Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Op uw bakkes gegaan met uw wesp ?


tjubix

Aanbevolen berichten

Ik ben tot hiertoe al twee keer op mijn bakkes gegaan.

Ene keer toen ik mijne Vespa een goei twee maanden had. Ne pipo die van links kwam en gene voorang gaf aan de auto voor mij. Ik had da vrij laat gezien en remde met mijn voorste rem (gebrek aan ervaring). Het was nat, mijn voorste wiel begon te slippen, 't stuur sloeg om en ik lag er tegen 10 km/u. Schade: Een deuk in 't Spatbord vooraan, een kras op den bil en mijn schouder gebroken.

De tweede keer stak ik een auto voorbij die volgens mij ging stoppen voor een file. Waar hij echt voor stopte was een loslopende Duitse scheper die de baan overstak en die ik niet meer kon ontwijken. Ik heb dat beest tegen 30 km/u (schatting) in de flank genomen en ben onderuit gegaan. De hond was binnen de paar seconden rechtgekrabbeld en weggespurt. Ikheb mijn wesp rechtgetrokken en ben naar het voetpad gegaan om de schade op te meten. De kras op de bil, opgelopen bij de vorige val, was nu weg, in de plaats was er gewoon metaal te zien. Ik heb mijn spatbord vooraan dan maar terug wat in vorm getrokken en ben verder gereden. Buiten wat blauwe plekken heb ik er lichamelijk niks aan overgehouden.

Ondertussen heb ik mij wel een goei vest (en broek) aangeschaft met beschermstukken. Die broek doe ik wel alleen maar aan als 't nat is.

't Is vooral een kwestie van te weten wat ge met uw machientje kunt, en misschien nog belangrijker van wat ge niet kunt :)

Link naar reactie
Is hier al iemand ooit op zijn bakkes gegaan met zijne Vespa

Kan je niet beter vragen:

Wie is er hier nog NIET op zen bakkes gegaan?

Dus: wie is er nog NIET op zijn bakkes gegaan? En hoe lang / hoeveel rijdt die persoon met zijn of haar wasp? :)

Link naar reactie

Ik niet - maar ik ben geen daily driver (ik klus meer dan ik rijd tegenwoordig...)

Wel een aantal jaren intensief op snelle V50jes gereden (inclusief trips naar Parijs vanuit Den Haag, Ijsselkrieg Rally - 400km en vakantie rond NL - 1200km) zonder om te vallen.

Afkloppen trouwens.

Link naar reactie

ik kan helaas nie op mijn bakkes gaan met mijn vespa want ik heb een LML

eigenlijk ??, zou je met een LML ook op je smoel kunnen vallen

whoeeeeeeee hoe flauw ;-)))

Link naar reactie

Er komt altijd een moment dat je denkt dat je je voertuig onder controle hebt. Soms te vroeg, soms niet. Ik heb goed gemerkt wanneer dat bij mezelf was. In die periode heb ik het achterwiel van mijn motor zéér vaak voelen wegschuiven, maar nog nooit zo ver gegaan da'k onderuitschoof. Ondertussen bijna 50.000km op de teller (hij is van 2007) en ik durf voorzichtig te zeggen da'k weet hoever ik kan gaan met die motor. De kans op een stuurfout, onvoorzichtige medeweggebruiker of duitse scheper is er natuurlijk altijd. Maar da's mijn motor! Op de vespa zal ik vroeg of laat het asfalt wel eens leren kennen, die dingen zijn gewoon zo onstabiel gebouwd dat ze vanzelf al willen omvallen (en niet omdat mijn vespa niet in goede staat is, technisch is hij nieuw)

Link naar reactie

Nu 5000km op de teller, dus weinig ervaring op dit vlak, nog niet gevallen... maar zoals dimi hier net komt te vertellen is een vespa relatief onstabiel gebouwd, of zou het meer aan de kleine wielen liggen ? Bij droog weer durf ik makkelijk wat risico's nemen, bij nat weer daarentegen is het echt opletten, zeker op de glibberige witte middenstroken en zebrapaden. Ik gebruik nu ook mijn vespa dagdagelijks om naar het werk te rijden, al wat regen gehad de laatste tijd maar de winter moet nog komen hé... Nu, niets weegt op tegen de vrijheid die je voelt op de vespa, je ruikt tenminste de buiten, zelfs bij ijskoud ochtendweer zing ik nog :-))

Link naar reactie
Nu, niets weegt op tegen de vrijheid die je voelt op de vespa, je ruikt tenminste de buiten, zelfs bij ijskoud ochtendweer zing ik nog :-))

damn right.. zalig!!!

Daar doen we 't allemaal voor e... :)

Heb vandaag ttrouwens net mijn nieuwe LML bordeau gaan halen, 28 km gereden tot thuis. yiiihaaaa

Link naar reactie
@ Dimi Trip: 50.000km op 1 jaar? Das wel heel veel, mo soit...

Op iets meer dan anderhalf jaar. Mijn motor is van mei 2007 ;)

En ja... Ik doe sowieso meer dan 100km per werkdag en vorig jaar wegens avondschool 3 dagen per week meer dan 250km per dag gereden (antwerpen-brussel-leopoldsburg-antwerpen). Toen deed ik meer dan 1000km per week. Doe dat al eens ongeveer maal 35 (weken), nog enkele reisjes erbij, en dan zit je daar vlug hoor. De garagist (de motor gaat naar de garage zolang hij onder garantie is) zei telkens "tot binnen een paar weken" als ik om onderhoud ging. Momenteel telt de teller iets langzamer gelukkig.

gr.

d

PS... op je bakkes gaan hoort er trouwens ook gewoon bij. Ik vraag me af hoeveel mensen er achteraf spijt van hebben dat ze de dag dat ze onderuit gingen vertrokken zijn met de motor/scooter.

PSS... bluevespa, ik zie dat je van Mortsel bent, vanaf zaterdag woon ik ook in Mortsel. Ik zal je vast weleens zien rijden daar. (en ik ben diegene die daar dagelijks gaat voorbijvlammen met een Triumph Thruxton, of voorbijtuffen met een aftandse VNB)

Link naar reactie

@ Dimi Trip...als ge chance hebt zie je me wel, ma dan moet je wel snel je hoofd kunnen draaien :) Kdenk da ik is een clubke ga oprichten van Mortselse vespisten, denk da dat bijna evenveel volk gaat opleveren als er actieve leden in de VCA zitten :D

Link naar reactie
@ Dimi Trip...als ge chance hebt zie je me wel, ma dan moet je wel snel je hoofd kunnen draaien :) Kdenk da ik is een clubke ga oprichten van Mortselse vespisten, denk da dat bijna evenveel volk gaat opleveren als er actieve leden in de VCA zitten :D

:)

Samen rijden zal er niet inzitten dan, als je mij ziet draai je je hoofd, en 15 seconden later zie je mij voorbijsnorren... tenzij ik de Thruxton neem natuurlijk

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...