Jump to content
Vespaforum.be

'uitvijlen' origineel 200 cilinder.


Bowyer

Recommended Posts

Posted

Voor het netjes ook maar verse remmetjes gemonteerd.

Over 14 dagen of zo het blok maar eens in een frame prutsen.

IMG_0942.jpeg

IMG_0943.jpeg

  • Like 1
Posted
Op 11/3/2023 om 13:50, Bowyer zei:

is dat nu  een amerikaans blok ? Zo ja heeft die dan ook een 10 pk cilinder erop zitten ? Emmissienorm gewijs van de amerikanen .

Ik heb er ook eentje openliggen met een "usa" kop > maar bij mij was het toch een 12 pk cilinder 

of is USA in de kop niet relevant

Op 11/3/2023 om 13:50, Bowyer zei:

 

 

385195AF-9E26-4F3A-A53B-437CE0DC2F9C.jpeg

 

 

 

Posted

Hoi Adriaan,

Ik begrijp niet hoe je aan die eerste quote komt. 

Nergens kan ik vinden dat ik dat ooit geschreven zou hebben.

Eerlijk gezegd vindt ik het nogal bijzonder en zeer vreemd.

Posted

het ging me niet om  "een quote"  , maar om de foto vd cilinderkop  die ik daar voor de eerste keer zie .

was gewoon een vraag of het een 10 pk cilinder is , meer niet 

Posted

Oké dat kan maar waar komt dan dat verhaal van dat ik iets over een Amerikaans blok gezegd zou hebben vandaan.

Pas nu valt het mij op dat het op mijn cilinderkop staat, dat was mij nog niet opgevallen.

En de cilinder waar ik mee bezig ben is een 12pk die voor zover ik weet op een origineel in Nederland geleverd blok zat

Posted

Oké dat kan maar waar komt dan dat verhaal van dat ik iets over een Amerikaans blok gezegd zou hebben vandaan.

je hebt dat ook nooit gezegd :), 

mijn veronderstelling was  toen ik je cilinder kop zag > een blok met "USA kop komt ook daar vandaan" 

Ondertussen heeft Google me verteld dat de USA koppen blijkbaar lagere compressie zou genereren. 

Maar er zijn veel verhalen die de ronde doen , en de koppen zitten random verspreid over verschillende 200s in verschillende landen. 

Piaggio gebruikte gewoon wat het had liggen blijkbaar 

https://modernvespa.com/forum/topic143108

 

excuus voor abrupte inbraak van dit topic nog 

 

 

 

 

Posted

Aha, prima geen probleem.

Het verhaal over de lagere compressie wil er niet zo goed in bij mij. Als deze koppen random gebruikt werden dan zouden er merkbare prestatie verschillen geweest moeten zijn tussen de nieuw geleverde scooters. 
En als dat het geval geweest zou zijn dan zouden deze koppen waarschijnlijk bij de dealers al vervangen geweest zijn.

Zelf kan ik het met deze kop niet meer meten en in het forum waar jouw linkje vandaan komt kan ik alleen die bladzijde lezen en geen vervolg.

Maar intussen ben ik dus ook wel nieuwsgierig.

  • Like 1
Posted (edited)

Wat zegt het modernVespa op de volgende pagina’s van wat jij gelinkt had?

Edited by Bowyer
Posted
5 minuten geleden, Adrian zei:

er is maar 1 pagina zie ik

 

 

Hmm dat is toch vreemd lijkt mij. 
ik zal een kijken of de andere kop die ik heb ook een usa markering heeft.

 

  • 10 months later...
Posted

Oké een update, het heeft even geduurd voordat het blok uiteindelijk echt onder een frame zat en klaar was om te rijden.

Er kwam ook nog zoiets voorbij als een complete voorvork met schijfrem en het eea aan verf en spuit werk tussen.

Maar inmiddels loopt de Vespa en behoorlijk goed ook, er gaat nog wel een slagje grotere nevensproeier in voor de zekerheid.

Bij de testrit en afstelronde leek de px een heel behoorlijke snelheid te kunnen ontwikkelen. Op de teller ruim 115 en nog niet volledig op top maar daar verwacht ik niet veel meer van, de fut was er al wel een beetje uit.

