Speedracer Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Deze middag begonnen met de motor te demonteren en al snel de reden gevonden waarom ik met de scooter gestrand ben in de buurt van de Mont St Michel... Op het einde maakte de scooter bijna geen snelheid meer, en was er bijna geen compressie meer, en initieel dachten Erik ken ik aan de dichting op de krukas achter de koppeling. Als deze kapot gaat kan de motor geen primaire compressie meer opbouwen en dus is er weinig vulling van de cilinder waardoor er weinig compressie is en weinig vermogen. Niets blijkt echter minder waar, en het is mij een raadsel hoe de motor uiteindelijk nog zo ver blijven rijden is, dit heb ik nog nooit gezienen ik heb toch al 't één en 't ander kapot gekregen! De piston is over de volledige pistonkroon gebroken, en bijna volledig rond ter hoogte van de krukstang. Door de misvorming is de kop volledig ingedrukt en heeft de piston aan de kant van de uitlaat tegen de cilinderwand zitten schuren, en er is een segment gebroken! De cilinder daarentegen ziet er nog verbazingwekkend goed uit, met geen echte krassen en enkel wat uitgesmeerd aluminium van de piston onder de uitlaatpoort en is waarschijnlijk zelfs nog bruikbaar! Weet er iemand wat dit veroorzaakt heeft? Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Een te warme bougie gestoken misschien of de piston efkes geblokkeerd en de krukas die hem dan "kapot" getrokken heeft of een gietfout in de piston? Anders zou ik geen idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn. Een geluk dat gij nog in één stuk zijt thuis geraakt. Groetjes, nero. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 27 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Wel, er 'zat' op dat ogenblik een andere bougie in... ipv de NGK B8ES at er een NGK BR8ES in, en ik wete niet waarvoor die 'R' staat, maar de verkoper wist me te vertellen dat het een 'iets' koudere bougie was dan de gewone B8ES... Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Die "R" dacht ik is voor geen storingen te geven op electronica. Een nummer 8 zou normaal geen problemen mogen geven. Toch niet vergeten (of te weinig) 2-taktolie bij de benzine te doen? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 ...of misschien is je ontsteking losgetrild waardoor je ontstekingstijdstip niet meer klopt? Dat overkwam mij een tijdje terug :S Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 27 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Nee, statorplaat stond nog steeds muurvast... Deze piston zal wel eindigen als trofee voor de Dirty Weekender 2008 denk ik! Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 ik rijd steeds met nen B9, zeker voor lange ritten en bij warm weer. Grtz...Mike. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 "offers to the god of speed", heerlijk! Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Dat zoiets net jou moet overkomen ! Jij die altijd zo voorzichtig omspringt met je materiaal Omkeren dat ding en een sanseveria-scheutje inzetten. Dodi Link naar reactie
belfastjohn Geplaatst: 28 juli 2007 Delen Geplaatst: 28 juli 2007 I've seen similar cracking on standard 200 pistons, usually starts in the corner of one of the windows and proceeds around the piston skirt over the crown etc. Usually on very high mileage abused vespas. Last one i saw was on a friends px200 which was used for despatch riding in dublin, the scooter covered around 3000klms per week all at full throttle. I have no real understanding of why it should crack but probably a stress point in the corner of one of the windows combined with vibration/heat. Once the crack starts it will naturally keep growing until it reaches another window or hole. Bad luck mate, and well done wally for picking you up from Bretangne! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.