Jump to content

Vespa super tech 2019


motorhan

Recommended Posts

De nieuwe supertech werd met veel tam tam aangekondigd Er ontstond vij snel een langere levertijd. want dat digitale menu sprak velen aan.

Inmiddels zijner vele supertechs uitgeleverd maar er zijn ook veel problemen en met name de software.

Er zijn dealers die de scooter gewoon afleveren zonder werkende software en dan de klant maar laten aanmodderen. (Zelf ondervonden)

Het lijkt me interessant als eigenaren van zo', supertech hier hun ervaringen meedelen  als je een probleem had hoe is het opgelost.

Bij mij bleek het een niet goed functionerende joystick/schakelaar te zijn. Ik heb hem uiteindelijk zelf vervangen. en nu werkt de software (voor hoe lang geen idee)

Ik heb begrepen dat er op het laatste Vespa treffen diverse waren waar er spontaan lampjes begonnen te branden en de ASR en ABS werd uitgeschakeld /niet meer werkte.

Er werd ook gezegd dat er een update voor de software is maar dat schijnt al een oudere versie te zijn voor de 2018 HPE scooters. wat die update verder betekend weet ik ook niet.

Laat van je horen.

gr

Han

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Ik heb ook 1 gekocht en het koppelen lukt ook aan geen kanten, uitleg van de winkel is dat ze nog nooit problemen hebben gehad, maar de joystick moet hard ingedrukt worden alvorens er ook maar enige reactie komt op het scherm. Maar het telefoon icoon krijg ik niet te zien. 

Link to comment
  • 3 months later...

(IN MIJN OPINIE, VOLGENS MIJ):

Reeds, na jarenlang positieve ervaring te hebben gehad met vespa scooters, overgegaan tot aankoop van een Vespa gts supertech 2020 met het nieuwe (beruchte) display en de HPE motor.

Ik heb mijn motor gekocht bij een vespa certified verkoop en onderhoudspunt. De service is vooralsnog uitstekend gebleken. Helaas had ik deze service al snel nodig.

Een aantal door mij ondervonden problemen met de gts:

- sleutel + afstandbedieng correspondeert niet goed met het Piaggo origineel alarm. Hierdoor kan ik met mijn reserve sleutel, de vespa niet van of op alarm krijgen. 

- Brief uit Italië gekregen met dringend verzoek om zsm een remmodificatie te laten uitvoeren mbt beperkte remkracht.

- bevriezen van display, waardoor alle (essentiële) meetinstrumenten niet meer af te lezen waren. Denk aan snelheid, lichten, benzine, olie, voltage ect. ect. 

- slechte accupool aansluiting waardoor de motor uit het niets niet meer  doet. Elektronische erg gevoelig waardoor bij onderbreken van stroomtoevoer de motor volledig defect raakt.

- bij onderbreken van de stroomtoevoer, bij lege accu of in mijn geval defecte aansluiten gaat de motor over tot fabrieks instellingen. Tijdrovend om te herinstalleren omdat het veel configuratie kent. Ook dient het ABS en andere systemen opnieuw te worden ingeleerd. 

Een hele lijst voor een nieuwe motor met net 1000km op de teller. 

De aangeboden service door mijn dealer is uitstekend geweest. Twee keer zijn ze de motor komen ophalen omdat ik langs de weg stond en hebben de problemen (met uitzondering van het alarm) allemaal relatief goed verholpen. 

Oplossing voor problemen:

- remmodificatie kosteloos onder garantie uitgevoerd.

- bevriezen display (hopelijk) verholpen met een nieuwe (speciaal uit Italië gestuurde) update.

- slechte accupoolaansluting vervangen en aansluiting degelijk vastgezet.

- abs + alle andere systemen opnieuw ingeleerd en aangeboden te helpen met herconfigureren van de persoonlijke instellingen. Voor mij niet nodig omdat ik op YouTube genoeg (Engels en Duitstalige) instructie videos heb gevonden. 

Als reactie op problemen van andere forumleden:

- koppeling hoort bij service en rijklaarmaken kosten. Het werkt wel maar kost even tijd om te installeren. Als het is geïnstalleerd werkt het meestal naar behoren. Zorg wel dat je de nieuwste appversie hebt gedownload.

