop te hard gereden kan worden ... alsof "de staat" de motorrijder ook verplicht heeft om zijn gas helemaal open te draaien ...

Link naar reactie
hmmm, is wel een vrij zware straf, de staat treft toch ook schuld? ze moeten die palen maar steviger maken! enja langs de andere kant vind ik het wel goed, laat het een afschrikking zijn voor motorrijders die overdrijven met hun snelheid!

zo is het altijd de schuld van de staat natuurlijk ... ze moesten maar geen wegen aanleggen waarop te hard gereden kan worden ... alsof "de staat" de motorrijder ook verplicht heeft om zijn gas helemaal open te draaien ...

ja kijk, schuld is iets dubieus hé, een accident kan altijd gebeuren. Ik wilde benadrukken dat het een zware straf is gezien er geen rechtstreeks verband is tussen de actie van de motorrijder en het vallen van die paal. De motorrijder beging een fout en deed een accident. Een paal raakte beschadigd en knakte om, en héél toevallig kwam daar een bromfietser voorbij... Zeer tragisch, maar hier treft de motorrijder toch enkel schuld of verantwoordelijkheid voor zijn onverantwoordelijk rijgedrag en niet voor het vallen van de paal, dat is oorzaak van ofwel de slechte staat van die paal ofwel gewoon van pijnlijk toeval. Wel vind ik een grote geldboete zeker op zijn plaats, maar celstraf? Die motorrijder heeft toch niet expres die bromfietser van het leven beroofd?

Link naar reactie
hmmm, is wel een vrij zware straf, de staat treft toch ook schuld? ze moeten die palen maar steviger maken! enja langs de andere kant vind ik het wel goed, laat het een afschrikking zijn voor motorrijders die overdrijven met hun snelheid!

zo is het altijd de schuld van de staat natuurlijk ... ze moesten maar geen wegen aanleggen waarop te hard gereden kan worden ... alsof "de staat" de motorrijder ook verplicht heeft om zijn gas helemaal open te draaien ...

ja kijk, schuld is iets dubieus hé, een accident kan altijd gebeuren. Ik wilde benadrukken dat het een zware straf is gezien er geen rechtstreeks verband is tussen de actie van de motorrijder en het vallen van die paal. De motorrijder beging een fout en deed een accident. Een paal raakte beschadigd en knakte om, en héél toevallig kwam daar een bromfietser voorbij... Zeer tragisch, maar hier treft de motorrijder toch enkel schuld of verantwoordelijkheid voor zijn onverantwoordelijk rijgedrag en niet voor het vallen van de paal, dat is oorzaak van ofwel de slechte staat van die paal ofwel gewoon van pijnlijk toeval. Wel vind ik een grote geldboete zeker op zijn plaats, maar celstraf? Die motorrijder heeft toch niet expres die bromfietser van het leven beroofd?

stel: je rijdt met je scooter over het fietspad tegen 40km/u zoals het hoort. Naast jou een rij geparekeerde auto's en daarnaast een drukke rijbaan.

Een vrachtwagenchauffeur die met overdreven snelheid rijdt verliest de controle over het stuur en knalt in de rij geparkeerde auto's. 1 van die auto's maait jou van het fietspad af met alle gevolgen vandien. Volgens jou redenering is de persoon die de auto daar geparkeerd heeft in fout en niet de vrachtwagenbestuurder vermits diedat toch niet expres deed

Link naar reactie

Sorry, maar bovenstaande van BartPK slaat nergens op; je maakt assumpties over een paal (en een situatie) waar je niets van weet.

Hoe kun je nu aannemen dat die paal geknakt vanwege slecht onderhoud, of ondegelijk fabricatie?

Je weet niet of die paal gefabriceerd is om een klap tot, zeg 80km/u, te kunnen incasseren zonder om te vallen (zoals bij ijzeren lantaarnpalen). Je weet niet hoe hard die motorrijder reed - 60? 80? 160?

Dat bepaald wel in hoeverre die motorrijder schuld kan worden verweten volgens mij;

Wanneer (bij welke snelheid) kun je spreken van; 'per ongeluk' (reed bv 60, obstakel op de weg, viel om, tegen paal, etc.). en wanneer mag je zeggen; 'zo hard rijden doe je expres, dus het gevolg van je keuze om zo hard te rijden is ook expres?' (reed bv. 160 waar je bv. 50 mocht, haalde bv. onverantwoordelijk in, viel om, raakte paal, etc.).

Zo stellig reageren op zo weinig info gaat nergens over.

Link naar reactie

"Quotes zijn een uitweg om je eigen mening niet te hoeven formuleren, noch je uitspraak te hoeven verdedigen."

"Quotes zonder bron, zijn als drijvende drollen in het toilet."

"Een gezegde hoort alleen op een tegeltje".

Link naar reactie
Sorry, maar bovenstaande van BartPK slaat nergens op; je maakt assumpties over een paal (en een situatie) waar je niets van weet.

Hoe kun je nu aannemen dat die paal geknakt vanwege slecht onderhoud, of ondegelijk fabricatie?

Je weet niet of die paal gefabriceerd is om een klap tot, zeg 80km/u, te kunnen incasseren zonder om te vallen (zoals bij ijzeren lantaarnpalen). Je weet niet hoe hard die motorrijder reed - 60? 80? 160?

Dat bepaald wel in hoeverre die motorrijder schuld kan worden verweten volgens mij;

Wanneer (bij welke snelheid) kun je spreken van; 'per ongeluk' (reed bv 60, obstakel op de weg, viel om, tegen paal, etc.). en wanneer mag je zeggen; 'zo hard rijden doe je expres, dus het gevolg van je keuze om zo hard te rijden is ook expres?' (reed bv. 160 waar je bv. 50 mocht, haalde bv. onverantwoordelijk in, viel om, raakte paal, etc.).

Zo stellig reageren op zo weinig info gaat nergens over.

ja je hebt gelijk

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...