Ga naar inhoud
Vespaforum.be

volgende vespa.


Stephan

Aanbevolen berichten

hmmmm lekker ding hé,moet er ook nog zo eentje doen maarja wanneer hé

Succes ermee stephan!!!!!

Link naar reactie

En hoe kan je dan precies zien wat er Acma aan is? Het stuur en voorste spatbord zijn duidelijk Italiaans (hoewel mijn Acma ook de gaatjes in het voorste spatbord heeft om de lamp op te plaatsen, er werd daarom indertijd een groot sierstuk op gezet). De kader van zowel de Italiaanse als de Franse modellen waren identiek, zeker in de eerste helft van de jaren 50. Het stuur is identiek (weerom aanpasbaar voor de verschillende landen). Het zal wel een Italiaan zijn, want ik denk niet dat iemand vroeger zo snobistisch was om een Franse acma om te bouwen naar een Italiaanse Vespa. In 1954 kreeg het licht vooraan een verklikkerlampje om te kunnen zien dat je het licht aanhad als je reed(!). In 1955 veranderde het bagagerekje, niet langer de X in het midden, maar een V. Ook verdwenen er twee voetstrips (vanaf toen twee aan elke kant van de centerbalk). Ik kan met de beste wil van de wereld geen Acma onderdelen herkennen op de foto. Maar als iemand me wijzer kan maken, hoor ik het graag.

Grt,

Kurt

Link naar reactie

Kurt,

je verhaal klopt grotendeels behalve dit

In 1954 kreeg het licht vooraan een verklikkerlampje om te kunnen zien dat je het licht aanhad als je reed(!).

Dit lampje is er gekomen sinds model met prefix VM2, men noemt dit model meestal 'model 1954', alhoewel ze ook al in 1953 werden gebouwd. Het bewuste lampje is geen verklikkerlampje maar een 'luce di città' (letterlijk stadslicht)dat op dit model aanwezig is. De bedoeling van dit lampje is te vergelijken met onze huidige parkeerlichten. De motor moet dan uiteraard blijven draaien wegens gebrek aan een batterij. De lichtschakelaar van de VM2T heeft ook een positie meer in vergelijking met het vorige model VM1 om dit 'luce di città' aan te steken.

Wat de scooter van Stephan betreft (waarvoor proficiat met de vondst ervan !) , ... ofwel is 't een ACMA die werd omgebouwd naar een faro basso ofwel was 't een faro basso waar men in de loop der tijd een Frans chassis heeft voor gebruikt. Het gaat hier volgens 'rockit vnb' om een Frans chassis, dus ben ik geneigd te denken dat de eigenaar die er de rode billen heeft aangehangen, er een faro basso heeft willen van maken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...