yag Geplaatst: 8 juli 2016 Delen Geplaatst: 8 juli 2016 Hi guys, VBB1 motor die vast zit met de koppeling of ander probleem, als ik kick gaat het wiel draaien maar het vliegwiel en piston doen niets. De koppeling zou vervangen geweest zijn drie jaar geleden en sinds dien stilgestaan. Men kan de versnellingen veranderen maar slaat niet aan en kan hem daarom niet starten langs de kick in deze toestand. Wat wijn de stappen voor het verder naar te zien? gr, kurt Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juli 2016 Delen Geplaatst: 8 juli 2016 Begin met de halvemaanspie van de koppeling na te kijken, waarschijnlijk is die afgebroken op de krukas. Als het vliegwiel ook niet beweegt bij het kicken is de spie waarschijnlijk ook daar afgebroken. Het is wel raar dat je wiel wel meedraait bij het kicken??? Groetjes, nero. Link naar reactie
yag Geplaatst: 8 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2016 Als ik hem in een versnelling zet en duw gaat het vliegwiel ook niet draaien, kan dat niet verweizen naar een koppelingsissue? kurt Link naar reactie
yag Geplaatst: 8 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2016 Als ik hem in een versnelling zet en duw gaat het vliegwiel ook niet draaien, kan dat niet verwijzen naar een koppelingsissue? kurt Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juli 2016 Delen Geplaatst: 8 juli 2016 Ja, spieken van de koppeling doorgebroken zoals ik reeds zei... of de koppeling uiteen gevlogen kan ook natuurlijk. Groetjes, nero. Link naar reactie
yag Geplaatst: 8 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2016 Zal hem maandag is opendoen en zien wat er gebeurd is, ben is benieuwd? gr, kurt Link naar reactie
yag Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2016 Ik krijs er mijn vliegwiel niet af, er is geen binnendraad om de vliegwieltool op te draaien, heb er al wd40 opgespoten, lichtjes met de hamer getikt en bijna mijn tanden ingezet, iemand een idee om hem los te krijgen? gr, kurt Link naar reactie
Philip1 Geplaatst: 11 juli 2016 Delen Geplaatst: 11 juli 2016 moer terug plaatsen, circlips inzetten, wat verwarmen en losdraaien Link naar reactie
yag Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2016 Is losgekomen en alles al opengedaan, op het eerste zicht zie ik geen problemen, niets afgebroken en geen metaalresten in de olie, kick tandwiel is ook niet versleten of afgebroken. Nu zit ik even vast, aan jullie guys voor het verder nazicht. gr, kurt Link naar reactie
yag Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2016 Zou er dan toch iets kunnen zijn met de platen van de koppeling, de oude eigenaar zou er nieuwe gestoken hebben over drie jaar maar ze niet in de olie gezet voor 24u voor ze te monteren, hij denkt dat die vast zitten want heeft niet meer gedraaied sinds dien? Link naar reactie
yag Geplaatst: 11 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2016 De motor is van een TS125 van '75 (VNL3M)en steekt onder een VBB1T. Link naar reactie
yag Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2016 Niemand inspiratie, waar zijn de expers gebleven???? Link naar reactie
yag Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2016 Ik zal de koppeling opendoen voor te zien dat er geen schijven vast zitten en alles ok is met de tandwielen, ben is benieuwd? gr, kurt Link naar reactie
Sara 1963 Geplaatst: 12 juli 2016 Delen Geplaatst: 12 juli 2016 Controleer de spie van de koppeling, durft bij montage er wel eens uitvallen. Link naar reactie
yag Geplaatst: 13 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2016 Heeft er iemand een sleutel voor de koppeling los te draaien in regio woluwe, tervuren, leuven die ik even kan gebruiken? gr, kurt Link naar reactie
yag Geplaatst: 14 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2016 kroonmoersleutel gevonden, bedankt eddy...nu kan ik verder voor de platen is na te zien. kurt Link naar reactie
