Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie project


Gast apj

Aanbevolen berichten

@JOSSE: er is een verschil tussen opkuisen onderhouden wat nog goed is, en er een nieuwe willen van maken. Als je px na 10 jaar niet meer blinkt als nieuw, ga je die dan laten herspuiten om hem weer nieuw te krijgen? Trouwens al dat vet van de jaren zestig zorgt ervoor dat als je een vespamotor reinigt hij er als bijna nieuw gaat uitzien. Ik gruwel een beetje van gezandstraalde vespamotoren, als je die aanraakt voelt dat aan als schuurpapier, een niet gestraalde motor voelt aan als een vrouwenvelletje, lekker zacht en ietsje vettig. En vuil worden ze toch weer!

Ik kan mij ook meer en meer bij jeansprint aansluiten wat betreft hoogglanslakken, iets te plastickerig naar mijn menig. Als het koetswerk te erg is aangetast ben je natuurlijk verplicht van hem te (laten)herspuiten,en dan telt kwaliteit wel wil je binnen 10 jaar nog kunnen uitpakken met een mooi verouderde vespa.

Dit alles is wel mijn mening, iedereen doet wat hij wil met zijn vespa (gelukkig maar)! Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik volg die redenering niet, het is een zeldzame gs, en iedereen zegt, niks aan de lak doen en blablabla, dus jullie stellen voor hem verder te laten oproesten, zodat hij binnen x aantal jaar toch uit mekaar moet om de roest weg te krijgen met meer werk als gevolg, ik zeg restaureer hem in de originele staat punt.Daar is niks mis mee.

Link naar reactie

Als je nu die lak met een polish/wax behandelt, hoe zit het dan met de oppervlakkig geroeste stukken ? Zijn die dan ook een beetje beschermd ?

@Nero : ik vind ook dat je hem niet moet laten herspuiten hoor, maar sommigen gaan wel erg ver in het "don't touch it".

Link naar reactie

Mijn mening, voor wat ze waard is, is dat een scooter maar één keer de originele lak heeft. Geen enkele gerestaureerde scooter ziet er ooit hetzelfde uit als een origele, omdat er onherroepelijk onderdelen vervangen zijn die 'niet goed genoeg' waren voor een 'showroom'restauratie. Die onderdelen worden dan al veelal vervangen door nieuwe nagemaakte onderdelen omdat veel originele 'new old stock' onderdelen niet meer te vinden zijn, of enkel tegen astronomische bedragen, en die onderdelen blijken meestal van mindere kwaliteit te zijn als de originele of niet goed te passen.

Komt daarbij dat als hij ze ooit wil verkopen de originele staat aantoont hoe goed de scooter is, en dat er geen stukken uitgeslepen, vervangen, gerecht geweest zijn, zodat de koper heel goed weet wat hij koopt.

Gezien de staat van de scooter denk ik ook niet dat deze op 3 jaar tijd van de huidige staat naar doorroest zal gaan, en de huidige eigenaar zal, als hij een beetje slim is, de scooter perfect onderhouden en in ere houden, zodat de staat behouden blijft. Met hem niet te restaureren doe je ook niets verkeerd, en je kan later altijd op je beslissing terugkomen en hem toch nog restaureren, andersom gaat niet meer...

Als hij ooit op een 'grote'customshow of een treffen komt staan daar dan misschien 7 GS150's, maar veel kans dat hij de enige zal zijn met een VS1T in originele lak.

En last but not least, en misschien wel het belangrijkste, als hij hem zo monteert en op de baan brengt, zal hij niet bang zijn om ermee te rijden en zal één krasje niet het einde van de wereld zijn! Hij zal er veel meer plezier aan beleven dan als hij staat te blinken in de living.

Dus ik stem op 'niet restaureren'!

Link naar reactie

Dat is natuurlijk het moeilijke aan een restauratie van dit soort scooters.Daar kan je niet zomaar recht toe rechtaan nieuwe stukken voor zoeken, of je moet namaak kopen, maar voor deze vespa's is namaak geen optie, en zal je restauratie langer duren dan normaal, je zal beurzen en internet moeten afschuimen om een 2de Hands onderdeel te vinden.Met andere woorden, na de restoratie zou je nog perfect moeten kunnen zien dat het om een oud machientje gaat.En touwens met dit soort gs'en ben je altijd bang om mee te rijden, vandaag draait hij nog perfect, en morgen kan je gewoon in panne staan langs de kant van de weg, er zijn ander vespa's die veel meer rijplezier geven dan deze gs, maar deze gs is gewoon een sublieme scooter, de klasieker der klasiekers, net goed om eens rond de kerk te wandelen.

Link naar reactie

Ik ga toch verder gaan gaan met mijne dan rond de kerk denk/hoop ik :-) . Ik sluit me aan met stanman , oud heeft zijn charme maar goed gerestaureerd is toch een pracht om naar te kijken. Dan is het of ge juist uit de showroom van toen komt gereden...

Eerlijk gezegt heb ik ook nog geen oldtimers auto's op de baan gezien die niet opnieuw gespoten zijn of nog in originele lak staan. Maar met vespa is dat blijkbaar anders...

Link naar reactie
En touwens met dit soort gs'en ben je altijd bang om mee te rijden, vandaag draait hij nog perfect, en morgen kan je gewoon in panne staan langs de kant van de weg, er zijn ander vespa's die veel meer rijplezier geven dan deze gs, maar deze gs is gewoon een sublieme scooter, de klasieker der klasiekers, net goed om eens rond de kerk te wandelen.

Hier wil ik je toch tegenspreken. Een gs 150 die in orde staat valt niet meer in panne als een andere vespa. Je moet het "beestje" natuurlijk gebruiken met enig respect.

Ik heb reeds veel ritten gedaan van meer als honderd km met mijn gs 150 zonder in panne te vallen en niet aan 50km/u, met een gs 150 kan je gemakkelijk snelheden van 70 tot 85km/u halen. Voor een ritje naar Italie is hij idd minder geschikt.

Hem gaan vergelijken met een px of ander recent model is natuurlijk niet mogelijk kwa bedrijfszekerheid maar als je je vespa goed kan zijn eventuele pannes meestal vrij simpel op te lossen terwijl je met recente vespa's dikwijls op de hulp van een technieker moet rekenen of dure wisselstukken moet aankopen.

Ik kan je verzekeren dat het rijplezier met een gs 150 vele malen groter is dan van een recent model vespa. Hier voel je nog echte pk's, adrenalinestoten en echte mekaniek onder je. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder "rijplezier" verstaat. Kwa "rijgemak" zullen de recente modellen wel veel hoger scoren.

Dit alles is wel de mening van een passionele gs-liefhebber die nog nooit met een px heeft gereden. Groetjes, nero

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • 6 maanden later...

Prachtig! Zelfs de tijgers zijn niet verdwenen. Ondertussen weet ik ook hoe moeilijk het is om de juiste stickers te vinden en ze op de juiste plaats te kleven.

Of hoe men van een hoopje "schroot" een prachtige scooter kan opbouwe zonder doorgedreven restauratie. Proficiat! Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...