Arnovt Geplaatst: 8 mei Delen Geplaatst: 8 mei (aangepast) Ik heb mijn PX van 1991 ondertussen 3 jaar en 10.000km gereden hoofdzakelijk bij droog weer. Zowat alle onderhoud en kleine herstellingen zelf gedaan. Toen ik hem pas had heb ik 1 keer een korte vastloper gehad en de reden daarvoor gevonden bij een carburateur die lost stond en bijgevolg valse lucht zoog. Na de noodzakelijke zorgen heb ik toch nog duizenden kilometers gereden tot ik onlangs merkte dat er tweetakt olie lekte tussen de cilinder en cilinderkop. Dit was dan ook het moment om de cilinderwand te inspecteren. En ja dat had er ooit beter uitgezien. Het motortje is niet meer het originele en aan de hand van het motornummer begrijp ik dat deze van 1984 is. Niet tegenstaande de vastloper en de schade aan de cilinderwand heb ik nog een paar duizend km gereden zonder problemen met een topsnelheid van 85km. Echter zelfs na het vlakken van de aluminium cilinderkop en het correct op het juiste koppel aantrekken van de cilinderkop kreeg ik het lek tussen kop en cilinder niet helemaal dicht. Bij draaiende motor zag ik er de rook tussenuit komen maar de Vespa bleef vlot starten en rijden. Ik heb toen met wat hulp de juiste originele onderdelen besteld. Omdat er eindelijk dan toch droog weer werd voorspeld leek mij een hele dag regen het moment om alles te vernieuwen. Ik kreeg nog de raad om de bramen aan de cilinderpoorten wat weg te vijlen. Verder was het met mijn mechanica ervaring niet zo heel ingewikkeld het motortje voor het slapen gaan terug draaiende te krijgen. De testrit was voor gisteren dinsdag want er was goed weer voorspeld. De hogere compressie viel meteen op. Ook kon de ralenti een stuk lager. Ondertussen heb ik al een 200 km gereden en ben ik erg blij dit zelf voor elkaar te hebben gekregen met weliswaar a little help van het forum, een forumlid van achter de hoek en vooral met het resultaat wat voelt als een nieuw motortje. mvg Arno 8 mei aangepast door Arnovt 2 Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 8 mei Delen Geplaatst: 8 mei niet vergeten na 300 à 400km de cilinderkop moeren nog eens op koppel te controleren 1 Link naar reactie
Arnovt Geplaatst: 8 mei Auteur Delen Geplaatst: 8 mei Ja dat heb ik vanmorgen dus na 200km al gedaan. Maar stelt weinig voor dus doe ik nog wel bij 500km en 1000km. mvg Arno Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 8 mei Delen Geplaatst: 8 mei Damn... €300 voor een stalen cilinder. Prices are getting ridiculous... 1 Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: woensdag om 21:29 Delen Geplaatst: woensdag om 21:29 Op 8/5/2024 om 17:44, Frederik9111 zei: Damn... €300 voor een stalen cilinder. Prices are getting ridiculous... Dan had ik er een paar centjes bij gedaan voor een leuke alu. Link naar reactie
Arnovt Geplaatst: donderdag om 06:40 Auteur Delen Geplaatst: donderdag om 06:40 9 uren geleden, Bowyer zei: Dan had ik er een paar centjes bij gedaan voor een leuke alu. Ik wilde het vooral origineel houden en heb voldoende power met een eigen gewicht van 70 kilo als solo rijder. mvg Arno Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: donderdag om 06:46 Delen Geplaatst: donderdag om 06:46 Motoren origineel houden is vur jan… 😗🤌🏻 2 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen