Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nooit Zeker Van Een Onderdeel!


dmi

Aanbevolen berichten

Onlangs besliste ik dat het tijd was om mijn PX200 blok open te gooien. Hij rammelde, startte niet goed en was eens stilgevallen. Voor de rest reed hij wel behoorlijk goed en was betrouwbaar. Het afgelopen jaar zowat 80% van de tijd met die vespa 40km per dag gedaan waarvan een deel volgas op de snelweg, en zonder noemenswaardige problemen. Hij haalde niet zijn top. Vrachtwagens voorbijsteken was nog mogelijk, maar 100 was al erg moeizaam. Ik ging er altijd van uit dat dat aan de cilinder/piston/segmenten lag. 

De motor was wellicht nog nooit open geweest. Maar door schade aan de krukas had ik wel het vermoeden dat cilinder ooit vervangen werd.

 

De internals goed nagekeken en gemeten. Vervangen wat moest vervangen worden. Gereinigd wat gereinigd moest worden. Kortom, een nieuw onderblok. Ontsteking compleet nieuw, Nieuwe pakkingen in de carburateur etc. Cilinder en piston waren verrassend genoeg als nieuw en perfect binnen tolerantie. Geen krassen, geen sporen van warmlopen, segmenten perfect en netjes de hoonsporen nog zichtbaar (onder de juiste hoek, dus geen thuisgedoe) alsof hij niet lang geleden vervangen is (geen overmaat piston). Segmentjes toch maar vervangen om zeker te zijn. Cilinderkop zag er prima uit. Uitlaat is enkele maanden oud,... 

 

Motor er terug onder en ik was ervan overtuigd dat alle probleempjes opgelost waren. Maar hij reed exact hetzelfde als ervoor en startte nog steeds slecht, ondanks een perfecte sproeierbezetting. Dus dan maar systematisch beginnen vervangen en testen. 

 

Afgelopen 2 weken elke dag iets vervangen (ook nieuwe onderdelen, want die kunnen ook slecht zijn) te beginnen met bobijn, stator, vliegwiel. Carburateur, tank (sneller dan naftkraan) om gisteren de cilinder eens te demonteren. Nog steeds in perfecte staat, al viel mijn oog op het opstaand randje in de kop. Duidelijk lager dan bij de andere koppen die ik heb liggen. Wellicht is de kop die op mijn vespa zat ooit afgedraaid voor een geoptimaliseerde squishband op een ander project. Nadien in de onderdelen bak gesukkeld en dan gemonteerd in een latere fase. Ga er dus niet van uit dat meer compressie automatisch meer vermogen is. Ik monteerde een standaard kop gisterenavond. Mijn vespa startte vanmorgen voor de eerste keer sinds ik hem heb van de eerste kick, en hij reed vlot naar 110 (give or take).

 

Om maar even te zeggen:

1) Meten is weten (zonder de kop naast een andere te zien zou het me nooit opgevallen zijn)

2) De (simpele) theorie werkt niet altijd in de praktijk

 

Als ik een onderdeel van een voertuig haal en het is niet standaard, of ik heb een vermoeden dat er iets mee scheelt, markeer ik het altijd met een labeltje. De kop die ik er nu heb afgehaald kreeg nu het label 'compressie niet standaard'. Dat scheelt frustraties achteraf. 

Link naar reactie

Amai, kom daar maar eens op uit...een geluk dat het opstaand randje je is opgevallen...met alles wat er vervangen is heb je nu wel een blokje dat er weer voor lange tijd tegen kan ;-)

Grtz.

Link naar reactie

Het voordeel is ook wel dat ik redelijk wat 200 blokjes heb liggen om onderdelen te vervangen/vergelijken. Anders zou ik er vast nog lang naar gezocht hebben. 

 

 

 

Hij voelt heel sterk nu. Gisteren een effectieve 120km/u gereden (met wat wind in de rug :-)). Cruisen aan 110 is nu geen moeite meer. Enige aanpassingen aan het blok zijn Sip road 2.0, Gebalanceerde/gepolierde krukas met langere poorttiming. Hoofdsproeier 120. Wellicht is 118 nog nét iets efficiënter, maar eerst even afwachten... zeker bij dit weer.

 

 

Nu blijft er nog één mysterie over. Het verschil tussen 10 en 12pk blokken. Is er iemand die (zéker) weet welke onderdelen anders zijn? 

Op internet lees je over verschillen in cilinders en cilinderkoppen. Verder nog iets? En wat zijn juist de verschillen? Ik heb technische tekeningen van de verschillende cilinders (10 en 12pk) maar die kloppen niet. Althans, geen enkele van mijn originele piaggio cilinders komt overeen met één van de 2 tekeningen. Daarop is het verschil vooral dat de poorten 2mm hoger zitten bij de 12pk. 

Link naar reactie

Misschien urban legend?  Weet wel dat ze destijds toch van GS200 zeiden dat die 12pk was.  

Link naar reactie

Geen idee. Ik weet niet of ik de originele cilinder nog op mijn gs200 heb. Vermoedelijk niet. Maar de mijne is identiek aan de anderen. Er bestaan zéker 10 en 12pk versies. Het is enkel niet zo duidelijk hoeveel, waar en wat de verschillen zijn. Volgens sommige bronnen werd de 10pk versie enkel voor duitsland geproduceerd, andere bronnen hebben het dan weer over enkel de Rally en vroege P200 die 12pk zijn. 

 

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een poorttiming 2mm opschuiven 20% extra vermogen levert. 

Link naar reactie

Even omdat ik me altijd de tering moet zoeken om dit uit te vogelen:

Oberkante Zylinder bis Oberkante Auslass 41 mm -> 10 PS

Oberkante Zylinder bis Oberkante Auslass 38,5 mm -> 12 PS

http://www.vespaonline.de/89421-wie-erkenne-ich-an-dem-200er-motor-die-ps.html

http://www.vespaonline.de/5933-unterschied-10-ps-12-ps-200er.html#post40964

http://vespaforum.be/nl/node/8773

00000203_000.jpg

00000204_000.jpg

Link naar reactie

Heb je die tekeningen ooit nagemeten Maarten? Dat zijn diegene die ik ook heb, maar geen enkele van mijn originele piaggio cilinders komt 100% overeen met die tekeningen. Enkel mijn rally200 cilinder heb ik nog niet nagemeten. 

 

De 2 originele cilinders die ik nu kan nameten hebben een afstand van kop tot bovenkant uitlaatpoort van 39,8mm en 40mm. De cilinder die ik terug op de GS200 heb gemonteerd zat ook rond die maat. Nog geen tegengekomen van 38,5 of 41. De totale lengte van de top tot onderkant cilinder klopt wel tot op 1/10mm

 

Als bovenstaande tekeningen kloppen, maar de cilinders onnauwkeurig werden geproduceerd zit er natuurlijk nog wel wat erg eenvoudig tuningpotentieel in het blueprinten van de originele cilinder. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...