Ga naar inhoud
Vespaforum.be

With a little help ….


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb mijn PX van 1991 ondertussen 3 jaar en 10.000km gereden hoofdzakelijk bij droog weer. Zowat alle onderhoud en kleine herstellingen zelf gedaan.
IMG_8363.thumb.jpeg.a64c6007e0d94e8b102e241904cd5bb2.jpeg

Toen ik hem pas had heb ik 1 keer een korte vastloper gehad en de reden daarvoor gevonden bij een carburateur die lost stond en bijgevolg valse lucht zoog. Na de noodzakelijke zorgen heb ik toch nog duizenden kilometers gereden tot ik onlangs merkte dat er tweetakt olie lekte tussen de cilinder en cilinderkop. Dit was dan ook het moment om de cilinderwand te inspecteren.
IMG_8375.thumb.jpeg.672c5e5353406607d1f5e0b149fda2e5.jpeg

IMG_8376.thumb.jpeg.68324da42b6635bf5891ec04b6d610e8.jpeg

En ja dat had er ooit beter uitgezien. 
Het motortje is niet meer het originele en aan de hand van het motornummer begrijp ik dat deze van 1984 is. 
355e270e-4ffa-46a0-af1c-797408164709.thumb.jpeg.9ec51aa0de30f1fb2f9fffbcaa711fe4.jpeg

Niet tegenstaande de vastloper en de schade aan de cilinderwand heb ik nog een paar duizend km gereden zonder problemen met een topsnelheid van 85km. Echter zelfs na het vlakken van de aluminium cilinderkop en het correct op het juiste koppel aantrekken van de cilinderkop kreeg ik het lek tussen kop en cilinder niet helemaal dicht. Bij draaiende motor zag ik er de rook tussenuit komen maar de Vespa bleef vlot starten en rijden. Ik heb toen met wat hulp de juiste originele onderdelen besteld. 
bad82ce1-c2cf-4d15-87c6-1d2aed4f3740.thumb.jpeg.ff634d0f78b6b9b98f71e8e7797c031c.jpeg

Omdat er eindelijk dan toch droog weer werd voorspeld leek mij een hele dag regen het moment om alles te vernieuwen. 
IMG_8358.thumb.jpeg.cef9e5d93e4d316ec6b28a3137ec9cdb.jpeg

IMG_8359.thumb.jpeg.478de1a23432b2d76719e719c32b3d6d.jpeg

IMG_8360.thumb.jpeg.f6a25e7f2844c9da2ee3247adb9995ce.jpeg

IMG_8362.thumb.jpeg.7c528347c11c43c2418c911ab3d7d47e.jpeg

Ik kreeg nog de raad om de bramen aan de cilinderpoorten wat weg te vijlen. Verder was het met mijn mechanica ervaring niet zo heel ingewikkeld het motortje voor het slapen gaan terug draaiende te krijgen. 
De testrit was voor gisteren dinsdag want er was goed weer voorspeld. 
De hogere compressie viel meteen op. Ook kon de ralenti een stuk lager. 
Ondertussen heb ik al een 200 km gereden en ben ik erg blij dit zelf voor elkaar te hebben gekregen met weliswaar a little help van het forum, een forumlid van achter de hoek en vooral met het resultaat wat voelt als een nieuw motortje. 

mvg Arno 
 

aangepast door Arnovt
  • Like 2
Link naar reactie

Damn... €300 voor een stalen cilinder. Prices are getting ridiculous...

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...