torreb1 Geplaatst: 7 juni Delen Geplaatst: 7 juni (aangepast) Hallo allemaal, mijn Vespa PK50 XL2 uit 1991 is bijna klaar, maar er is nog een (klein) probleem. Soms lijkt het alsof de brommer valse lucht trekt. Dit merk ik doordat de motor soms hoog in toeren gaat wanneer ik de koppeling intrek, of wanneer ik gas geef in neutraal. Dit gebeurt niet altijd: eergisteren had ik er de hele rit last van, gisteren alleen aan het begin van de rit en daarna reed hij perfect. Vandaag begon het probleem pas na ongeveer vijf minuten rijden. In eerste instantie dacht ik dat het probleem door valse lucht kwam, dus heb ik de makkelijk te controleren plekken gecheckt en de pakkingen vervangen, zoals de voetpakking, spruitstuk op motorpakking en de carburateur op spruitstukpakking. De cilinderkop heeft geen pakking, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb dit gecontroleerd door er met draaiende motor deo op te spuiten maar de toeren bleven stabiel. Nu denk ik dat het misschien aan de keerringen in het blok ligt. Echter, aan de kant van het vliegwiel zie ik geen olie of andere tekenen van lekkage, en ook hier heb ik deo gespoten zonder verandering in de toeren. De keerring aan de andere kant heb ik nog niet gecontroleerd, omdat het blok daarvoor open moet en ik niet zeker weet of het echt valse lucht is. Dit komt omdat de brommer dus soms perfect rijdt en ook goed reageert op de lucht- en stationairschroef, wat niet typisch is voor motoren met valse lucht. Zie ik iets over het hoofd en is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem? Of moet ik toch het blok opendoen en alle keerringen vervangen? Bedankt voor jullie hulp! groetjes Torre 7 juni aangepast door torreb1 Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 8 juni Delen Geplaatst: 8 juni de vilten ring in het spruitstuk vergeten te plaatsen ? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 8 juni Delen Geplaatst: 8 juni Shb 16.15 heeft normaliter enkel een interne o-ring. Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 8 juni Auteur Delen Geplaatst: 8 juni Inderdaad, geen vilten ring aanwezig, rubberen o ring is aanwezig en in goede staat Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juni Delen Geplaatst: 8 juni Staat de carbu mooi recht in het frame? Als die scheef is gekomen (door bvb in een put te rijden) kan dit leiden tot minder brandstoftoevoer en dus ook hoger in toeren gaan. Voor alle zekerheid, je hebt de carbu en sproeiers toch al eens grondig gereinigd en doorgeblazen met perslucht? Groetjes, nero. Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 8 juni Auteur Delen Geplaatst: 8 juni (aangepast) Hey nero het is een nieuwe 16/15 shb carb dus ik ga er van uit dat deze gewoon proper is, carb staat ook mooi recht en zit goed op spruitstuk. groetjes 8 juni aangepast door torreb1 Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 10 juni Auteur Delen Geplaatst: 10 juni Na alles nog eens zeer goed gecheckt te hebben begin ik toch te denken dat het de keerringen kunnen zijn. Het enige wat mij nog opviel is dat er een beetje olie op de kant van de bougie zit dat niet in de cilinder draait dus misschien komt er valse lucht via daar maar eens goed gecheckt met het spuiten van deo en geen resultaat. metalen (pakkingen)ringetje was ook nog aanwezig bij de bougie dus ik betwijfel of het probleem hier zo zitten. ik ga makkelijk beginnen met dus de keerring aan de ontstekingskant te vervangen, ik heb een vliegwieltrekker besteld en heb een slagmoerdraaier voor de moer los te draaien, heeft iemand tips om deze keerring te vervangen, ik las op internet dat het met een platte schroevendraaier er wel uit te krijgen was, ik zag ook dat mensen het met 2 vijzen deden, iemand tips over wat het best is. Moet je de keerring best goed invetten of eerder in een beetje olie dompelen,... alvast bedankt! