Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mormoiron and back... or not. Something for the professional


Speedracer

Aanbevolen berichten

Deze middag begonnen met de motor te demonteren en al snel de reden gevonden waarom ik met de scooter gestrand ben in de buurt van de Mont St Michel...

Op het einde maakte de scooter bijna geen snelheid meer, en was er bijna geen compressie meer, en initieel dachten Erik ken ik aan de dichting op de krukas achter de koppeling. Als deze kapot gaat kan de motor geen primaire compressie meer opbouwen en dus is er weinig vulling van de cilinder waardoor er weinig compressie is en weinig vermogen.

Niets blijkt echter minder waar, en het is mij een raadsel hoe de motor uiteindelijk nog zo ver blijven rijden is, dit heb ik nog nooit gezienen ik heb toch al 't één en 't ander kapot gekregen!

De piston is over de volledige pistonkroon gebroken, en bijna volledig rond ter hoogte van de krukstang. Door de misvorming is de kop volledig ingedrukt en heeft de piston aan de kant van de uitlaat tegen de cilinderwand zitten schuren, en er is een segment gebroken! De cilinder daarentegen ziet er nog verbazingwekkend goed uit, met geen echte krassen en enkel wat uitgesmeerd aluminium van de piston onder de uitlaatpoort en is waarschijnlijk zelfs nog bruikbaar!

Pinasco1.jpg

Pinasco2.jpg

Pinasco3.jpg

Weet er iemand wat dit veroorzaakt heeft?

Link naar reactie

Een te warme bougie gestoken misschien of de piston efkes geblokkeerd en de krukas die hem dan "kapot" getrokken heeft of een gietfout in de piston? Anders zou ik geen idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn. Een geluk dat gij nog in één stuk zijt thuis geraakt. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Wel, er 'zat' op dat ogenblik een andere bougie in... ipv de NGK B8ES at er een NGK BR8ES in, en ik wete niet waarvoor die 'R' staat, maar de verkoper wist me te vertellen dat het een 'iets' koudere bougie was dan de gewone B8ES...

Link naar reactie

I've seen similar cracking on standard 200 pistons, usually starts in the corner of one of the windows and proceeds around the piston skirt over the crown etc. Usually on very high mileage abused vespas. Last one i saw was on a friends px200 which was used for despatch riding in dublin, the scooter covered around 3000klms per week all at full throttle. I have no real understanding of why it should crack but probably a stress point in the corner of one of the windows combined with vibration/heat. Once the crack starts it will naturally keep growing until it reaches another window or hole.

Bad luck mate, and well done wally for picking you up from Bretangne!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...