Eea met een verder standaard blok en alleen de cilinder en inlaat wat aangepast met een dremel, wel een sip road  gemonteerd.

Nu afwachten hoe dit zich gaat houden op de lange baan.

Kleine spoiler; inmiddels bezig met een 60mm krukas en opgeboorde cilinder en  aanpassen van poorten en carter maar nu wat verder dan voorheen.

Totaal berekende inhoud aan cc is 218cc met een originele gietijzeren cilinder.

  • Like 1
  • 4 months later...
Posted (edited)

vervolg op deze is dat het blok echt lange tijd geweldig gelopen heeft met de mazuchelli krukas hoewel dit wat lager in toeren en remmend op de motor soms net even minder comfortabel was. Is nu inmiddels de keerring aan koppelingszijde opgeblazen en ligt het blok weer op de werkbank.

Nu een 60mm met standaard timing besteld en een pinasco 213 cilinder. Blokje is voorzien van nieuwe keerringen en lagers en dergelijke.

Ik overweeg om de extra poorten die in de pinasco niet zitten open te maken zodat het een driepoorts cilinder word en dan een 26 mm carburateur te plaatsen.

Misschien komt dan de bgm big box toch nog van pas.

Edited by Bowyer
Posted (edited)

Dat raad ik je sterk af. De poorflow van die Pinasco en z’n piston (zuiger) (zuiger) is niet te vergelijken met een standaard Piaggio 200. Squich is ook stukken nauwer. Dremelen aan Nicasil coating is sowieso niet zonder gevaar. 

Pinasco 215 verdient een dedicated krukas, of op z’n minst een BGM touring of Mazzucchelli racing. Als je per se wil Dremelen, verleng dan liever het intakegat en match de carburator, carbubox en carter. Mits een niet al te zwaar vliegwiel puur je vrij makkelijk 20-21pk en 22-25Nm uit die cilinder. 

Edited by Frederik9111
Posted
13 uren geleden, Frederik9111 zei:

Dat raadt ik je sterk af. De poorflow van die Pinasco en z’n piston is niet te vergelijken met een standaard Piaggio 200. Squich is ook stukken nauwer. Dremelen aan Nicasil coating is sowieso niet zonder gevaar. 

Pinasco 215 verdient een dedicated krukas, of op z’n minst een BGM touring of Mazzucchelli racing. Als je per se wil Dremelen, verleng dan liever het intakegat en match de carburator, carbubox en carter. Mits een niet al te zwaar vliegwiel puur je vrij makkelijk 20-21pk en 22-25Nm uit die cilinder. 

Er zit nu een Sip 60mm in het blok. carburateur en bak zijn al netjes aan elkaar en het carter aangepast. Intake heb ik op jouw zeggen een kleine 4mm naar voren gehaald en de puntjes eruit. De mazzuchelli racing heb ik er juist vanwege het niet zo prettig rijden bij alles behalve vol gas uitgehaald.

Wat bedoel je trouwens met "poorflow"?

Posted

*poortflow

Posted
11 uren geleden, Bowyer zei:

…vanwege het niet zo prettig rijden bij alles behalve vol gas uitgehaald.

Dat ligt niet aan de krukassen, maar aan de cilinder (open poorten in combinatie met een originele piston, verstoorde timing door de langere slag, squish…). 

Pinasco Super Sport 215/225 heeft een mooi continu koppel en vermogensplateau dat perfect doseerbaar is in alle rpm’s.

Sip heeft verschillende long stroke krukassen voor Px200, dus even moeilijk in te schatten welke je hebt, maar als je dan toch een goede 60mm hebt, kan je ineens voor Pinasco 225cc gaan. Ik heb er eentje die 23pk en 25Nm draait met Si26, BGM BB, BGM Pro Touring krukas, statische ontsteking en 1,6kg vliegwiel. Prima touring setup; rustig en krachtig. Nóg leuker zijn de RR-versies met additionele open poorten (merk ook de daarop voorziene piston). Deze hebben iets meer de klassieke 2takt “2de adem” en trekt ook een pak langer door richting 8000-9000rpm. 

