Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GS 1961 : enkele vragen


paladins

Aanbevolen berichten

Ik heb hier ne GS 150cc (zilverkleurig met pantermotief zadel) uit 1961 staan.

Deze vespa staat ondertussen al een jaar of 13 stil.

Heb net een onderhoud gedaan. (nieuwe olie,... )

Toch nog volgende vragen.

Welke naft kan ik best gebruiken? 95 of 98 en welke olie en mengeling? Is dit dezelfde mengeling als een PX 200, kan ik die standaard maatbekers hiervoor gebruiken?

Alsook welke carterolie kan ik best gebruiken?

Weet ook iemand of het plaatje "Vespa GS" standaard in zilverkleurig of zwart is? Ik weet dat er veel zilverkleurige verkocht worden maar blijkbaar waren die in die tijd zwart omdat het frame zilverkleurig was.

Alvast bedankt

Link naar reactie

In een GS150 moet 6% olie (in een PX maar 2%) dus maak dat er zeker genoeg in is.

Als de jouwe van 1961 is dan is dat waarschijnlijk een VS5T en dan moet het "Vespa GS" logo vooraan in Chromé zijn, eerdere modellen hadden een zwart logo.

Verder batterij opladen (maar waarschijnlijk zal je een nieuwe nodig hebben na 13 jaar), nieuwe bougie nemen, naftetank uitkuisen, nieuwe benzineleiding leggen, carbu uitkuisen en dan zou ie wel eens durven starten...

Link naar reactie

om de benzinetank te reinigen neem je steenjes (kift klein kaliber) die je eerst mat water spoelt om achtergebleven zand af te spoelen.

Dan doe je wat van die steentjes in je tank samen met aceton en schudden maar.

je herhaalt dit enkele malen tot er schoon zop uitkomt.

Alle steentjes eruit en de tank laten drogen.

Na het reinigen zou ik de tank behandelen met een tweecomponenten coating (resistent tegen benzine) en zo bekom je een propere tank die in de toekomt niet meer verder kan roesten.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Een tip voor wie zijn armspieren wat wil sparen: ik heb gisteren mijn benzinetank gekuist. Inderdaad met steentjes (grind). De tank halfvol steentjes, een half litertje benzine erbij gedaan, goed dichtgeplakt met serieuze plakband en dan de tank goed vastgebonden in de betonmolen en een uurtje laten draaien. Nu ziet de binnenkant eruit als een spiegel :-)

Wat ik wel nog graag zou willen weten is wat voor 'n twee componentenbazar je daarin kapt? Dat interesseert me ook wel om dat nog te doen bij mijn naftbakske.

Link naar reactie

No way in een GS 150 moet 6% olie anders loopt ie gegarandeerd vast . ( ik meen 5% voor een GS160)

OPGELET een VS5 heeft batterijontsteking dus batterij moet in prima staat zijn

en zwaar genoeg (ik meen 6V 9Ah) ; gelijkrichter moet goed werken EN de timing vd ontsteking moet perfekt juist staan anders vraag je om problemen.

Versnellingsbakolie = SAE 30 ( vb olie die ze verkopen voor grasmachines)

Link naar reactie

ik rij zelf ook met een GS150 uit 61

ik heb mij GS uit eerste hand en een logo heeft er nooit opgestaan, dat kan dus ook !

ik gebruik SAE 30 voor de versnellingsbak

die van mij had zo'n 20 jaar stil gestaan

de bezinetank heb ik uitgestoomd, zonder veel problemen

de batterij heb ik vernieuwd maar dit is wel het tere punt !

iedere 300 km moet ik deze her opladen, vermoedelijk kan dit wel opgelost worden door een goedwerkende gelijkrichter maar mij is het nog niet gelukt (waarschijnlijk luiheid !)

batterij 6V12Ah

benzine : gewoon euro 95 met 2% olie, volgens de boekske zou dit waarschijnlijk wel iets meer moeten zijn maar de 2takt olie van nu is wel iets anders dan die van toen ! ik heb toch nog geen problemen gehad, vroeger heeft bij wel altijd op grafiet gereden, iets van de goeie oude tijd !

