Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tuning - part 1: keuzes


Bendalf

Aanbevolen berichten

wel, ik zou binnenkort wat aanpassingen willen doen aan menne lml en ben de laatste dagen wat aan het zoeken geweest.

Maar hoe meer ik lees op allerhande forums en sites hoe meer ik twijfel.

Als kit ben ik nu aan het twijfelen tussen de 177 pinasco of de 166 malossi. Ik weet dat ze een totaal ander karakter hebben: De pinasco raden ze meestal aan als toering terwijl de malossi een toeren-monster is. M'n voorkeur gaat momenteel uit naar de malossi wetende dat er wat meer risico aan gebonden is maar daar staat dan een ongelooflijk gevoel tegenover. Ik denk ook dat, als je er meestal rustig mee omgaat en maar af een toe er eens aan trekt, er geen probleem is. Een ander gegeven is dat ik de lml-blok niet wil opengooien om te beginnen "porten" ofzo. Ook heb ik gelezen dat de transfer-poorten al een stuk groter zijn dan een standaard px-blok. Klop dat of moet ik toch voor de pinasco gaan qua betrouwbaarheid?

Dan voor de carburator. Moet ik enkel de carbu vervangen of ook de reedblock en/of manifold?

Als carbu raden ze me een 24mm mikuni aan. Is deze nog voldoende voor de malossi of moet ik dan al naar een 28/30 gaan? Verder, ik zou het liefst met de bestaande olie-pomp werken (dus niet zelf mengen) maar gaat dat?

En als laatste, zijn verdere aanpassingen nodig zoals de koppeling vervangen of versterken? Is dat wel echt nodig als je er niet mee gaat racen?

Tot nu toe op de lijst:

-pinasco uitlaat (reeds gedaan)

-pinasco of malossi kit

-mikuni 24 TM carbu (voor pinasco) of 28mm (voor malossi)

-Boyesen Reeds (rd350)

Alle info is welkom (en zeker van mensen die ervaring met de malossi hebben) :-)

Link naar reactie
als je voor een mikuni en/of reedvalve gaat kan je je automatische mengsmering niet meer gebruiken. Automatische mengsmering kan enkel bij SI carbu's

das spijtig en vreesde er al voor. Ik hoor veel goeds over die mikuni maar is dat wel echt nodig?

Link naar reactie
ai Manu, ge kunt er precies nie goe van slapen hé ;-) ?

inderdaad, da tuning verhaal is eigelijk niks anders dan compromissen sluiten hé..

Als ge A wilt doen dan moet ge ook B doen maar als ge da dan doet moet ge ook rekening houden met C,D en E, etc.

wat ik tot hier toe gevonden heb is eigelijk dit: gewoon de pinasco nemen met nen si24mm met mengsmering. Das het meest plug&play...

Maar voor ik voor die oplossing ga wil ik ook eerst weten wat er moet gebeuren als ge voor de malossi gaat.

Link naar reactie

het hangt er maar vanaf hoe ver je wil gaan. tunen is inderdaad altijd compromissen sluiten.

Wil je 100% betrouwbaar of 100% vermogen? die 2 gaan meestal niet samen.

Ik ken echter weinig oplossingen die echt plug and play zijn

Link naar reactie

Je zegt zelf in je eerste post dat je er niet mee wil gaan racen.

Zou je dan niet beten voor een grotere type "touring" cilinder gaan icm een 24SI ?

Is zo'n DR177 of Pinasco177 dan geen goede oplossing?

Het prijsverschil kan dan een bepalende factor zijn.

Persoonlijk heb ik slechte herinneringen aan alles wat malossi en polini is van de tijd dat ik mijn caminokes opfokte ;-)

Link naar reactie

Ik zou voor een pinasco 177 gaan met een SI24/24 en een ^pinasco uitlaat.

Gebruik best een versterkte koppeling of laat ze door iemand versterken.

De ringen heb ik hier liggen.

Ik weet een ding en dat is dat ik er veel achter mij aan laat met mijn GL (origineel blokje maar met Pinasco 177,SI24 en race krukas.

Zo'n setup heeft veel koppel en zeker met de originele overbrenging.

By the way ik ben nu ook bezig met mijn derde (misschien mijn laatste ;)tuningproject met een PX 200 blok voor in mijn sprint (rat).

Sommige hebben hem op de rit van 11 nov al gezien met een nog origineel blokje eronder.(ging ook nog goed vooruit voor een blokje dat 43 jaar nog nooit is open geweest

Setup van mijn 3de iets minder extreem project

- reedvalve RD 350

- MMW reedblock

- mikuni TMX powerjet 30

- Mikuni benzinepomp

- PK vliegwiel 1800 gr (made by worb)

- Cosa koppeling versterkt 23 tanden

- Malossi 210 maar zelf aangepast (frezen en vergroten van poorten)

Dit blok zal niet zo extreem getund zijn als mijn vorige,die draaid als de beesten,jammer genoeg is het lichaam,de vespa nog lang niet klaar.

