Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Upgrade Vespa vglb1t


kriekmans

Aanbevolen berichten

Hallo,

graag had ik tips ontvangen met betrekking tot aan te raden upgrades voor mij Vespa GL 150. Ik ben momenteel het chassis aan het restaureren en ga sowieso ook alle kabels en kabelboom vervangen. Nu las ik ergens dat het beter zou zijn om ook ineens de ontsteking aan te pakken. Hierdoor zou de kabelboom wel deels moeten worden gewijzigd. Blijkbaar kan je dan ook opteren om al dan niet een batterij te monteren.

ik zou de Vespa liefst wel origineel houden maar upgrades qua rijcomfort en betrouwbaarheid zou ik wel willen uitvoeren. Alle tips zijn welkom, alsook waar ik bepaalde onderdelen best kan bestellen.

alvast bedankt voor alle nuttige info,

kristof

Link naar reactie

Kristof,

Ik heb een paar jaar geleden een VGLB aangepakt.

Er staan in deze 2 topics vele tips van mede forumleden alsook zaken waar ik tegen aan ben gelopen, misschien kan je er iets mee.
 

De winkels zijn de gebruikelijke in Nederland, Duitsland en Italië.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Dag Pilaf,

bedankt voor de tip, zal deze topics even doorlezen. Ik ben wel niet van plan om cylinder e.d. te veranderen. Op de km-teller staan slechts 12.711 km, zou dus nog ok moeten zijn. Ik ben vandaag begonnen met alle bijgeleverde onderdelen een beetje uit te sorteren, wel een echte puzzel. 

Op het beenschild zijn aan de linkerkant 2 gaten waar iets is gemonteerd geweest, ik weet niet of dit origineel was. Zal dus voor het spuiten moeten beslissen of ik deze erin laat of ze dichtlas. 

hierbij wat foto's van de "puzzel"....

IMG_4937.jpg

IMG_4938.jpg

IMG_4939.jpg

IMG_4940.jpg

IMG_4941.jpg

IMG_4942.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, kriekmans zei:

Ik ben wel niet van plan om cylinder e.d. te veranderen. Op de km-teller staan slechts 12.711 km, zou dus nog ok moeten zijn

En je hebt het over een upgrade….

De cilinder is vast nog goed maar het rijcomfort en de betrouwbaarheid komen met de upgrades (cilinder en ontsteking) in bovengenoemde topics zeker ten goede. Heb veel advies gekregen zoals je kunt lezen en tot op de dag geen spijt gehad. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat.
Voordeel is dat de upgrade omkeerbaar is en dat alle originele onderdelen in de toekomst gewoon zijn terug te zetten (niet dat je dat nog wilt..😉).

Succes met de “puzzel”.

  • Like 1
Link naar reactie
3 uren geleden, kriekmans zei:

IMG_4937.jpgIMG_4938.jpgIMG_4941.jpg

Sooow, originele Ulma en Vigano accessoires! Op eBay en consoorten mag je heul veul eurootjes ophoesten voor deze onderdelen! Linkje en nog een linkje.

Die Sint-Christoffel crest is ook niet-fabrieksoriginele maar wel een erg leuke tijdscorrecte accessoire. Die zou'k gewoon terug hangen! Mooi mooi mooi!

23 uren geleden, kriekmans zei:

... ik zou de Vespa liefst wel origineel houden maar upgrades qua rijcomfort en betrouwbaarheid zou ik wel willen uitvoeren...

 Origineel houden zit er na het stralen en herlakken toch niet meer in. Waarom dan terug een prehistorische motorsetup terug onder lepelen. 🙂 In het huidige verkeer rij je met een 55-60km/u setup (in cruising snelheid) gewoon in de weg van het andere verkeer. Beter iets dat qwa prestaties en uithouding mee kan met de tijd.

 

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
Op 22/9/2023 om 13:11, Pilaf zei:

En je hebt het over een upgrade….

De cilinder is vast nog goed maar het rijcomfort en de betrouwbaarheid komen met de upgrades (cilinder en ontsteking) in bovengenoemde topics zeker ten goede. Heb veel advies gekregen zoals je kunt lezen en tot op de dag geen spijt gehad. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat.
Voordeel is dat de upgrade omkeerbaar is en dat alle originele onderdelen in de toekomst gewoon zijn terug te zetten (niet dat je dat nog wilt..😉).

Succes met de “puzzel”.

Hey Pilaf,

bedankt voor de feedback, is het dan zo een groot verschil met een nieuwe cilinder ,krukas en ontsteking? Ik dacht dat de Vespa origineel ook al vlot 100 km/h haalde.

heb sowieso nog wel wat tijd om te beslissen, eerst ervoor zorgen dat het chassis en bekabeling in orde zijn.

Link naar reactie

Het is zeker een groot verschil. Een elektronische ontsteking is onderhoudsvrij, geen gedoe met accu’s, contactpuntjes, condensatoren en timing. Het is een simpel systeem, betrouwbaar, geeft een goede vonk en geeft 12v voor de verlichting. 
Ook de cilinder is een wereld van verschil. Frederik legt dat in het bovenstaande topic mooi uit en het advies voor de 2 poorts alu cilinder ga ik jou ook geven. Het gaat niet alleen om de topsnelheid maar meer om de rijeigenschappen onder de topsnelheid. Dat is goed en vlot meekomen in het huidige verkeer. Je gaat van deze upgrades geen spijt van krijgen als je hier je geld in stopt want het is elke cent waard.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...