Wat bedoel je exact met “4mm naar voor”? Enkel richting cilinder (verlaat)? Andere kant richting tail mag ook hoor (vervroegen), zelfs icm een vervroegde krukas. 

Posted

Ik heb naar achter toe 4mm gedaan. En de oortjes er uit. 
Verder is de Sip krukas met standaard timing. 
De Mazzuchelli is een “race krukas” dus met een aangepaste timing. 
De cilinder die ik heb is een pinasco 213. 
Ik denk met een chromen cilinderwand. 

Posted

Moet ik misschien even toevoegen dat de cilinder een New Old Stock gevalletje is en een jaar of veel op het schap heeft gelegen. Dus de kans is heel groot dat het een ouder type is. Maar iig een alu 213 

Posted

Fotootjeuhs! 🙂

Voor Pinasco 213/215 heb je sowieso een 57mm-slag krukas nodig hoor, tenzij je 1,5mm spacers verdeelt boven en onder de cilinder (gedoe om de ideale timing te vinden). In tegenstelling tot de standaard Piaggio is de squish veel nauwer. 

Mazzucchelli Racing krukassen zijn prijs/kwaliteit dik ok. Wel even opletten met het vliegwielgewicht; max 1,6kg. 

Posted

Idee is om te beginnen met 1,5 onder  en dan zien wat er gebeurt. Behalve proberen heb ik nog nooit inzicht gekregen hoe dat werkt met poort timing.

Althans in theorie wel maar in de praktijk lijkt het niet te lukken en krijg ik ook niet uitgetekend hoe het zit.

De mazzuchelli heeft in het oude blok altijd met één standaard Ducati vliegwiel gedraaid. Ik begrijp dat ik daar wat geluk mee gehad heb?

De mazzuchelli zowel als de sip krukas zijn 60mm.

Waar zou je een foto van willen zien?

Posted

Van de cilinder zou leuk zijn. Buiten- en binnenkant.

Krukassen kunnen echt wel breken bij extreme belasting (bvb. bruut opschakelen, of per vergissing naar een te lage versnelling schakelen). Dat geldt overigens ook voor de eerste generatie loodzware Cosa-racekoppelingen. Geluk/pech kan altijd meespelen, maar ook vermogen is een factor. Het vermogen van een standaard/aangepaste Piaggio cilinder is niet te vergelijken met Pinasco/Polini/Malossi/… krachtbronnen. 

De spacerverdeling is afhankelijk van de cilindertiming die je wil bereiken én de uitlaat die je gaat gebruiken. Tuners steken veel tijd en energie is meten, testen, uitproberen en zijn meestal niet echt gul in het delen van de ideale combinaties. Bij boxuitlaten zou ik starten met een kopspacer (verstoort het minst de overflow en uitlaattiming). Van daaruit kan je experimenteren met basis- en kopspacers en zoeken naar de setup die je de voor jou meest wenselijke combinatie van koppel en top-rpm opleveren. 

Posted

Ga ik morgen doen, fotootjes maken. Ik heb een bgm bigbox race liggen en een sip road 2

Het idee was om de spacer aan de onderzijde te doen, volgens zegge levert dat het meeste koppel op en minder nerveus dan de spacer tussen cilinder en kop.Of dat ook echt zo is weet ik niet ik moet voorlopig afgaan op wat er gezegd is. Pas als ik het geprobeerd heb kan ik zeggen dat ik het weet.

Posted

Levert idd onderin koppel, maar de crossflow wordt maximaal geïmpacteerd. Wat je onderin wint, verlies je bovenaan (en finaal in topvermogen en haalbaar top-rpm).

BGM BB Touring en Sip Road 2 gedragen zich prima met Pinasco 215/225. De BGM BB Sport daarentegen heb ik nog in geen enkele setup deftige prestaties zien leveren (gechecked op testbank). De diameter van de tailpipe van die laatste is véél te klein voor de setups waarvoor hij bedoeld is. 

Posted

Dank voor de informatie. Dan ga ik voor de sip uitlaat en kiep ik de bgm binnenkort maar eens in het oude ijzer. 
Heb je een richting in welke afdichting ik moet zoeken? Of 0.75 en 0.75 als begin?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...