dmi Geplaatst: 16 juli 2016 Delen Geplaatst: 16 juli 2016 Je motor koppelt niet. Platen of koppeling zitten dus niet vast. Als hij in permanent ontkoppelde toestand blijft na het werken aan de koppeling kijk je eerst na of de koppelingskabel niet te strak zit. Losdraaien en proberen kicken. probleem opgelost= beter kabel afstellen. probleem niet opgelost= koppelingsdeksel demonteren en opnieuw proberen kicken. koppelt hij nu wel, zit je met een te dik drukplaatje of koppelingshuis (of beide). Dat komt geregeld voor door onnauwkeurige aftermarket onderdelen. Is het probleem niet opgelost, dan kan je het koppelingshuis demonteren. Dan zijn er nog 3 mogelijkheden: 1) een probleem met de spie en/of spiebaan. 2) te weinig koppelingsplaten en/of veren gemonteerd 3) rivetten van koppelingshuis/as losgekomen. Dit probleem kon zich onmogelijk situeren in de versnellingsbak. Je had enkel de koppelingszijde moeten bekijken ;-) Er lijkt ook water in je carter gestaan te hebben (of benzine met ethanol die condens heeft aangetrokken). Ik zou de krukas toch meer eens demonteren en kijken of de lagers nog goed zijn. Als die roest ook in je lagers zit ga je niet ver geraken vrees ik. Link naar reactie
yag Geplaatst: 18 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2016 Bedankt voor de details, nu de versnellingsbak open is kan ik hem is goed uitkuisen, had ook gezien dat er druppelvorming aanwezig was, er is nergens geen roest te bespeuren en ga alles is goed uiblazen voor hem terug toe te doen. Ga vandaag de koppeling verder nazien eh hou jullie op de hoogte. kurt Link naar reactie
yag Geplaatst: 22 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2016 Ben met de kroonsleutel de kroonbout aan de koppelingsdoos proberen aan het los te schroeven maar die draait steeds mee, zeld als ik de koppelingsdoos vastklem met de hand en hem in eerste zet, heeft er iemand tips hoe ik het best kan loskrijgen? gr, kurt Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 22 juli 2016 Delen Geplaatst: 22 juli 2016 Je moet wel je krukas blokkeren om de moer te lossen... Jan. Link naar reactie
yag Geplaatst: 23 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2016 Beste Jan, Welke is de meest veilige manier om de krukas te blokeren zonder iets te breken op het vliegwiel bvb. Her zal wel een tool voor bestaan maar deze heb ik niet, er zal wel iets te verzinnen zijn? gr, kurt Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 juli 2016 Delen Geplaatst: 23 juli 2016 Een 2de persoon die het vliegwiel met beide handen blokkeert. Dus toch spie aan de koppeling gebroken? Groetjes, nero. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 23 juli 2016 Delen Geplaatst: 23 juli 2016 Er bestaat een tool voor: http://www.sip-scootershop.com/en/products/holding+tool+fan+wheel+_20095100 Ik gebruik een pin die de bougie vervangt en zo de piston en de krukas blokkeert... Jan. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 23 juli 2016 Delen Geplaatst: 23 juli 2016 6 minuten geleden, jeansprint zei: Er bestaat een tool voor: http://www.sip-scootershop.com/en/products/holding+tool+fan+wheel+_20095100 Ik gebruik een pin die de bougie vervangt en zo de piston en de krukas blokkeert... Jan. Ik gebruik deze pin: http://www.sip-scootershop.com/en/products/piston+stopper+replay+_bu4931 Link naar reactie
yag Geplaatst: 23 juli 2016 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2016 Beste nero, Zal het vliegwiel door een tweede persoon laten blokeren, als de bout loskomt zal ik zien of de spie goed zit en of afgebroken is. Het is of de spie of de schijven, ben benieuwd. Mijn zoektocht heeft de kennis en motor is een goede beurd gegeven. Het is niet makelijk los te krijgen daar de blok nog aan de frame zit, zal mijn flexibiliteit is moeten bovenhalen. gr, kurt Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.