Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Benzinelek


Arnovt

Aanbevolen berichten

Mijn PX125e heeft geen aparte tweetakt olie reservoir onder het zadel. De Benzinetank en carburateur is bij de vorige eigenaar vervangen en ik tank super98 en voeg er 2% tweetakt olie aan toe. Verder geen probleem. 
Ik heb hem ook altijd binnen in de veranda staan en ruik al een week benzine en onlangs na een goeie tankbeurt vind ik s’morgens de rode tweetakt olie op de witte tegelvloer. 
De benzineslang is een doorschijnende en ik heb me laten wijsmaken dat die hooguit 2jaar meegaat en dan hard wordt. Dus ik heb nu een rubberen gekocht om deze te vervangen. Uiteraard is het maar wishful thinking dat het de benzineslang is die lekt. Ik wacht nog even op slechter weer alvorens de benzinetank er uit te halen om de juiste diagnose van de lek te achterhalen. 
Maar nu is mijn vraag waarvoor dient het buisje dat vertrekt vanop de benzinekraan recht omhoog. Is dat een overloop? Zou het kunnen dat ik de tank te vol heb gedaan en er op die manier benzine onder de tank is gekomen welke nu lekt?

IMG_5813.thumb.jpeg.31c0ac0a5ccaa3f733347ab3aa25be65.jpeg

IMG_5814.thumb.jpeg.c18e6e175ead4bf3370f6949b9c92a7a.jpeg

mvg Arno 

Link naar reactie

Die is voor de ontluchting, de doorzichtige benzine slang werkt oha prima, hier bestaat ook een type van wat vrijwel niet uithard.

Pas wel op met de zwarte benzine slangen die kunnen niet goed tegen tweetakt olie waardoor je tzt rubber oplossing in je carb en cilinder krijgt. (spreek uit ervaring)

IMG_8767.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
12 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Pas wel op met de zwarte benzine slangen die kunnen niet goed tegen tweetakt olie waardoor je tzt rubber oplossing in je carb en cilinder krijgt.

Zover had ik nog niet nagedacht, toch goed dat ik het even ter sprake breng. Dus deze zijn niet geschikt wanneer je zelf de mengeling maakt maar enkel voor gescheiden brandstof en 2taktolieIMG_5815.thumb.jpeg.e1187f9e3fef94492cd6830d693cd496.jpeg

mvg Arno 

 

Link naar reactie

Nero, die hoogste die staat voor de ontluchting snap ik. Maar waar gaat dan de benzine naartoe als die in dat buisje loopt mits te vol getankt? 
mvg Arno 

Deze twee gaatjes heb ik doorgeblazen en er daarna aan gezogen met telkens eentje de vinder er op en die zijn open. IMG_5816.thumb.jpeg.62d2b38e1bbeee20039f4426d8437ffc.jpeg

aangepast door Arnovt
  • Like 1
Link naar reactie
49 minutes ago, Arnovt said:

Zover had ik nog niet nagedacht, toch goed dat ik het even ter sprake breng. Dus deze zijn niet geschikt wanneer je zelf de mengeling maakt maar enkel voor gescheiden brandstof en 2taktolieIMG_5815.thumb.jpeg.e1187f9e3fef94492cd6830d693cd496.jpeg

mvg Arno 

 

De ervaring die ik ermee heb is dat bij de mengeling van benzine en tweetaktolie, dat het dan fout gaat, dus ik vermoed dat de boosdoener tweetaktolie is, zal dan in pure vorm nog beter de zwarte benzineslang oplossen! 😅

Link naar reactie

Mijn benzinelek was behoorlijk veel, het is te zeggen op 1 nacht lag er op de witte tegelvloer een plasje van 10cm tweetaktolie. De benzine was immers verdampt maar rook wel in de veranda. Uiteraard ben ik zeker dat het tweetaktolie was aan de kleur te zien. 
Nadat ik de verluchting van de benzinedop heb doorgeblazen zoals Nero voorstelde,  ruik ik geen benzine meer en geen lek. 
Misschien was ook het warme weer en een verstopte ontluchting in de benzinedop reden dat er druk op de tank kwam waardoor er benzine lekte. Dus ik kijk nog even de kat uit de boom alvorens de tank uit te bouwen en een nieuwe rubberen of doorschijnende benzineslang te installeren. 
Ik neem alvast ook Niels zijn waarschuwing in verband met rubber die oplost door tweetakt olie ter harte en heb bij wijze van test een glazen potje met een stukje slang in tweetaktbenzine. Zo moet ik na een week wel aan het rubber kunnen merken dat het enigszins oplost. IMG_5820.thumb.jpeg.ea3fa13931fae44c8399812636b87cb3.jpeg

mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Alle Piaggio's gaan na 20-25 jaar lekken. Het rubbetje 028a krimpt en benzine kan ontsnappen via 029. Beide 034's wat aanspannen helpt soms tijdelijk. Tijd voor een verse benzinekraan! De laatste jaren steek ik enkel nog Piaggio leidingen

 

image.png.8c011c8e0fa5fc76e2300767b7bbafbb.png

Link naar reactie

Bedankt Frederik, ik lees je antwoord nu pas nadat ik de tank heb uit en ingebouwd. Inderdaad het is de benzine kraan die lekt en ik vond de twee schroefjes al die ik een beetje meer spanning heb gegeven.

IMG_5826.thumb.jpeg.8aa2dcc655a60e0aac205ebfd47a0af9.jpeg
 

Ik heb dan ook geen nieuwe benzinekraan op voorraad en ook niet de speciale sleutel om de kraan te vervangen, maar die bestel ik morgen. Wat de benzine leiding betreft, ik heb het opgezocht en deze zou ook olie verdragen. Ik had hiervan al een meter en heb de oude hiermee vervangen.
IMG_5822.thumb.jpeg.8067ad17cd6b82a8cd4c881fe4bc837c.jpeg

Waarschijnlijk volg ik je raad op en bestel ik de originele Piaggio leiding samen met een nieuwe kraan.
Hoe dan ook was het verstandig om eens onder de benzine tank te kijken want er was schuimrubber (mouse) aan de binnenkant gekleefd en die was helemaal vergaan. Ik weet niet in hoeverre die schuimrubber origineel is, in elk geval merkte ik dat bij het schoonmaken van mijn luchtfilter. De lijm is er niet eenvoudig af te halen, de vergane troep is in ieder geval weg. 

IMG_5827.thumb.jpeg.80d5c781c9540241bf4cf09e0f46285e.jpeg

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

In die periode werd er idd een isolatiemousse aan de binnenkant van het frame gekleefd. Die mousse weerstaat de tand des tijds (en vooral de benzinedampen) niet en verpulvert van zodra je ze aan raakt. De makkelijkste manier om die weg te krijgen is met de stofzuiger van uw madam en wat remreiniger 🙂

Doe jezelf een plezier en steek ineens een BGM fastflow kraan (veeeeeeel soepeler dan originele modelletjes).

Link naar reactie
Op 9/9/2023 om 20:36, Niels_1977 zei:

De ervaring die ik ermee heb is dat bij de mengeling van benzine en tweetaktolie, dat het dan fout gaat, dus ik vermoed dat de boosdoener tweetaktolie is, zal dan in pure vorm nog beter de zwarte benzineslang oplossen! 😅

Nonsens. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ook vóór de zelfmengers draaien Vespa's m.i. ook op 2-Taktbenzine, met rubberen leidingen, ging helemaal prima. De alcohol en andere additieven in huidige brandstoffen daarentegen... 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Het zal misschien aan het merk benzineslang gelegen hebben, en niet voor alle zwarte benzine slangen gelden.
En waar het exact aan lag zou ik niet durven zeggen (benzine/ethanol/tweetakt olie) maar die benzineslang was aan het oplossen, sindsdien gebruik ik enkel de groene of blauwe doorzichtige benzineslangen.

Het enige wat daarbij kan gebeuren is dat ze na verloop van tijd uitharden.

Wat ik ook merkte, maar dat is een ander onderwerp, dat de doorstroming bij de groene benzineslang beter was dan bij de blauwe.

Ik dacht dat dat aan de binnendiameter lag, maar net nagemeten en is vrijwel gelijk. (6.5 tov 7mm)

Dus ligt eerder aan flexibiliteit vermoed ik.

