Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vbb1 koppeling


yag

Aanbevolen berichten

Hi guys,

VBB1 motor die vast zit met de koppeling of ander probleem, als ik kick gaat het wiel draaien maar het vliegwiel en piston doen niets.

De koppeling zou vervangen geweest zijn drie jaar geleden en sinds dien stilgestaan.

Men kan de versnellingen veranderen maar slaat niet aan en kan hem daarom niet starten langs de kick in deze toestand.

Wat wijn de stappen voor het verder naar te zien?

gr,

kurt

 

 

Link naar reactie

Begin met de halvemaanspie van de koppeling na te kijken, waarschijnlijk is die afgebroken op de krukas. Als het vliegwiel ook niet beweegt bij het kicken is de spie waarschijnlijk ook daar afgebroken. 

Het is wel raar dat je wiel wel meedraait bij het kicken??? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ik krijs er mijn vliegwiel niet af, er is geen binnendraad om de vliegwieltool op te draaien, heb er al wd40 opgespoten, lichtjes met de hamer getikt en bijna mijn tanden ingezet, iemand een idee om hem los te krijgen?

 

gr, kurt

 

 

IMG_20160711_130137.jpg

IMG_20160711_130142.jpg

Link naar reactie

moer terug plaatsen, circlips inzetten, wat verwarmen en  losdraaien

Link naar reactie

Is losgekomen en alles al opengedaan, op het eerste zicht zie ik geen problemen, niets afgebroken en geen metaalresten in de olie, kick tandwiel is ook niet versleten of afgebroken.

Nu zit ik even vast, aan jullie guys voor het verder nazicht.

gr,

kurt

 

IMG_20160711_151557.jpg

IMG_20160711_151601.jpg

IMG_20160711_151609.jpg

IMG_20160711_151631.jpg

Link naar reactie

Zou er dan toch iets kunnen zijn met de platen van de koppeling, de oude eigenaar zou er nieuwe gestoken hebben over drie jaar maar ze niet in de olie gezet voor 24u voor ze te monteren, hij denkt dat die vast zitten want heeft niet meer gedraaied sinds dien?

09.jpg

13.jpg

11.jpg

Link naar reactie

Je motor koppelt niet. Platen of koppeling zitten dus niet vast. Als hij in permanent ontkoppelde toestand blijft na het werken aan de koppeling kijk je eerst na of de koppelingskabel niet te strak zit. Losdraaien en proberen kicken. probleem opgelost= beter kabel afstellen. 

probleem niet opgelost= koppelingsdeksel demonteren en opnieuw proberen kicken. koppelt hij nu wel, zit je met een te dik drukplaatje of koppelingshuis (of beide). Dat komt geregeld voor door onnauwkeurige aftermarket onderdelen.

Is het probleem niet opgelost, dan kan je het koppelingshuis demonteren. Dan zijn er nog 3 mogelijkheden: 1) een probleem met de spie en/of spiebaan. 2) te weinig koppelingsplaten en/of veren gemonteerd 3) rivetten van koppelingshuis/as losgekomen.

 

Dit probleem kon zich onmogelijk situeren in de versnellingsbak. Je had enkel de koppelingszijde moeten bekijken ;-)

Er lijkt ook water in je carter gestaan te hebben (of benzine met ethanol die condens heeft aangetrokken). Ik zou de krukas toch meer eens demonteren en kijken of de lagers nog goed zijn. Als die roest ook in je lagers zit ga je niet ver geraken vrees ik.

Link naar reactie

Bedankt voor de details, nu de versnellingsbak open is kan ik hem is goed uitkuisen, had ook gezien dat er druppelvorming aanwezig was, er is nergens geen roest te bespeuren en ga alles is goed uiblazen voor hem terug toe te doen. Ga vandaag de koppeling verder nazien eh hou jullie op de hoogte.

kurt

Link naar reactie

Ben met de kroonsleutel de kroonbout aan de koppelingsdoos proberen aan het los te schroeven maar die draait steeds mee, zeld als ik de koppelingsdoos vastklem met de hand en hem in eerste zet, heeft er iemand tips hoe ik het best kan loskrijgen?

gr,

kurt

Link naar reactie

Beste Jan,

Welke is de meest veilige manier om de krukas te blokeren zonder iets te breken op het vliegwiel bvb.

Her zal wel een tool voor bestaan maar deze heb ik niet, er zal wel iets te verzinnen zijn?

gr,

kurt

Link naar reactie
6 minuten geleden, jeansprint zei:

Er bestaat een tool voor:

http://www.sip-scootershop.com/en/products/holding+tool+fan+wheel+_20095100

Ik gebruik een pin die de bougie vervangt en zo de piston en de krukas blokkeert...

Jan.

Ik gebruik deze pin: http://www.sip-scootershop.com/en/products/piston+stopper+replay+_bu4931

Link naar reactie

Beste nero,

 

Zal het vliegwiel door een tweede persoon laten blokeren, als de bout loskomt zal ik zien of de spie goed zit en of afgebroken is. Het is of de spie of de schijven, ben benieuwd. Mijn zoektocht heeft de kennis en motor is een goede beurd gegeven.

Het is niet makelijk los te krijgen daar de blok nog aan de frame zit, zal mijn flexibiliteit is moeten bovenhalen.

gr,

kurt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...