Afstelling van caburator en vlotter is bijzonder belangrijk, daar heb ik wel wat mee gesukkeld.

maar als hij rijdt ... . fantastisch !

veel plezier ermee

Link naar reactie

Ik heb ook eerst met 2% olie gereden. Gevolg: 2 blokkages van de motor(was wel niet goed afgesteld). Nadien 5% olie in gedaan. Gevolg: motor draait veel mooier, start gemakkelijker (kickstarter is veel minder stroef), rijdt even snel trekt even goed op. Hij rookt niet meer dan anders, alleen mijn portefeuille wordt er platter van! Men heeft mij wel aangeraden om alleen minerale olie te gebruiken. ps: ik heb ook een vs5 uit '61.

Link naar reactie

Volgens mij wordt de cilinder bij syntetische olie teveel gereinigd (staat dikwijls ook op de verpakking), terwijl er bij minerale olie altijd een laagje blijft kleven aan de cilinderwand, wat de smering bevordert. (correct me if I'm wrong). Het nadeel zou zijn dat de cilinderkop wat sneller moet worden gereinigd (de roetresten blijven gemakkelijker kleven dan bij syntetische olie). Ik denk dat het wat te maken heeft met het verschil van de verbrandingspunten tussen de 2 soorten oilïen. Minerale olie is nog courant verkrijgbaar. Het moet op de verpakking wel uitdrukkelijk vermeld staan. Ik koop de mijne o.a bij tutto vespa (ik denk van castrol) maar dat is misschien iets te ver uit de buurt voor jou.

Link naar reactie

Volgens mij dient olie om je motor te smeren, synthetische olie smeert niet alleen beter(hoewel dit ter discussie staat, maar daarover later meer), maar smeert (en dit is belangrijk) over een breder temperatuurbereik even effectief, waar minerale oliëen bij hogere motortemperaturen minder goed smeren omdat ze hun viscositeit verliezen, en daardoor een dunnere laag olie achterlaten tussen de cilinderwand en de piston, waar het nodig is.

Of Synthetische olie 'nodig' is in een rudimentaire landbouwmachine (niet echt NASA-rakettechnologie é), wat een standaard Vespamotor eigenlijk is (tuninglevel 0, tenzij je met een T5 rijd) is een andere zaak. De voordelen van synthetische olie tov minerale olie zijn waarschijnlijk amper merkbaar op een standaard motorblok, behalve dan dat de cilinderkop en pistonkroon sneller gereinigd zullen moeten worden.

Op een getunede motor ligt dit anders, omdat deze meestal hogere toeren draaien, dus ook een hogere werktemperatuur bereiken en vaak met nauwkeurigere toleranties en miniemere speling draaien, en daar het voordeel van synthetische olie boven komt.

Getunede motoren kan je ook best roderen met minerale olie omdat je zo meer slijtage hebt tijdens de inloopperiode, wat nodig is om de oppervlakken van de cilinderwand en de segmenten op elkaar te laten slijten zodat deze perfect op elkaar afsluiten. Maar eens gerodeerd, zoek je de best mogelijke smering die je motor kan hebben om in alle omstandigheden het beste gesmeerd te zijn.

Synthetische olie is een grote stap vooruit tov minerale olie, maar ook de minerale olie van nu is niet meer de minerale olie van vroeger, en deze is ook sterk geëvolueerd met vroeger, en moet in een standaardmotor zeker niet onderdoen voor minerale olie, dus voor de modale chauffeur (hier sluit ik mezelf dus uit) volstaat volgens mij de 'gewone' minerale olie meer dan voldoende en is synthetische olie van 12 à 16 euro de liter volledig overbodig, en naargelang hoever je motor getuned is, zou ik aanraden om de stap naar synthetische olie zeker te overwegen...

Een testproject enkele jaren geleden in New York met taxi's dat een 16 miljoen kilometer overbrugde in de loop van een jaar met een 50-tal taxi's (de exacte aantallen kloppen niet volledig) heeft aangetoond dat er (weliswaar in een viertaktmotor) geen noemenswaardig voordeel te halen viel uit synthetische olie tov minerale olie, wat niet noodzakelijk wil zeggen dat dit te extrapoleren is naar 2-takt landbouwscootermotors, maar het geeft een indicatie over de kwaliteit van de hedendaagse minerale olie...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...