- Joystick probleem zelf niet ondervonden maar ook bij mij niet geweldig. Heeft tijd nodig om te begrijpen en aan te wennen.

- Asr + abs hoort de dealer te configureren/ instellen.

- KOOP DIT PRODUCT altijd bij vespa certified verkoop en onderhoudspunt. De technologie is Italiaans en nieuw. Hier wil je goeie service mee hebben en in mijn geval is dit ook nodig gebleken. Desondanks zit er (tenzij anders overeengekomen) altijd generatie op. Gebruik dit dan ook! Sommige aanbieders verwaarlozen service of garantie omdat vespa relatief slecht compenseert voor de verrichte werkzaamheden. Echter zijn aanbieders alsnog verplicht de service te verlenen omdat zij anders licentie voor andere ( zeer lucratieve) vespa producten (zoals de 50cc modellen) kwijt raakt. Maak hier gebruik van.

Ook is er een mogelijkheid om voor een bepaald bedrag de garantie te verlengen. Ook dit raad ik aan. Voor 1 jaar is dat 205.- euro bij de 300cc versie en 159.- euro bij de 150cc versie. Voor 2 jaar is het 338 euro voor de 300cc versie en 265 euro voor de 150cc versie. Hiermee krijg je:

- volledige dekking voor reparatiekosten mbt product of materiaal fouten.

- vervaging beschadige delen door originelen onderdelen.

- arbeid en montage kosten vergoeding

- road assistent voor reparatie en berging

- waarde verhoging bij wederverkoop

Mijn opinie over de motor:

De motorscooter rijdt geweldig, snel en wendbaar. Minder in de bocht door het standaard en de bok, dit is echter terwachten van een scooter. Verveelt in mijn opinie niet, volgens andere wel. Kan mee op de snelweg worden gereden en doet daar niet onder maar komt echt tot leven op de gewone weg. Genoeg koppel en vermogen om moeiteloos in te halen en reliëf (bergen) zijn geen problemen. Minder diefstal gevoelig door het moderne display maar nog altijd een vespa. Display werkt (meestal) goed en is erg handig. De scooter is het geld totaal niet waard, maarja? Welke vespa is dat wel. Al met al veel plezier van en hoop er nog een tijd mee te kunnen rijden. Doorverkoop waarde zal, netzoals bij de meeste vespa erg hoog zijn en is daarom de investering voor mij waard. Maar verwacht geen foutloos product want nogmaals, het is nieuw en Italiaans.

  • Like 2
Link to comment

Heel herkenbaar verhaal  gelukkig heb jij bij een goede en meewerkende dealer gekocht. In Nederland zijn ze niet allemaal zo. en Vespa Nederland geeft ook weinig of geen steun bij problemen/mankementen. als je daar contact mee opneemt krijg je een nietszeggende reactie. Jammer maar helaas.

Die toegevoegde garantie heeft weinig nut als de dealer je toch niet helpt.

De dealer leverde mij de supertech met niet werkende software en daar was ie van op de hoogte maar zei dat is jou probleem ik kom de scooter niet halen uiteindelijk zelf 

gerepareerd met een nieuwe joystick. die heb ik overigens wel zonder kosten gekregen.

en ondanks dat vind ik de Vespa toch een fijne scooter. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Hallo, 

Ik heb sinds half januari een nieuwe vespa 125cc gts supertech nardo grey black edition. 

Mijn eerste rit(60)km was dadelijk een fijne en zeer aangename ritje👍🛵

Maar een paar dagen erna wil ik terug een ritje maken maar doet de vespa raar. Ik kon hem starten maar mijn pinkers, stand-grootlicht, joystick, werkten nietmeer op het dachboard maar wel op de vespa zelf. Nadat ik de vespa stil legde en de sleutel eraf naam bleef mijn dashboard gewoon aan!!! 

Heb ik mijn min van de batterij even afgekoppeld en erna ging alles terug zoals het hoorde.Nu wou ik eenvorige week nieuw black windscherm bij de dealer laten plaatsen, maar weer kreeg ik hetzelfde probleem en is mijn dealer de vespa die dag nog komen ophalen om het probleem te gaan achterhalen. 

