Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kalender cafés op vrijdag


bob

Aanbevolen berichten

The horror, the horror...

Speciaal voor u:

Of het originele:

http://www.youtube.com/watch?v=_5npYWfRlkw

http://www.youtube.com/watch?v=AGosYIlXdmU&feature=related

Trouwens die muggen vergelijken met ganzen hun kop aftrekken??? Dat is weer appelen en peren vergelijken. Die muggen dat gebeurd per ongeluk (allé bij mij toch) maar die kop aftrekken dat is bewust en dan nog voor het plezier en vertier van de mens... Die vergelijking van jouw is dus totaal naast de kwestie!

Link naar reactie

als geboren en getogen poldernaar voel ik mij toch geroepen om de folklore die in deze contijen beoefend wordt even te verdedigen.

Michel VanDen Bossche, beestenvoorvechter tout court, is enkele jaren geleden in Hoevenen (polderdorp waar men ook aan ganzenrijden doet) op bezoek gekomen om dat ganzenrijden eens van dichterbij te bekijken. Hij had geen enkele opmerking en zag dat het goed was.

Even voor de mensen die gansrijden niet kennen . Een korte geschiedenis:

Inleiding

Folklorischtische dierenspelen zijn zo oud als de mens zelf. Soms vond men er plezier

in om met ganzen, eenden, hanen, katten of palingen in nog levende toestand allerlei

barbaarse wedstrijden te houden. Gelukkig leidde de beschaving tot meer aanvaardbare

vormen. Archieven hebben het bewijs geleverd dat meerdere vormen van volksspelen waarbij

de gans het spilfiguur was, sedert de middeleeuwen in onze lage landen beoefend werden.

De gans als voorwerp van volksvermaak

Het hoofddoel van elk spel bestond steeds uit het scheiden of verwijderen van de kop van

het ganzenlijf, terwijl dit aan een losse koord of aan een galg opgehangen was.

Met de jaren wijzigde men de manier waarop het spel uitgevoerd werd. Het blijkt dat men

het toen niet zo nauw nam met de normen van de dierenbescherming. Zo bestond er een spel

waarbij al lopend of stappend de kop van een levende opgehangen gans trachtte af te trekken

Als de kop en de nek dan nog ingesmeerd was met vet of olie om het geval glibberig te maken,

was het hek helemaal van de dam en van het fatsoen.

Ontstaan van de Hoevense maatschappij

Omdat wij tastbare bewijzen vonden dat in 1820 Hoevenaars, meer bepaald bewoners van

"Witvenne" gemeentelijke toelating verkregen "om de gans te laten trekken", is de vraag

eerder als een bevestiging te beschouwen, tot het tegendeel bewezen is. Nergens anders

in de Polderstreek kon men dit tot nog toe aantonen.

Alhoewel hoger aangetoond is dat meer dan 150 jaar in Hoevenen het ganzenrijdersspel door

de plaatselijke bewoners beoefend werd, zou de wieg van de huidige maatschappij pas in

1926 definitief opgemaakt worden. In herberg "'t Nieuw Keizershof" werd het eerste

bestuur opgericht onder invloed van Frans "Sooike Pauwels" Aerts. Jan De Crom werd

de eerste voorzitter en werd bijgestaan door ondervoorzitter Jaak Lambrechts, secretaris

Jozef Mertens, penningmeester Louis Van Meir, Louis De Crom, August Lambrechts,

doktoor Jozef Van De Vliet, trompetter Frans Kloeck, vorkmeester Constant "Kriek" Huygen,

Leon Van Paesschen, Leon Pauwels, Louis Carpentier, garde petrus Jennes, Petrus en Alfons

Van Wallendael en René Schuermans.

Het spel kan beginnen

Om het gansrijden carnavalesk en kleurig te houden werd een aangepaste kledij bedacht.

Men koos hiervoor een gele jas, afgewerkt met groen. Het geel stond voor de komende

jonge lente, terwijl het groen de kleur was van het jong gewas.

Op dinsdag met carnaval, 16 februari 1927 werd de eerste maal de gans gereden in Hoevenen.

Dit gebeurde elk jaar opnieuw met als enige uitzondering WO II, dan werd er niet gereden.

Het spel gaat zijn gang

Het gansrijden in de polderdorpen ten noorden van Antwerpen (Hoevenen, Stabroek, Berendrecht,

Zandvliet en Lillo) heeft plaats in de periode van carnaval en met halfvasten. Vooral de

laatste 20 jaren kent deze vorm van volksvermaak een ware heropleving.

