Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lambretta Achterwiel Speling


ticce

Aanbevolen berichten

Mijn vespa had na het vervangen van de (nieuwe SKF C3) lagers vorige keer ongeveer 3mm speling gemeten aan bovenkant van het wiel. Die lager is na enkele 100km vastgelopen, en je voelde het ook aan hogere snelheden. Ik heb hem nu vervangen door een lager met kleinere tolerantie (CN) en de speling is nagenoeg weg. Rijdt ook perfect stabiel nu.

Link naar reactie

Een paar foto's van de as, tamboer en koppelingpost-892-0-53380000-1447266266_thumb.jpgpost-892-0-37500000-1447266336_thumb.jpgpost-892-0-75580000-1447266371_thumb.jpgpost-892-0-08220000-1447266402_thumb.jpgpost-892-0-71300000-1447266427_thumb.jpgpost-892-0-55900000-1447266455_thumb.jpg

De tamboer was een beetje vettig, weet niet of het lagervet is of carterolie. Ziet de as er nog ok uit?

De tamboer is van Uni. Blijkbaar is het een sx type, wist ik niet, zijn deze wisselbaar?

De olie uit het carter ziet ook uit, ruikt niet verbrand of zo. Maar met het aflaten viel er een rondel uit!! Zo een spring rondel, zou die van de endplate kunnen komen? Ik heb wel geen moer gevonden. Alles zit nog vast. Enkel op de eerste Vitesse is speling, niet veel maar toch is dit normaal? Ook zou ik willen weten of de ketting nog goed aangespannen is, hoe check ik dat?

Link naar reactie

Als dat een m7 rondel is komt die inderdaad van uwe endplate. Ik doe aan die studs meestal wat draadborging want deze durven regelmatig lossen. Denk dat daar de grote oorzaak van uw probleem al zit.

Qua tamboers heb je 2 of 3 soorten cone's. Als je de juiste cone met de juiste tamboer hebt zijn deze onderling wisselbaar van serie 1 tot serie 3.

Uni is wel 1 van de betere tamboers voor lambretta op deze moment.

Link naar reactie

Ohja, de gearbox speling moet zo vanbuiten ergens tussen 0.07 en 0.30 of 0.35 zijn, wil er nu even vanaf zijn.

Dit moet je meten tussen de eerste vitesse en de endplate aan de grote shim

Link naar reactie

Ohja- waar is de borging van je achterwiel lager? Ik bedoel dan de vlakke plaat met de 4 m6 moertjes? Die had je toch gemonteerd? :)

Link naar reactie

Dus, de endplate is los geraakt. Geen van de 6 bouten stonden vast!! Maar wat ik spijtig genoeg ook gezien heb, is dat het crownwheel naar de z*k is. Het is er één met van die zichtbare veren rondom. Die moer die met de olie mee kwam, is een stuk van één van die veren. Voor de rest zag alles er nog ok uit.

Link naar reactie

Die standaardtandwielen met veren in mag je nooit gebruiken voor iets met een niet-standaardcilinder. Ik gebruik ze zelfs bijna niet op een standaardblok. Deze zijn in principe te zwak en de veren durven uit elkaar vliegen of afbreken.

Best dat je 1 steekt van evergreen of casa lambretta in combinatie met een koperen bus

Link naar reactie

O ja natuurlijk is er zo'n bearing ball uitgevlogen :-) ik was nog net zo voorzichtig, maar met het terug in elkaar te steken zat mijn vel er tussen en moest het een beetje terug en zoef daar vloog het balletje. Ik vind het waarschijnlijk terug als de nieuwe binnen komen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...