torreb1 Posted June 7, 2024 Posted June 7, 2024 (edited) Hallo allemaal, mijn Vespa PK50 XL2 uit 1991 is bijna klaar, maar er is nog een (klein) probleem. Soms lijkt het alsof de brommer valse lucht trekt. Dit merk ik doordat de motor soms hoog in toeren gaat wanneer ik de koppeling intrek, of wanneer ik gas geef in neutraal. Dit gebeurt niet altijd: eergisteren had ik er de hele rit last van, gisteren alleen aan het begin van de rit en daarna reed hij perfect. Vandaag begon het probleem pas na ongeveer vijf minuten rijden. In eerste instantie dacht ik dat het probleem door valse lucht kwam, dus heb ik de makkelijk te controleren plekken gecheckt en de pakkingen vervangen, zoals de voetpakking, spruitstuk op motorpakking en de carburateur op spruitstukpakking. De cilinderkop heeft geen pakking, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb dit gecontroleerd door er met draaiende motor deo op te spuiten maar de toeren bleven stabiel. Nu denk ik dat het misschien aan de keerringen in het blok ligt. Echter, aan de kant van het vliegwiel zie ik geen olie of andere tekenen van lekkage, en ook hier heb ik deo gespoten zonder verandering in de toeren. De keerring aan de andere kant heb ik nog niet gecontroleerd, omdat het blok daarvoor open moet en ik niet zeker weet of het echt valse lucht is. Dit komt omdat de brommer dus soms perfect rijdt en ook goed reageert op de lucht- en stationairschroef, wat niet typisch is voor motoren met valse lucht. Zie ik iets over het hoofd en is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem? Of moet ik toch het blok opendoen en alle keerringen vervangen? Bedankt voor jullie hulp! groetjes Torre Edited June 7, 2024 by torreb1
Adrian Posted June 8, 2024 Posted June 8, 2024 de vilten ring in het spruitstuk vergeten te plaatsen ?
Frederik9111 Posted June 8, 2024 Posted June 8, 2024 Shb 16.15 heeft normaliter enkel een interne o-ring.
torreb1 Posted June 8, 2024 Author Posted June 8, 2024 Inderdaad, geen vilten ring aanwezig, rubberen o ring is aanwezig en in goede staat
nero Posted June 8, 2024 Posted June 8, 2024 Staat de carbu mooi recht in het frame? Als die scheef is gekomen (door bvb in een put te rijden) kan dit leiden tot minder brandstoftoevoer en dus ook hoger in toeren gaan. Voor alle zekerheid, je hebt de carbu en sproeiers toch al eens grondig gereinigd en doorgeblazen met perslucht? Groetjes, nero.
torreb1 Posted June 8, 2024 Author Posted June 8, 2024 (edited) Hey nero het is een nieuwe 16/15 shb carb dus ik ga er van uit dat deze gewoon proper is, carb staat ook mooi recht en zit goed op spruitstuk. groetjes Edited June 8, 2024 by torreb1
torreb1 Posted June 10, 2024 Author Posted June 10, 2024 Na alles nog eens zeer goed gecheckt te hebben begin ik toch te denken dat het de keerringen kunnen zijn. Het enige wat mij nog opviel is dat er een beetje olie op de kant van de bougie zit dat niet in de cilinder draait dus misschien komt er valse lucht via daar maar eens goed gecheckt met het spuiten van deo en geen resultaat. metalen (pakkingen)ringetje was ook nog aanwezig bij de bougie dus ik betwijfel of het probleem hier zo zitten. ik ga makkelijk beginnen met dus de keerring aan de ontstekingskant te vervangen, ik heb een vliegwieltrekker besteld en heb een slagmoerdraaier voor de moer los te draaien, heeft iemand tips om deze keerring te vervangen, ik las op internet dat het met een platte schroevendraaier er wel uit te krijgen was, ik zag ook dat mensen het met 2 vijzen deden, iemand tips over wat het best is. Moet je de keerring best goed invetten of eerder in een beetje olie dompelen,... alvast bedankt!
Frederik9111 Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 Lukt met allebei, maar weet dat de keerring aan de andere kant even oud is. Beetje inoliën kan nooit kwaad. Verder gewoon rustig op z'n plaats duwen.
torreb1 Posted June 10, 2024 Author Posted June 10, 2024 dat klopt maar zou de keerring aan de ontstekingszijde niet gevoeliger zijn voor veroudering aangezien deze minder beschermd zit dan die aan de koppeling.
Frederik9111 Posted June 10, 2024 Posted June 10, 2024 (edited) Nah, da's niet mijn ervaring. Edited June 10, 2024 by Frederik9111
torreb1 Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 goedemiddag, ik ben nu de nieuwe keerring aan het vervangen aan het vliegwiel, waren al enkele sporen van olie dus was wel aan vervanging toe. De keerring die ik nieuw heb besteld is de juiste maat maar wel gedeeltelijk van metaal en gedeeltelijk van rubber. Ik heb hem er al in proberen duwen met een rubberen hamer en een rond opzetstukje maar dat ging niet zo eenvoudig. Ik wil het ook niet te hard doen en de keerring al beschadigen. Daarom heb ik hem nu even in de diepvries gestoken zodat hij wat krimpt en er makkelijker in gaat. Iemand anders ervaring met metalen keerringen? groetjes
Adrian Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 metaal en rubber ? er zit veertje in , maar metaal dat heb ik precies nog niet gezien toch de juiste veer besteld ? een 20mm en geen 19mm
Arnovt Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 (edited) 5 uren geleden, Adrian zei: metaal en rubber ? er zit veertje in , maar metaal dat heb ik precies nog niet gezien toch de juiste veer besteld ? een 20mm en geen 19mm Adrian, ja ik ken ze die van metaal en rubber. Hier een voorbeeld. mvg Edited June 11, 2024 by Arnovt
Adrian Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 laat eens zien wat je besteld hebt want dit is een heel vreemd verhaal er zijn metalen inderdaad, maar dat is voor ets conversie dacht ik
Adrian Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 echt nog nooit gezien kan het ook niet vinden in de andere usual shops , is ook verdacht goedkoop komende van Joep zijn winkel. Maar hem kennende zal het wel kloppen... De standaard rubberen corteco en consoorten zijn duurder. Ik blijf bij de rubberen voorlopig
Adrian Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 wilde gok meet de binnenring eens , is die geen 24m ?
Frederik9111 Posted June 11, 2024 Posted June 11, 2024 Kan je in principe gebruiken maar moet je borgen met Loctite voor cilindrische vattingen. Geen aanrader voor een beginneling (no hard feelings intented).
torreb1 Posted June 11, 2024 Author Posted June 11, 2024 Heb ondertussen een rubberen gekocht, better safe then sorry 1
Tom 50 special Posted June 14, 2024 Posted June 14, 2024 Ik lees even mee, ik heb het zelfde probleem met mijn 50 special.
torreb1 Posted June 19, 2024 Author Posted June 19, 2024 na het vervangen van de keerring aan het vliegwiel heeft mijn vespa geen last meer van valse lucht, zo zie je maar dat het blok niet altijd open moet zoals velen hier al te graag snel zeggen. Easy fix!
Frederik9111 Posted June 19, 2024 Posted June 19, 2024 (edited) Een maandje of 2 geduld en we spreken elkaar nog eens… ☝😬 (sommigen hebben al meer dan 1 motortje gezien en weten ondertussen wel waarover ze spreken…) Edited June 19, 2024 by Frederik9111 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now