De voorbereiding van het ganzenrijdersspel, waaraan de mensen uit de "Polder" zo gehecht zijn,

begint al een dag van te voren en wordt tot de volgende dag 's morgens vroeg op de hofstee

van de boer verder gezet. De gans is dan al met een juist geplaatste messteek pijnloos gedood,

ofwel werd de veearts gevraagd op een volledig verantwoorde manier de gans te doden. Het lijf

wordt in een sterk net aan de galg opgehangen. Ondertussen zijn de ruiters in gereedheid

gebracht om met hun fiere en trotse paarden de stoet te rijden. Elke ruiter is mooi uitgedost

in de kleuren van de ganzenrijdersmaatschappij.

Om de dag goed te beginnen komen alle ruiters, de koets met doktoor en verpleegster, de wagen,

de garde en de muzikanten samen aan het lokaal, om van hieruit de stoet te doen door het dorp.

Er wordt op verschillende plaatsen halt gehouden om de dorstigen te laven, dit is meestal aan

één of andere herberg. Elke deelnemer doet dit met alle plezier ook al zijn de weergoden niet

goed gezind. Rond het middaguur worden de deelnemer ontvangen door de koning van het vorig jaar

die trakteert op drank en versnaperingen. Vervolgens doen de ruiters nog en paar herbergen om

dan in stoetvorm om het plein te komen waar de wedstrijd wordt gehouden.

Eén voor één rijden dan de ruiters met hun paard in een draf onder de galg door om zo aan

de ganzenkop te trekken. Ondertussen zorgt een omroeper voor een goede premie, die hij dan

aanvuld met ludieke verhalen en allerlei aanmoedigingen om zo de vrijgevige sponsers naar

de kassier te krijgen.

Het gansrijden kan heel vermoeiend, soms zelfs gevaarlijk zijn, tenminste te oordelen naar de

ruiters die gemeend of niet gemeend van hun paard "vallen". Als ze vallen komt onmiddelijk den

doktoor met de lieftallige verpleegsters, die de ongelukkige komen verzorgen. Als extra

geneesmiddel worden meestal de sterke middelen bovengehaald (jenever), zodat de ruiter

opnieuw aan het spel kan deelnemen. Ondertussen blijven de ruiters verder aan de ganzenkop

trekken. Het reglement is zeer streng, men mag bevoorbeeld maar met 1 hand trekken, het paard

moet lopen, men moet op nummer rijden, enz. Naargelang de tijd vordert wordt het net dat rond

de gans is, meer en meer verscheurd, dit al of niet met de hulp van de snijmeester. Dan is het

moment aangebroken. Zo zal het net na een bepaalde trek doorscheuren en een ruiter de kans

geven de kop er af te trekken. Het publiek beleeft in de eindfase van het spel luidruchtig en

aanmoedigend mee. Tot op het moment dat plots een ruiter met een stevige greep de kop in zijn

hand houdt en zo de nieuw koning is geworden. Met kroon en mantel getooid wordt hij door

zijn vrienden op de schouders gedragen en gevierd tot in de vroege uurtjes.

Link naar reactie
Folklorischtische dierenspelen zijn zo oud als de mens zelf. Soms vond men er plezier in om met ganzen, eenden, hanen, katten of palingen in nog levende toestand allerlei barbaarse wedstrijden te houden. Gelukkig leidde de beschaving tot meer aanvaardbare vormen. Archieven hebben het bewijs geleverd dat meerdere vormen van volksspelen waarbijde gans het spilfiguur was, sedert de middeleeuwen in onze lage landen beoefend werden.

Is het omdat een spel al zo oud als de mens zelf is dat het zomaar toegelaten moet worden om dieren te laten afzien voor het plezier van een aantal polderboerkes??? En omdat men in de duistere middeleeuwen dit barbaarse spel deed en omdat het al zo oud is moet het maar per definitie goedgekeurd worden door iedereen? Dit is weer zo'n redenering die compleet geen steek houdt! nArchieven tonen ook aan dat mensen vroeger gefolterd werden laten we dat dan ook maar terug invoeren want dat is ook van alle tijden, zelfs ouder dan de middeleeuwen. Komaan flikken folteren die gevangenen want volgens de redenering hierboven moet dat dan ook maar kunnen. dat is toch ook folklore meneer. Neen als het om mensen gaat zijn we beschaafd maar een dier is maar een dier hé... NOT!

Beschaving die meer tot aanvaardbare normen leidde! Dit is echt je reinste onzin Geert. Is het aanvaardbaar omdat de dieren niet meer bij bewustzijn zijn? Komaan zeg!

