Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motortje slaat op hol bij terugschakelen (luchtlek?)


Peelke

Aanbevolen berichten

Ik ben een Pollini 130 aan het roderen in mijn ET3 na een volledige rebuild. Goede compressie (11 bar). Bij een warme motor wil hij bij het terugschakelen wel eens weglopen (de toeren lopen op zonder gas te geven). Even remmen (toeren verlagen en arbeid verhogen) lost het probleem direct op, dan kan ik gewoon verder rijden. Ik vermoed een luchtlek, maar ben geen expert in het opsporen daarvan. (Yes, ik ben voorzichtig met het remmen op de motor, because 2-takt ;) )

Timing 16° voor TDC, gecheckt met strobo. Motortje draait goed (niet zot veel vermogen wel, is dan ook stock carbu. Af en toe een sputtertje tussendoor.

De runaway gebeurt vooral bij het terugschakelen, dus bij weinig gas en hoge toeren. Ik vermoed dat de cylinder dan zo hard vacuum trekt dat hij van ergens anders een heel klein luchtlek binnentrekt? Duidt dit eerder op een luchtlek in de keerring vliegwiel, aansluiting manifold of eerder in de carbu zelf?

- standaard Dell'orto 19/19 , hoofdsproeier 76 (volgens polini instructies)
- de carbu harder aandraaien lost het precies niet op
- gaskabel loopt vlot; schuif gaat open en dicht
- mix schroef op 1,5 toer uit
- carbu gekuist, sproeiers uitgeblazen met compressor. Zijn wel de oude sproeiers, hebben lang stilgestaan. Misschien is de wat geoxideerd? Grotere sproeier kopen? Nieuwe ralenti sproeier?
- bougie (B7HS) beeld is niet helemaal ideaal. Lijkt te rijk met die carbon residu op de rand, maar ik mix @ 2,5% voor de rodage. Die witte puntjes zijn dan weer minder tof. Electrode zelf ziet er ok uit, denk ik? (melkchocolat die te lang in de zon heeft gelegen).

IMG_6471.thumb.jpg.5afca0b5111d80e8919397d4c0f845fe.jpg

 

Hoe pak ik dit best aan?
 

(fp.s. otokes gewoon voor de zjol of it :) )

IMG_6459.jpg

IMG_6460.jpg

aangepast door Peelke
Link naar reactie
10 minutes ago, josse said:

Awel, daar had ik ook al aan gedacht. Die is vervangen, maar ze voelde wel wat losjes. Die moet niet airtight zijn gezien vilt, vermoed ik? Kan dat een impact hebben?

Link naar reactie

Ik ga even wachten met comments tot de echte kenners hier gereageerd hebben 🙂 Ik heb eerlijk gezegd hetzelfde voor als jij met mijn ET3. 
Wat ik nog vaak lees : het is cruciaal dat die carbu goed vast zit, wat niet goed lukt met een platte schroevendraaier. Maar als je er een dopsleutel 8 (?) op zet, merk je vaak dat je nog een flink stuk vaster kan draaien. Misschien is wel zo eenvoudig ? 

  • Like 1
Link naar reactie
16 minutes ago, josse said:

Wat ik nog vaak lees : het is cruciaal dat die carbu goed vast zit, wat niet goed lukt met een platte schroevendraaier. Maar als je er een dopsleutel 8 (?) op zet, merk je vaak dat je nog een flink stuk vaster kan draaien. Misschien is wel zo eenvoudig ? 

Al geprobeerd, maar het kan daar nog aan liggen natuurlijk. Nog eens proberen dieper te duwen en harder aan te spannen.

Het is gehannes met die ring in die nauwe ruimte! Ik voel mij meer gyneacoloog dan mechanieker...

  • Haha 1
Link naar reactie
Op 26/6/2023 om 15:21, josse zei:

@josse Je opmerking heeft me nog eens doen nadenken, en ik heb die vilten pakking wel vervangen, maar aan de kant van de motor gestoken, zoals op de exploded drawings van Haynes staat.

