Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

met een V50 of een 50special heb je gelijk die rijden gemakkelijk 60 mor mijne PK50XL rijd just 50 op den teller. en de grens voor de rollen is 57. 49cc + tolerantie van 8. en het is bewezen dat de tellers van de politie ni just zijn.

dus ik zie het probleem niet.

mogen ze een 125 en zwaardere types ni op de rollen zetten?

greets lars

Link naar reactie
mogen ze een 125 en zwaardere types ni op de rollen zetten?

greets lars

Die hebben naar mijn weten geen snelheidsbeperking (tenzij de borden aan de kant van de weg) terwijl alle 49cc's dit wel hebben.Vanaf 50cc en meer kan (of moet)je een motoplaat hebben. 49cc's die opgedreven zijn (meer dan 50 km/u rijden) zijn onwettig op de Belgische wegen. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dat is waar maar als je een 50CC hebt die buiten de snelheidsbeperking zit en in de meeste gevallen is dat zo.

Zou er een mogelijkheid bestaan om deze te voorzien van een motoplaat?

Zodanig dat je achter de snelheid wat betrft controles geen rekening moet houden.

Link naar reactie

ik denk niet dat dit mogelijk is. alee het zou onlogisch zijn een 50cc met plaat dan betaal je voor de verzekering toch ook verkeerd? alee ik bedoel je bent ingeschreven als een 50 maar je hebt wel een plaat volgens mij gaat dit alleen maar problemen geven. als je vesp van voor een bepaald jaar is dan mag je niet op de rollen gezet worden pijns ik. het komt er dus op neer dat je een 50cc hebt die 60 rijd als ik het goed versta?

greets lars

Link naar reactie

en waarom mag een 49 cc van voor een bepaald jaar niet op de rollen gezet worden

de wet is er voor iedereen dus een ook voor de oude modellen zij moeten enkel geen gelijkvormingsattest hebben

dit is dus een eeuwen oude mythe die dus echt niet klopt

grtz sidvespa

Link naar reactie

- Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

- De cilinderinhoud is meer dan 50 cm³ en/of het voertuig kan sneller rijden dan 45 km/h op een horizontale weg (dit laatste volstaat, zie opgedreven bromfietsen (max. 50 cc) die toch als motorfiets beschouwd worden).

- Ook als er een aanhangwagen aan de motorfiets hangt, blijft het een motorfiets.

Dit is de omschrijving van een motorfiets, volgens de Belgische wetgeving.

Dus een bromfiets van 50CC kan onmogelijk ingeschreven worden als motor.

Wanneer je een zwaardere cilinder zou monteren kan het wel, maar dan moet je bromfiets terug naar de fabriek waar hij een nieuw gelijkvormigheidsattest zou moeten krijgen wanneer als volgens de normen van het merk goedgekeurd wordt.

Dus de kans dat je bromfiets ooit een motorfiets kan worden is heel erg klein.

Indien je het toch wil proberen veel succes.

Link naar reactie

Niet akkoord : Bromfiets mag niet méér dan 50 cc zijn EN niet harder dan 25 voor cat A en 45 voor cat.B kunnen, cumulatief!

Motorfiets = alles wat bromt maar géén bromfiets is.

Dus : eender welke tweewieler die hetzij méér dan 50 cc cylinderinhoud heeft, hetzij harder dan 45 Km/u kan is een motorfiets en als dusdanig inschrijfbaar.

Voor de nieuwste versies (GVA-onderworpen) lukt dat niet omdat ze dan niet type-goedgekeurd zijn (en dus niet inschrijfbaar). Voor de oudere wel.

Je betaalt natuurlijk de verzekering voor een motorfiets.

En er zijn wél goedgekeurde 50cc in Europa die harder dan 45 gaan. Vb een LX50 4T in Spanje gaat ruim 65-70/u. Op de officiële Vespasite van la Espagna geven ze trouwens aan dat hij 1 liter/45KM verbruikt bij 60 KM/u !!!

Gelet op de vrije markt kan (moet zelfs) je zo'n Spaanse LX in België inschrijven als een motorfiets.

Op de Italiaanse website is de max snelheid van de 50cc ook aangegeven als 'secondo normativa. En een GVA uit eender welk EU land is overal geldig.

Link naar reactie

Het zou mij verbazen dat je alles wat meer dan 45km/u als motorfiets kan inschrijven, maar ik kan mis zijn ook.

Nu op de site van DIV kan je er ook niets over terug vinden. Nochtans zal je daar uitsluitsel moeten kunnen krijgen, voor zover ik weet zal je gelijkvormigheid toch aangepast moeten worden. Natuurlijk met de oude modellen zonder gelijkvormigheid kan het misschien wel zijn.

Maar het zal toch een papierslag worden DIV kennende.

Link naar reactie

Awel, das toch wat ik zeg :

- Nieuw en in België op de markt gebracht door invoerder ; Bromfiets blijft bromfiets en heeft zijn 'Belgisch' getint GVA, kan geen motorfiets worden tenzij via individuele procedure van gelijkvormigheidsverklaring (beetje duur).

- Classic van voor het GVA : schrijf je in zoals je wil, ook al is het een 50 cc of minder, als hij harder gaat dan 45 is het trouwens wettelijk een motorfiets.

- Nieuw met eender welk Europees GVA en niet gelimiteerd tot 45 KM/u : inschrijfbaar als motorfiets.

Link naar reactie

1. bromfiets kan je niet simpel meer laten omzetten , vroeger deed honda dit voor 100euro , maar dat doen ze al een jaar of 15 niet meer

2. Je kan het wel laten doen , maar dan kost het je 625euro aan een keuring

3. Het is niet omdat je bromfiets sneller dan 45/u bolt dat het dan een motor is , theoretisch voor de boete die je hebt wel (en voor de verzekering) , maar een plaat ophangen is ook niet mogelijk

4. Die "oude" wet van "voor 74 mag die sneller" is relatief , soms telt die wel , soms niet.

Mail je naar de instanties 4x , heb je 4 verschillende antwoorden , ook de politie weet het niet exact.

Moet dan wel compleet origineel staan , anders telt het ook niet meer

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

hallo,

Vandaag was ik op toer met men vespa pk 50 xl, waar een 85 cc motor onderzit,

Een bevriend politie agent vertelde mij dat je dit wel zou kunnen inschrijven als moto?

Daar ik de vespa dus nu te snel rijd, en dus niet verzekerd is als bromfiets maar zou moeten verzekerd zijn als moto? en dus ingeschreven als moto,

heeft er iemand recentelijk ervaring mee?

Ik rij niet te snel maar als ze me op de rollen zetten hang ik er wel aan met men 75 km/h.

alvast bedankt

geronimooo

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...