Vooral de laatste 20 jaren kent deze vorm van volksvermaak een ware heropleving.

Niet moeilijk met al dat geweld waar we alle dagen mee geconfronteerd worden en nu mag je nog eens legaal de dierenbeul/macho uithangen, allen daarheen en het beest uithangen. Ik ken trouwens geen enkel dier dat zulke sadistischte spelletjes bedenkt als de mens en dan noemt de mens zich beschaafd, jawatte!

De gans is dan al met een juist geplaatste messteek pijnloos gedood,

ofwel werd de veearts gevraagd op een volledig verantwoorde manier de gans te doden.

En dat maakt het natuurlijk allemaal beschaafd hé. Pijnloos?? Wie zegt dat, heb je al ooit van een gans gehoord dat zo'n messteek pijnloos was of niet?? En het overgrote deel van de mensen beweert toch dat dieren geen gevoelens hebben maar om iets goed te praten zeggen ze dan wel ineens dat een dier gevoelens heeft want het gebeurd toch pijnloos meneer... Je vergeet wel te vermelden dat dit geen enkel nut heeft, ze eten het dier niet op, dit is puur leedvermaak onder de valse noemer van folklore, ten koste van een onschuldig dier.

Ondertussen zijn de ruiters in gereedheid gebracht om met hun fiere en trotse paarden de stoet te rijden. Elke ruiter is mooi uitgedost in de kleuren van de ganzenrijdersmaatschappij.

Jaja, de paarden zijn fier en trots (zal eerder de berijder zijn denk ik) maar de ganzen zijn dan weer krapuul want daar trekken ze de kop vanaf. Ze meten dus duidelijk met 2 maten en gewichten. Waarom niet op fiere ganzen rijden en het hoofd van een paard eraf rukken?

Het gansrijden kan heel vermoeiend, soms zelfs gevaarlijk zijn, tenminste te oordelen naar de ruiters die gemeend of niet gemeend van hun paard "vallen".

Ocharme de sukkelaars! Ze moeten er nogal wat voor over hebben om hun geliefde barbaarse spel te spelen hé.

Hier een quote om mee te eindigen die naar mijn bescheiden mening alles zegt:

''De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan."

Mahatma Ghandi

Link naar reactie

The Horror!!! The Horror!!!

Daag me niet uit hé Ar want dit is een onderwerp waarin ik te goed ben geïnformeerd en een debat over dierenleed win ik per definitie! ;-)

De ervaring leert me dat mensen die dierenleed verdedigen allerhande redeneringen hanteren die op niets slaan en ik ben er dan ook om elke keer opnieuw zo'n redenering de kop in te drukken en dat lukt perfect want de sukkelaars spreken zich constant tegen zonder dat ze het zelf beseffen.

Ik ben hier misschien voor sommigen wat te hevig in maar wel met een gegronde reden.

Link naar reactie

Even een update,

ik moest net even op het zimmerplein zijn,

Het zijn daar vanavond opnames voor "alles moet weg".

Persoonlijk nog nooit van gehoord, VTM topprogramma vermoed ik .

http://www.vtm.be/allesmoetweg/index_pr ... oetweg.htm

Ik denk dat de optocht met dit weer wel zal meevallen, dus de die-hard vespa rijders zullen wel ergens een plaatsje vinden.

Ps. Ik ga dan toch nog even men kop binnen steken, want ik ga uiteidelijk in Lier iets eten.

Link naar reactie

"En het overgrote Je vergeet wel te vermelden dat dit geen enkel nut heeft, ze eten het dier niet op, dit is puur leedvermaak onder de valse noemer van folklore, ten koste van een onschuldig dier."

mag ik hierover even iets zeggen! vroeger werd het dier (de oudste gans van het erf) gedood met een messteek in het hart. tijdens het gansrijden werden er lootjes verkocht waarmee de gans gewonnen werd na het gansrijden. deze gans werd daarna feestelijk klaargemaakt en OPGEGETEN. daar de messteek door dierenrechten organisaties werd verboden moet men nu een beroep doen op een veearts die het dier doodspuit waardoor de gans niet meer verloot wordt maar weggesmeten dient te worden daar ze vol vergif zit! leg mij daar nu de logica eens van uit!

en als we gaan beginnen onze eigen folklore in vraag te trekken, waar eindigen we dan?

Link naar reactie
TOO much information Lars :)

Sterkte(!)

En is Lier voor u weer wat ver??

Nieje,helemaal ni..

Maar ik rij nu naar Herselt se,naar de vriendin;)...

No time to sit in the café

Have fun!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...