Ga naar inhoud
Vespaforum.be

drukknop op carb dellorto ma19c VL3


MESTKEVER

Aanbevolen berichten

Hallo, allen

Ik vroeg mij af welke de juiste functie is van de drukknop op de carburator dellorto ma19c. ik vermoed dat dit voor het ontluchten van het vlotterpotje is. Motor staat nu op testbank, maar telkens hij enkele dagen niet gedraaid heeft moet ik het potje ontluchten, anders krijgt hij geen brandstof, betekent dit dat dit knopje telkens moet bediend worden bij koude start?

of is er ergens iets mis?

IMG_3413.JPG

Link naar reactie

Dat is een zogenaamde "tickler". Laat benzine in vlotterkamer door de vlotter naar beneden te houden, om beter te kunnen starten, ook een soort choke kan je zeggen...

Gewoon ingeduwd houden totdat de kamer vol met benzine zit.

(niet schieten als ik het niet perfect uitleg)

Link naar reactie

Ik zou toch voorzichtig durven stellen dat je geen tickler nodig zou mogen hebben om te starten bij een 'kleine' motor. En al zeker niet als je ook een choke hebt. Maar als het werkt, en je weet wanneer je hem nodig hebt... dan kan het maar helpen ;-)

Op zware één- of tweecilinders zonder elektrische starter is het een handig hulpmiddel om al benzine in je inlaattraject te krijgen zonder hem manueel over compressie te moeten stampen. Als ik mijn Norton Commando een paar keer probeer te starten moet ik even rusten (Ik kan met mijn 77 kilo op de kickstarter gaan staan zonder dat hij over compressie gaat). Meestal is het 'ticklen' genoeg om hem even een paar keer rond te laten gaan en zo zelf benzine te laten aanzuigen. Een soort startpiloot avant-la-lettre zeg maar. Als je motor niet wil aanslaan zonder ticklen, ook niet na menig malen kicken, zou het kunnen dat je choke niet goed werkt. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...