Heeft hier nog iemand dit probleem gehad? 

received_990511471471534.jpeg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jazeker, dat is het probleem wat ik heb beschreven: "bevriezen van display, waardoor alle (essentiële) meetinstrumenten niet meer af te lezen waren. Denk aan snelheid, lichten, benzine, olie, voltage ect. ect."

Dit probleem is te verhelpen met een update. Ik zal je aanraden de dealer hierover te informeren, zij zoeken contact met Vespa Nederland die bekend zijn met het probleem. Pas even op het zelf afkoppelen van de accupool dit heeft veel invloed op de technologie in de scooter. Deze is hier uiterst gevoelig voor. Tevens brengt het risico's mee voor de garantie.

Vergeet niet de abs en andere systemen opnieuw in te lezen. Mocht je dealer er niet uitkomen, kan ik mijn dealer vragen om het update nummer als daar behoefte naar is. 

Gr. 

Link to comment

Motorhan, uiterst vervelend om te horen. Gewoon klote grof uit. Vespa Nederland verzorgt zelf geen klantservice, hiervoor maakt zij gebruik van haar dealer netwerk. Ik hoop dat je een nieuwe dealer hebt gevonden. Mocht dit niet het geval zijn staat op de officiële Vespa site aangeven waar alle verkoop en servicepunten liggen op een map. Het beste is een gecertificeerd servicepunt omdat deze rechtstreeks in contact staat met Vespa Nederland en je hiermee problemen verkomt tevens geeft Vespa hier kwaliteitgarantie. Ik weet niet wat de prijs doet bij jou. Bij mij is het verschil verwaarloosbaar omdat je met een nieuwe scooter vooral uit garantie put.

Je kan overigens melding maken over je oude dealer, mocht deze een officeel verkoop of servicepunt zijn kan Vespa Nederland hier consequenties aan koppelen. 

Link to comment

Andere dealers willen het niet doen. je bent daar niet welkom voor gratis of betaalde service.  en inderdaad schande dat Vespa Nederland niet zelf een service punt heeft waar je terecht kan. maar punt is de klant zit er mee en de dealer doet niks,

Ik heb er niks op tegen als een andere dealer zegt ik doe het wel maar je moet er wel voor betalen dat kan ik ook nog een beetje begrijpen. dan zitten bMW dealers anders in elkaar of de Mercedes dealers.

Link to comment
Op 7/2/2021 om 11:46, Ollies vespa zei:

Hallo, 

Ik heb sinds half januari een nieuwe vespa 125cc gts supertech nardo grey black edition. 

Mijn eerste rit(60)km was dadelijk een fijne en zeer aangename ritje👍🛵

Maar een paar dagen erna wil ik terug een ritje maken maar doet de vespa raar. Ik kon hem starten maar mijn pinkers, stand-grootlicht, joystick, werkten nietmeer op het dachboard maar wel op de vespa zelf. Nadat ik de vespa stil legde en de sleutel eraf naam bleef mijn dashboard gewoon aan!!! 

Heb ik mijn min van de batterij even afgekoppeld en erna ging alles terug zoals het hoorde.Nu wou ik eenvorige week nieuw black windscherm bij de dealer laten plaatsen, maar weer kreeg ik hetzelfde probleem en is mijn dealer de vespa die dag nog komen ophalen om het probleem te gaan achterhalen. 

Heeft hier nog iemand dit probleem gehad? 

received_990511471471534.jpeg

Mijn dealer Vespafun te Hoeselt(B) is mijn vespa komen ophalen en ze hebben een update gedaan en er een paar dagen mee getest voor ze hem terug brachten. Het probleem bleek te zijn dat mijn smartphone een wifi verbinding maakte mijn mijn huis en daar de storing (bevriezing scherm) door kwam. Met data verbinding zou dit niet gebeuren. Het probleem is door mijn vespadealer zeer fijn opgelost. 

 

Link to comment

Wij kochten vorige week een GST 125 Supertech model 2021 en na 400 km nog geen enkel probleem gehad 🙏🏼. Vermoedelijk heeft onze machine “af fabriek” meteen een ge-update versie van de elektronica meegekregen. 
Grtz David & Meiri

 

Edited by David en Meiri
Link to comment

Hallo David en Meiri

Zou toch eigenlijk niks bijzonders moeten zijn en helaas is dat geen garantie maar beging in ieder geval hoopvol mijn vorige Vespa GTS ook nooit een probleem me egehad behalve een schroef in de band. 