De groene benzineslang werkt vooralsnog het best is mijn ervaring.

De soorten bezineslang die ik tot nog toe heb gebruikt, zie fotos;

 

 

 

IMG_8777.jpeg
 

Het type slang wat oploste;

 

IMG_8779.jpeg

IMG_8778.jpeg

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Die groen krimpen en nog geen klein beetje. Na een jaar beenhard en binnen- en buitendiameter neemt drastisch af. De blauwe BGM's zijn naar mijn ervaring een stuk beter.

De transparante Piaggio's (artnr. 146504) vind je in Italië voor €5~6/stuk en blijven ook na jaren (vrij) soepel en blijven hun debiet behouden; vergelen een beetje, maar transparant. So why bother... 

  • Like 1
Link naar reactie
4 hours ago, Frederik9111 said:

Die groen krimpen en nog geen klein beetje. Na een jaar beenhard en binnen- en buitendiameter neemt drastisch af. De blauwe BGM's zijn naar mijn ervaring een stuk beter.

De transparante Piaggio's (artnr. 146504) vind je in Italië voor €5~6/stuk en blijven ook na jaren (vrij) soepel en blijven hun debiet behouden; vergelen een beetje, maar transparant. So why bother... 

Goede tip, zal eens kijken of ik aan de Piaggio benzine slang kan komen.

Voor nu gebruik ik de groene benzineslang, maar zal de Piaggio versie tzt ook testen.

Link naar reactie
6 uren geleden, Arnovt zei:

Ik heb mijn potje bij wijze van test nog steeds in het zicht staan. Na twee maanden zal vermoedelijk de benzine “rot” zijn, maar wanneer het rubber zou reageren op de 2takt olie laat ik het weten.

Na 2 maanden zal de benzine meer dan waarschijnlijk volledig verdampt zijn.  :)

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Vandaag de bestelling benzinekraan en speciale sleutel aangekomen. 
IMG_5865.thumb.jpeg.1cd78a2bbf3cfa3ed254c704588c861d.jpeg

De aanbeveling van Frederik gevolgt. “BGM fastflowkraan (veeeeeeel soepeler dan originele modelletjes)” en idd een zeer soepele kraan. En om de één of andere reden lijk ik ook 5km topsnelheid te hebben gewonnen. Misschien dat de benzineflow met de oude kraan en leiding niet zo fast was. 
Ook de vergane isolatie mouse met perslucht en Kärcher stofzuiger weg gewerkt. Op die manier zal mijn luchtfilter wat langer open blijven. 

IMG_5866.thumb.jpeg.08a1c77754daa415c0845ef771353e18.jpeg

De nieuwe kraan heeft wel een reserve stand, maar de ontluchting tot boven ontbreekt. Hoe dan ook het werkt en geen lek meer

thanks all for the suport, Arno 

  • Like 1
Link naar reactie

Ow? Da’s eigenlijk een fastflowmodel voor wideframe GS. De uitloop zit naar de andere kant. Op zich geen ramp,  werkt ook gewoon prima zo, zolang je de benzineleiding kort genoeg maakt en niet in een knik onder de tank wringt.

 

IMG_2574.jpeg

IMG_2575.jpeg

aangepast door Frederik9111
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ja Frederik dat merkte ik bij het monteren maar zoals je zegt geen probleem en voordeel van de rubberen benzinedarm, die kan haast niet knikken en er zit geen olietank onder. Plaats genoeg!
Altijd spannend wanneer ik wat bestel of het wel het juiste is. Ik had het moeten vragen. 😉

mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Hier begrijp ik ook van dat ze ook aangeven dat je hem kan gebruiken mits je een gat maakt boven de carburateur en zo een directe korte aanstuuting kan maken. 
https://www.scooter-center.com/en/fuel-tap-bgm-pro-faster-flow-v2.0-vespa-wideframe-gs150-vs1-5-also-suitable-for-conversion-to-short-fuel-hose-on-vespa-largeframe-px-rally-sprint-bgm3032n?number=BGM3032N

TIP: CONVERSION LARGEFRAME
If you want to realize an especially short fuel hose in connection with a large carburetor/intake manifold (PHBH, PWK, TMX), you can also use the fuel tap shown here in the Vespa largeframe models. 

 

 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...