IMG_6484.thumb.jpg.0a425e0a0aee8fd469999bc9bfe04b38.jpg

Maar... volgens de Paxton "how to restore your vespa"-boek, moet die aan de carburatorkant. Lijkt me ook logischer.

IMG_6485.thumb.jpg.f92a2d61d91a353341c109755a0d91f6.jpg

Blijkbaar is het niet helemaal duidelijk en wordt daar op het Modernvespa forum de nodige ambras over gemaakt: twee rivaliserende bendes :D -> https://modernvespa.com/forum/topic153845

Lang verhaal kort: ik heb nu dus een vilten pakking aan beide kanten; kan sowieso geen kwaad. Testritje leek al wat beter, maar nog niet 100% opgelost. Ik kan een runaway wel altijd stoppen door de choke uit te trekken. Dan valt ie zo stil. Ik blijf nog verder zoeken. Tips welkom!

 

  • Like 1
Link naar reactie

check uw oliekeering aan vliegwielkant eens. 

Je zou niet de eerste zijn die een 20mm keering op 19mm krukas steekt . ( IKKE dus ....)

indien wel een 19mm keering ? vervang die dan toch , dat is de kost niet 

 

gr

  • Like 1
Link naar reactie

- Viltringetje goed ingeolied? 
- Een versleten gasschuif kan ook een luchtlek veroorzaken?
- 20mm bourage op 19mm cone?

  • Like 1
Link naar reactie
3 uren geleden, Adrian zei:

Je zou niet de eerste zijn die een 20mm keering op 19mm krukas steekt . ( IKKE dus ....)

Volgens de bestelling was het een 19mm. Ik dubbelcheck nog eens. Zal hem ook wat extra invetten waar ie de krukas raakt misschien?

Hehe :) Ik heb speciaal een rubber hamer op de werktafel liggen voor alle stommiteiten die ik zelf uithaal. :) 🔨 Hamer is al goed versleten. Mijn hoofdprijs betreft een omgekeerd gemonteerde piston. ("Heh, waarom trekt hij nu toch zo slecht op?... :D )

Overigens, werkt de truuk om wat carb cleaner te spuiten langs die keerring om een lek te detecteren?
 

3 uren geleden, Frederik9111 zei:

- Viltringetje goed ingeolied? 
- Een versleten gasschuif kan ook een luchtlek veroorzaken?

Klein beetje vet maar gebruikt ("a light smear", aldus Paxton). Misschien is het toch dat, want de ring zelf lijkt het al wel een 70% te verhelpen.
Versleten gasschuif; Ik snap het; langs de zijkanten en zo. Zou kunnen, maar zodra hij wegloopt heeft de gashendel geen invloed meer op de motor. Als het lek langs daar kwam, zou hij dan niet een beetje moeten reageren op gas open/dicht?

Merci voor de suggesties, guys!

  • Like 1
Link naar reactie
12 uren geleden, Peelke zei:

Klein beetje vet maar gebruikt ("a light smear", aldus Paxton). Misschien is het toch dat, want de ring zelf lijkt het al wel een 70% te verhelpen.

Gewoon lekker verzuipen in 2takt olie en op z'n plaats duwen :) Helpt soweiso ook bij het op z'n plaats duwen van de carb.

12 uren geleden, Peelke zei:

Versleten gasschuif; Ik snap het; langs de zijkanten en zo. Zou kunnen, maar zodra hij wegloopt heeft de gashendel geen invloed meer op de motor. Als het lek langs daar kwam, zou hij dan niet een beetje moeten reageren op gas open/dicht?

Een gat is een gat eej :) Meer gas = meer vacuum. Check zeker ook het pakkingske onder het gasschuifhuisdekseldingske. Een scheurtje of uitgedroogde pakking is soms genoeg.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...