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 10 juni Delen Geplaatst: 10 juni Lukt met allebei, maar weet dat de keerring aan de andere kant even oud is. Beetje inoliën kan nooit kwaad. Verder gewoon rustig op z'n plaats duwen. Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 10 juni Auteur Delen Geplaatst: 10 juni dat klopt maar zou de keerring aan de ontstekingszijde niet gevoeliger zijn voor veroudering aangezien deze minder beschermd zit dan die aan de koppeling. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 10 juni Delen Geplaatst: 10 juni (aangepast) Nah, da's niet mijn ervaring. 10 juni aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 11 juni Auteur Delen Geplaatst: 11 juni goedemiddag, ik ben nu de nieuwe keerring aan het vervangen aan het vliegwiel, waren al enkele sporen van olie dus was wel aan vervanging toe. De keerring die ik nieuw heb besteld is de juiste maat maar wel gedeeltelijk van metaal en gedeeltelijk van rubber. Ik heb hem er al in proberen duwen met een rubberen hamer en een rond opzetstukje maar dat ging niet zo eenvoudig. Ik wil het ook niet te hard doen en de keerring al beschadigen. Daarom heb ik hem nu even in de diepvries gestoken zodat hij wat krimpt en er makkelijker in gaat. Iemand anders ervaring met metalen keerringen? groetjes Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 juni Delen Geplaatst: 11 juni metaal en rubber ? er zit veertje in , maar metaal dat heb ik precies nog niet gezien toch de juiste veer besteld ? een 20mm en geen 19mm Link naar reactie
Arnovt Geplaatst: 11 juni Delen Geplaatst: 11 juni (aangepast) 5 uren geleden, Adrian zei: metaal en rubber ? er zit veertje in , maar metaal dat heb ik precies nog niet gezien toch de juiste veer besteld ? een 20mm en geen 19mm Adrian, ja ik ken ze die van metaal en rubber. Hier een voorbeeld. mvg 11 juni aangepast door Arnovt Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 juni Delen Geplaatst: 11 juni laat eens zien wat je besteld hebt want dit is een heel vreemd verhaal er zijn metalen inderdaad, maar dat is voor ets conversie dacht ik Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 juni Delen Geplaatst: 11 juni echt nog nooit gezien kan het ook niet vinden in de andere usual shops , is ook verdacht goedkoop komende van Joep zijn winkel. Maar hem kennende zal het wel kloppen... De standaard rubberen corteco en consoorten zijn duurder. Ik blijf bij de rubberen voorlopig Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 juni Delen Geplaatst: 11 juni wilde gok meet de binnenring eens , is die geen 24m ? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 11 juni Delen Geplaatst: 11 juni Kan je in principe gebruiken maar moet je borgen met Loctite voor cilindrische vattingen. Geen aanrader voor een beginneling (no hard feelings intented). Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 11 juni Auteur Delen Geplaatst: 11 juni Heb ondertussen een rubberen gekocht, better safe then sorry 1 Link naar reactie
Tom 50 special Geplaatst: 14 juni Delen Geplaatst: 14 juni Ik lees even mee, ik heb het zelfde probleem met mijn 50 special. Link naar reactie
torreb1 Geplaatst: 19 juni Auteur Delen Geplaatst: 19 juni na het vervangen van de keerring aan het vliegwiel heeft mijn vespa geen last meer van valse lucht, zo zie je maar dat het blok niet altijd open moet zoals velen hier al te graag snel zeggen. Easy fix! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 19 juni Delen Geplaatst: 19 juni (aangepast) Een maandje of 2 geduld en we spreken elkaar nog eens… ☝😬 (sommigen hebben al meer dan 1 motortje gezien en weten ondertussen wel waarover ze spreken…) 19 juni aangepast door Frederik9111 1 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen