Ga naar inhoud
Vespaforum.be

herstart probleem vespa


lolo

Aanbevolen berichten

Mijn vespa (acma 1956)heeft al een hele tijd last van herstart problemen. Telkens als ik de eerste keer start ondervind ik geen probleem maar na een tijdje gereden te hebben en nadien terug te willen vertrekken start mijn wesp niet meer. Ik heb de bougie al eens proper gemaakt waarna hij opnieuw vlot start (deze ziet dan ook zwart) . Bougie is ondertussen al vervangen, vlotter is nagezien iemand nog een idee?

groeten

Link naar reactie

Je kan ook eerst proberen om de de carbu bij te regelen (luchtmengschroef wat meer uit draaien). Als dat niet helpt zal je idd een kleinere hoofdsproeier moeten steken. Is de motor gereviseerd? Anders is te weinig compressie door verlies via de segmenten ook een mogelijkheid (slechte verbranding) of het vliegwiel dat onvoldoende stroom levert voor een "goede" onsteking. Mogelijke oorzaken genoeg! Groetjes, nero.

Link naar reactie
Ligt zo goed als zeker aan je condensator.

dat mag je eens uitleggen...

een 'iets' minder krachtige vonk, en veel slijtage aan je contactpuntjes. verder zal een slechte condensator aan een gezond (da's wel belangrijk) blok weinig doen. Ik betwijfel of hij slechter start.. en de reden waarom hij dan wel zou starten bij koude start maar niet bij herstart snap ik al helemaal niet. Maar er zijn nog wel een paar dingen die ik niet snap.

Link naar reactie

Uit ervaring weet ik dat dit typisch een kwaal is die heel vaak veroorzaakt wordt door een kapotte condensator. Ik snap ook niet altijd alles, maar ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door het opwarmen van de condensator waardoor er intern kortsluiting ontstaat of waardoor de capaciteit terug loopt. Zolang de motor nog loopt zal de condensator nog iets gekoeld worden en is een zwakkere vonk nog geen probleem. Ik heb ook meegemaakt dat condensatoren uit oude voorraad nieuw soms al kapot zijn. Als je dan zo'n nieuwe condensator gemonteerd hebt en de kwaal is nog niet over, dan zoek je je rot en dan blijkt het uiteindelijk toch die condensator te zijn. Natuurlijk kunnen er ook andere redenen zijn. Ook de bobine kan bij heet worden voor een zwakkere vonk zorgen. Ook waren bakelieten hoogspanningsstroomafnemers er berucht om dat ze bij opwarmen stroom weg lieten lekken. Zelfs onderbrekerpunten die bij warme motor bleven hangen kwamen voor.

Groet,

Wetebe

Link naar reactie
  • 1 maand later...

sid vertelde mij ook eens dat hij zich suf had gezocht op een startprobleem en dat hij de reden ervoor niet vond. Uiteindelijk bleek het te liggen aan de rubbertjes die je condensator scheiden van je blok. Deze waren gescheurd en er was dus contact tussen het blok en de condensator...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

het ligt zeker niet aan de sproeier.

want je zegt zelf als hij koud is geen probleem,maar warm...

De sproeier veranderd toch niet als de motor warm is.

Ik denk zeker dat ofwel de carbu versleten is,of de bobijn naar de ... is.

VGr nico en succes ermee.

Ps die blokjes hebben wel nog redelijk veel compressie nodig.

en als deze warm zijn hebben ze nog minder compressie.

Link naar reactie
het ligt zeker niet aan de sproeier.

want je zegt zelf als hij koud is geen probleem,maar warm...

De sproeier veranderd toch niet als de motor warm is.

Ik denk zeker dat ofwel de carbu versleten is,of de bobijn naar de ... is.

VGr nico en succes ermee.

Ps die blokjes hebben wel nog redelijk veel compressie nodig.

en als deze warm zijn hebben ze nog minder compressie.

kloten

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...