pdvd Geplaatst: 16 februari 2016 Delen Geplaatst: 16 februari 2016 Mijn Vespa P200E uit 82 heeft geen accu, ook geen aansluiting ervoor. Ik weet ook niet hoeveel volt deze standaard heeft, maar daar kan iemand mij hier vast antwoord op geven. Nu wil ik dus komende zomer naar Zuid Frankrijk rijden op deze Vespa, maar zou het wel heel erg fijn vinden als ik op de een of andere manier mijn Zumo (Die normaal op mijn Suzuki DL 100 V-Strom zit) kan bevestigen zodat ik niet op iedere straathoek naar de weg hoef te zoeken en (wat nog belangrijker is) het e.e.a. aan tankstations in mijn route op kan nemen. Heeft er hier iemand ervaring met dit probleem? Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 16 februari 2016 Auteur Delen Geplaatst: 16 februari 2016 Ik kan mijn bericht dus niet meer aanpassen maar kwam nu dit schema tegen. http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VSX1T.no.battery.pdf Het enige punt waar ik dus af kan tappen is het knooppunt onder mijn neusje. En dan de blauwe en gele draad die naar en van de claxon komen. Rest nu de vraag hoe dit zit met gelijkstroom en wisselstroom etc... kan ik hier zomaar een 12V aansluiting tussen zetten? Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 16 februari 2016 Delen Geplaatst: 16 februari 2016 De gele en blauwe draad lijkt mij niet wijs,er staat duidelijk AC bij dit is dus wisselstroom. Je zal ergens en dat kan best de gele of groene draad zijn stroom moeten aftappen en dan een gelijkrichter plaatsen voordat je de navi er op aansluit. Je mag van je aansluiting(12 volt stekerdoosje) een massa draad rechtstreeks aan je frame leggen dit maakt voor de mix van ac en dc niet uit. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 17 februari 2016 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2016 Thnx, ik zal de boel (als alles weer in elkaar zit) eerst eens doormeten hoeveel volt er daadwerkelijk op staat bij een lopende motor. Ik denk dat ik het beste dan de bovenste gele kan pakken (op tekening), die komt uit de 12 v AC regulator... wat bij mij dus geliijk weer de vraag oproept of er AC (wisselstroom) gereguleerd wordt naar DC (gelijkstroom) of dat er gewoon wisselstroom uit blijft komen... aaaarghhh... .. In ieder geval al kastjes gevonden die 12V omzetten naar 5 V usb zodat ik daar mijn zumo aan kan hangen... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 17 februari 2016 Delen Geplaatst: 17 februari 2016 Je kunt een gelijkrichter met een B aansluiting erop gebruiken ipv degene die je nu hebt, op die B kun je dan een accu aansluiten, dan wordt die vanuit de stator bijgeladen. Daarna kun je met een zekeringetje ertussen een draadje naar voren trekken. Link naar reactie
dmi Geplaatst: 17 februari 2016 Delen Geplaatst: 17 februari 2016 niets van wat er nu op zit kan je vervangen zonder extra werk te creëren. Er is nu geen gelijkstroom aanwezig. Als je de regelaar gaat vervangen door één die enkel gelijkstroom uitstuurt zal je ook de claxon moeten vervangen en pinkerdoos anders aansluiten. Het is met een paar euro simpel opgelost, net zoals Bowyer zegt: https://www.conrad.nl/nl/bruggelijkrichters-o6203210.html?filterSpanning=40+V&followSearch=9578 Koop een simpele diodebrug. Let niet te hard op het voltage, maar wel naar het amperage. Als je Zumo 2amp. max verbruikt, moet je daar boven blijven. Hou er rekening mee dat je een lichte spanningsval hebt (1,5 volt ongeveer) omdat de diodes waaruit een diodebrug gemaakt is een deel van hun energie omzetten in warmte (dus bevestig hem ook op een stuk metaal. Meestal is boordspanning ergens tussen 13 en 14v, dus dat komt wel goed. Bovendien hebben de meeste 12->5v voedingen genoeg electronica aan boord om met een ruime ingangsspanning te werken. Sluit ingang 1 van de diodebrug aan op de massa, ingang 2 op een stroomdraad NA de huidige regelaar (geel is steeds gereguleerd), en vervolgens heb je 2 aansluitingen met 12v + en - gelijkstroom. Daar kan je je Zumo voeding op aansluiten. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 17 februari 2016 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2016 Huh... ik zal me er tzt eens dieper in gaan verdiepen... want nu ben ik echt alles kwijt Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.