Vorig project Zie topic http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=93268

@ joene,die caminotjes maakten constant ook veel toeren hé

Link naar reactie
Ik zou voor een pinasco 177 gaan met een SI24/24 en een ^pinasco uitlaat.

Gebruik best een versterkte koppeling of laat ze door iemand versterken.

De ringen heb ik hier liggen.

Ik weet een ding en dat is dat ik er veel achter mij aan laat met mijn GL (origineel blokje maar met Pinasco 177,SI24 en race krukas.

Zo'n setup heeft veel koppel en zeker met de originele overbrenging.

By the way ik ben nu ook bezig met mijn derde (misschien mijn laatste ;)tuningproject met een PX 200 blok voor in mijn sprint (rat).

Sommige hebben hem op de rit van 11 nov al gezien met een nog origineel blokje eronder.(ging ook nog goed vooruit voor een blokje dat 43 jaar nog nooit is open geweest

Setup van mijn 3de iets minder extreem project

- reedvalve RD 350

- MMW reedblock

- mikuni TMX powerjet 30

- Mikuni benzinepomp

- PK vliegwiel 1800 gr (made by worb)

- Cosa koppeling versterkt 23 tanden

- Malossi 210 maar zelf aangepast (frezen en vergroten van poorten)

Dit blok zal niet zo extreem getund zijn als mijn vorige,die draaid als de beesten,jammer genoeg is het lichaam,de vespa nog lang niet klaar.

Vorig project Zie topic http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=93268

@ joene,die caminotjes maakten constant ook veel toeren hé

Waar zit het verschil met je andere 'projectje'? Is het enkel de Tassinari reedvalve die het verschil maakt, of zit het verschil in de poorten van de Malossi? En welke in- en uitlaattijden heb je gebruikt als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Link naar reactie

ja tom de poorten zijn iets minder gemaakt.

En het is de standaard slag gebleven.

De zuiger is aangepast maar ik ben er ook zo'n 2 mm van het uiterste gebleven.

En in het carter ben ik ook minder ver gegaan kwestie van de flow waar de compressieplaat zat.

Link naar reactie

alé, ik heb er nog wat nachtjes over geslapen en ga voor de pinasco oplossing gaan zoals aangeraden. Als alles gedaan is dan post ik wa foto's. Aangezien ik van plan ben om het zelf te plaatsen, zijn er bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden?

bv: ik neem aan dat voor die si24 carbu er geen aanpassingen nodig zijn aan de choke of gaskabel. En hoe zit het met de sproeiers? Kloppen die standaard of moeten die ook aangepast worden?

Link naar reactie

aiaiaia,

nog één die gaat tunen.

Cheap, reliable and fast. Pick two

Ik ken niets van tunen, al mijn Vespa's zijn origineel (totnogtoe) maar...

Ik stel me vragen bij je keuze om het zelf te doen als je niet weet dat je zelfs je sproeiers moet aanpassen.

Waarom denk je dat je de rest van de motor standaard kunt laten?

Zouden de lagers het houden? Zou de koppeling het houden? Zou ie genoeg koeling krijgen (lucht- en benzinekoeling)?

Zou de krukas van fabriek uit reeds voorzien zijn op een pinasco?

Ooit gehoord van blue-printing?

Kijk eens bij de professional tuners, een MB Developments of zelfs een Worb5. Kijk eens wat zij allemaal aanpassen.

Link naar reactie

voor enkel een andere cilinder a la pinasco te steken zullen je lagers het zeker houden en genoeg koeling zul je ook krijgen. Koppeling denk ik wel, sproeiers is altijd een beetje proberen. dat is vaak voor 2 dezelfde set ups al anders

er is een groot verschil tussen wat MB en worb5 doet en een "lichte" tuning door enkel een cilinder te vervangen.

weet wel dat zelf tunen altijd een beetje trial and error blijft

Link naar reactie

Inderdaad, misschien had ik de vraag anders moeten stellen. Ik weet dat de sproeiers moeten aangepast worden dus is de vraag eerder welke sproeiers jullie hebben steken. Dat is al een begin hé. Over de lagere, krukas en koppling maak ik me geen zorgen met deze setup.

Link naar reactie

met een SI24/24 zul je niet veel moeten aanpassen als je een pinasco steekt.

zeker een 118 aanhouden.

Vgr nico

Link naar reactie
met een SI24/24 zul je niet veel moeten aanpassen als je een pinasco steekt.

zeker een 118 aanhouden.

Vgr nico

Mij is verteld dat je bij een SI24/24 ook beter je krukas veranderd naar een racekrukas, klopt dat ?

Link naar reactie
met een SI24/24 zul je niet veel moeten aanpassen als je een pinasco steekt.

zeker een 118 aanhouden.

Vgr nico

Mij is verteld dat je bij een SI24/24 ook beter je krukas veranderd naar een racekrukas, klopt dat ?

dat kan idd altijd en daar zal je nog iets meer vermogen uithalen maar noodzakelijk is het zeker niet.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...