Ga naar inhoud
Vespaforum.be

koppeling probleem.


the-edge60

Aanbevolen berichten

Beste forum members,

Ik heb een probleem met de koppeling van mijn gerestaureerde vgla 150 uit 1960. Eerst bleek de koppeling met nieuwe platen niet vrij te komen als je het handel inkneep. Ook niet als je de kabel heel strak spande. Als je het deksel er los tegen aan drukte en de handel met de hand bewoog drukte je niet als het ware het deksel eraf. Na wat proberen lukt dat nu wel met een oude set platen. Deze set heeft 1 plaat minder maar zijn wel dikker. Ik las hier op het forum dat er diverse messing drukstiften te verkrijgen zijn om dit probleem op te lossen. Maar hij komt nu goed vrij. Als ik de koppeling inknijp en de kick starter naar beneden trap voel ik geen enkele weerstand. Maar zodra ik de motor start en in zijn 1 zet gaat de scooter direct al wat vooruit met ingeknepen koppeling. Hij slipt als het ware. Zodra ik de koppeling los laat heb ik wel meer aandrijving. Hij komt dus wel iets vrij. Ook krijg ik hem met niet meer in zijn vrij als de motor draait. Het ligt niet aan de spanning van de kabel. Ik heb al van alles geprobeerd ook aantal compleet andere koppelingen maar die passen niet. Krijg ik het deksel er niet op zonder de koppeling in te drukken. Heeft iemand een idee waar ik dit in moet zoeken? De grond plaat is wat ingeslagen maar is niet meer nieuw te verkrijgen heb ik me laten vertellen. Maar als ik de koppeling in elkaar zet zonder de 6 veertjes schuift alles goed op en neer. Ik heb nu die oude platen in de sae 30 gezet om te kijken of dat helpt. 

Link naar reactie

Wij hebben een boek als restauratie gids waar in staat dat de as die op de krukas komt minimaal 2 mm uit moet steken t.o.v. de bronzen bus. Om aanlopen te voorkomen. Dat heeft deze niet, maar ook bij de 3 andere koppelingen die we hebben liggen (die ook breder tandwiel hebben) is dat niet zo. Is min of meer allemaal gelijk. Om dit toch te proberen heeft mijn broer een ring gedraaid die tegen de ring komt op de krukas. De koppeling schuift wat verder op zo zodat hij wel goed pakt en dus vrij komt bij stilstaande motor. 

 

20220217_154827.jpg

20210626_101205.jpg

Link naar reactie

Hi Nero, de astap van de krukas aan koppeling zijde is cilindrisch. De koppeling zit er met een spie opgeschoven. Er zit een ring tussen de krukas kering en de koppeling. Het probleem is dat we deze scoot hebben gekocht in onderdelen. Motor stond wel in elkaar maar geen idee of het ooit wel gewerkt heeft. Ik heb me laten vertellen dat de koppeling van een VGLA wat smaller is als van andere modellen.

Link naar reactie
15 uur geleden, the-edge60 zei:

20220217_154827.jpg
 

Hier zit iets fout. Het tandwiel hoort een halve mm meer richting korf te zitten. Het middelste deel hoort het “hoogste” punt te zijn; zo niet sleept het koppelingstandwiel tegen de krukas aan. Heb je toevalling een platte koperen sleepbus onder het koppelingstandwiel gestoken? Bij oudere VBA/VGLA koppelingen is dat niet voorzien.

Link naar reactie

In origine (volgens de tekening) heeft de krukas van een VGLA een conische koppelingszijde.  Dat kan de reden zijn waarom het tandwiel eruit steekt. De conische koppelingen worden op de krukas "geperst" en komen dus niet tegen de lager of keerring. 

Waarschijnlijk wordt het dus een andere krukas of een andere koppeling steken die wel past. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
5 uur geleden, Frederik9111 zei:

Hier zit iets fout. Het tandwiel hoort een halve mm meer richting korf te zitten. Het middelste deel hoort het “hoogste” punt te zijn; zo niet sleept het koppelingstandwiel tegen de krukas aan. Heb je toevalling een platte koperen sleepbus onder het koppelingstandwiel gestoken? Bij oudere VBA/VGLA koppelingen is dat niet voorzien.

Met het middelste "hoogste" punt bedoeld u de messing bus? We hebben om überhaupt wat werking van de koppeling te hebben een bijna 2 mm ring gedraaid en geplaatst die eerst op de krukas komt tegen de al gemonteerde ring die tegen de kering zit. In de koppeling zit er een messing of koperen ring.

Link naar reactie
7 uur geleden, the-edge60 zei:

Er zit een ring tussen de krukas kering en de koppeling.

Die ring heft meestal aan 1 zijde een afgeschuinde kant, die moeten de kant van de keerring zitten. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
3 uur geleden, the-edge60 zei:

 Wel moet ik de koppeling kabel best strak zetten om een goede werking te krijgen.

Als er geen speling is op de koppelingskabel (ongeveer 2mm aan de stuurhendel) ga je duwpennen bij de vleet verslijten. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...