Maar de super tech werd afgeleverd met niet werkeden software en dat is kwalijk.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb sinds oktober 2019 een Supertech 300 HPE. Nooit enig probleem ondervonden. Huidige km stand : 4900km. Enkel onderhoud en 1x de remmen ontlucht via de terugroepactie. Alles werkt prima al had het éénmalig koppelen van de helm met ingebouwde headset (origineel Vespa) wel wat voeten in de aarde. Eens gekoppeld werkt alles nog steeds prima. Frozen screen heb ik nooit gehad. Het lijkt erop dat dit enkel bij een bepaalde sw versie gebeurd is. Ik gebruik onderweg steeds internetradio via de app TunIn. Alles werkt prima samen. Enkel is de batterij in de helm na 4u gebruik op. Maar dan heb ik die dag ook wel genoeg gereden :-). Olieverbruik is zeer minimaal. Al bij al zeer tevreden en de HPE rijdt een stuk beter dan mijn vorige groene Sei Giorni GTV300 van 2018. 

Edited by Jampie-GTS
  • Like 1
Link to comment
6 uur geleden, Jampie-GTS zei:

Ik heb sinds oktober 2019 een Supertech 300 HPE. Nooit enig probleem ondervonden. Huidige km stand : 4900km. Enkel onderhoud en 1x de remmen ontlucht via de terugroepactie. Alles werkt prima al had het éénmalig koppelen van de helm met ingebouwde headset (origineel Vespa) wel wat voeten in de aarde. Eens gekoppeld werkt alles nog steeds prima. Frozen screen heb ik nooit gehad. Het lijkt erop dat dit enkel bij een bepaalde sw versie gebeurd is. Ik gebruik onderweg steeds internetradio via de app TunIn. Alles werkt prima samen. Enkel is de batterij in de helm na 4u gebruik op. Maar dan heb ik die dag ook wel genoeg gereden :-). Olieverbruik is zeer minimaal. Al bij al zeer tevreden en de HPE rijdt een stuk beter dan mijn vorige groene Sei Giorni GTV300 van 2018. 

Ik vind ook dat de HPE net iets lekkerder rijd dan de vorige GTS en buiten de modificatie remmen (zelf gedaan) en de vervangen joystick gelukkig ook nog geen problemen wel preventief de carterdeel vervangen door 1 met kijkglas zodat het controleren een stuk makkelijker is. en voor het bijvullen heb ik ook verschillende manieren gevonden.. Verder ben ik dus over de vespa wel tevreden rijd en schakeld (automaat fijn)

Link to comment
  • 2 months later...
59 minuten geleden, Ollies vespa zei:

Hallo allemaal,

Is er ondertussen al een oplossing van Vespa uit voor het bevriezen van het dashboard?Ikzelf heb terug problemen ermee.Vandaag gaat Vespa op 1e onderhoud en ga ik horen wat dealer al vernomen heeft hieromtrent van Vespa.

Hou ons op de hoogte ik ben benieuwd

Link to comment
Op 1/6/2021 om 21:38, Ollies vespa zei:

Vandaag onderhoud laten doen door mijn vespadealer en ze hebben een software-update gedaan.Nu hopen dat het frozen dashboard achterwege blijft.Ik heb wel een papier van de software-update meegekregen.

En wat staat er dan op dat papier.

Link to comment
  • 6 months later...

Nu 10k op de teller, nergens meer last van gehad. Rijdt nogsteeds top en het blok loopt gezond.

Bij 12k krijgt de scooter een beurt waarbij ik hem helemaal onderhanden laat nemen. Dealer vertelde positieve ervaringen te hebben met een Jacosta vario, een van jullie hier ervaring mee?

Link to comment
  • 8 months later...
Op 12/6/2021 om 08:12, Ollies vespa zei:

IMG20210612081112.jpg

Hallo

Bij welke dealer is dat en waar is die gevestigd. Ik moet voor mijn supertech ook nog altijd een update misschien kunnen ze dat dar doen. Op de nota die je hebt bijgevoegd kan ik de gegevens niet lezen.

 

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...