Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ngk Iridium Bougie


ticce

Aanbevolen berichten

het staat er toch onder

 

 

Die Vorteile der Iridium IX-Zündkerze auf einen Blick:
 

  • Immun gegen Verrußung: Verrußung kann bei Standard-Typen auftreten, wenn viel Stop-and-Go gefahren wird und das Motorrad oft im Leerlauf läuft. Die Iridium IX macht hier den Unterschied: In ihrem Ringspalt finden nämlich permanent elektrische Entladungen statt, die Rußpartikel entfernen, selbst wenn die Selbstreinigungstemperatur der Zündkerze noch nicht erreicht ist.
     
  • Lange Lebensdauer: Während sich bei Standard-Typen der Abstand zwischen den Elektroden mit der Zeit vergrößert und die Qualität der Zündung beeinträchtigen können, bleibt der Abstand bei Iridium-Zündkerzen über die gesamte Lebensdauer konstant. Hier macht sich die Verwendung des Edelmetalls im wahrsten Sinne des Wortes bezahlt.
     
  • Da die Mittelelektrode so dünn ist, verlangt die Zündkerze der Zündspule weniger Strom ab - Spule und Batterie werden entlastet. Höchste Motoreffizienz: Die schlanke Form der Iridium-Mittelelektrode sorgt dafür, dass mehr zündfähiges Gemisch in die Nähe des Funkens gelangt. Die Verbrennung wird effizienter, die Gasannahme spürbar verbessert, der Verbrauch sinkt.
     
  • Mehr Power durch Iridium
    Das Geheimnis der Iridium IX Zündkerze liegt in der lasergeschweißten Elektrode aus Iridium. Durch ihren minimalen Durchmesser von nur 0,6 mm bündelt sie die Zündspannung, wodurch die Verbrennung in allen Fahrstufen verbessert wird. Damit läuft der Motor absolut rund und das Motorrad beschleunigt schneller. Das Hightech-Metall Iridim hält den exakten Abstand zwischen den Elektroden. Das verhindert Zündaussetzer.
Link naar reactie

Hij geeft toch ook een antwoord op de vraag... Wat is jouw bijdrage Plomkop?

 

De algemene 'waarheid' die over bougies wordt gegeven is om bij het type te blijven dat voorgeschreven staat voor je motor. Eventueel andere temperatuurgradatie.  

Dat wil zeggen... zo lang je niet speelt met hogere compressie, andere brandstoffen, poorttiming,... ga je geen enkel voordeel ondervinden van dit soort dingen. 

 

Let ook... alle voordelen die genoemd worden zijn niet van toepassing op een goed afgestelde motor die in goede staat is. 

Link naar reactie

'Discussiëren in een ander topic aub. Enkel antwoorden die met ngk iridium bougies te maken hebben horen hier thuis.'

Ik had de tekst ook gelezen, in het Engels wel, maar had mijn vraag verkeerd gesteld. Dus die gekopieerde tekst was wel op zijn plaats, had het ook niet als een pikuur begrepen...

Mijn motor is goed afgesteld, dus veel voordeel haal ik niet uit die bougie?

Link naar reactie

Als iemand vraagt 'wat is het voordeel', en de beschrijving van het product begint met 'de voordelen zijn... ' is er toch niets mis mee om daar even naar te verwijzen. 

Misschien had ticce dat niet gezien, of is zijn duits niet van hoog niveau. Er zat naar mijns inziens geen verwijtende ondertoon in de manier waarop Geert zijn post formuleerde. 

 

Waar ik me wel mateloos aan stoor, is dat jij hier nu al 2 commentaren post (en je had al geen goede reputatie) waarmee je persoonlijke commentaar levert op iemand die op vaste basis bijdragen levert aan dit forum. 

Ik zou als ik jou was maar een toontje lager zingen. Er komt een dag dat je graag gebruik zal maken van de bereidwilligheid van deze forumleden om je (gratis) advies te geven. 

 

@Ticce: Neen dus. Als je motor in goede staat en goed afgesteld is gaat het je niets opleveren.

Waar ze wel handig zijn, is in moderne auto's. Tegenwoordig rij je vaak al 100.000 km voor je bougies er voor de eerste keer worden uitgedraaid. In dat geval rendeert een harder metaal als iridium wel om bijvoorbeeld de elektrodenafstand constant te houden. Bij een oldtimertje gaat de bougie er om de paar 1000 km sowieso eens uit. geen voordeel dus. ;-)

Link naar reactie

Als ik een som maak van alles wat ik ooit al heb uitgegeven aan mijn hobby maar eigenlijk niet nodig heb... Dan hoop ik dat mijn zoon en erfgenaam het bedrag nooit te zien krijgt! Liever teveel uitgeven aan iets dat beter is dan goed genoeg, dan minder aan iets wat nét niet goed genoeg is. ;-)

 

Moest je toch een verschil merken. Laat dan zeker iets weten! 

Link naar reactie

Hij geeft toch ook een antwoord op de vraag... Wat is jouw bijdrage Plomkop?

 

De algemene 'waarheid' die over bougies wordt gegeven is om bij het type te blijven dat voorgeschreven staat voor je motor. Eventueel andere temperatuurgradatie.  

Dat wil zeggen... zo lang je niet speelt met hogere compressie, andere brandstoffen, poorttiming,... ga je geen enkel voordeel ondervinden van dit soort dingen. 

 

Let ook... alle voordelen die genoemd worden zijn niet van toepassing op een goed afgestelde motor die in goede staat is. 

 

Kleine nuancering: de producent beveelt een bepaald type bougie aan voor zijn voertuig. Dit is niet noodzakelijkerwijze de beste bougie voor dat voortuig, maar eerder een economisch gerechtvaardigde keuze voor een product dat zo goedkoop mogelijk is en een aanvaardbaar aantal garantiegevallen zal opleveren. Als Piaggio een bijv. NGK BR8ES voorschrijft is dit omdat Piaggio een goeie deal heeft bij NGK voor dit type en omdat Piaggio uit ervaring weet dat de kwaliteit van NGK aanvaardbaar is voor de serviceintervallen van de rest van de motor. Met andere woorden de door de producent aanbevolen bougie is de minimum vereiste voor dat voertuig, niet noodzakelijk de beste.

Het is zeer goed mogelijk dat zelfs een standaard PX125 een beter rendement levert met een Iridium bougie met een elektrode van 1mm tov de standaard NGK BR8ES met relatief dikke 2mm elektrode, simpelweg omdat de Iridium bougie een bredere vlamboog maakt en het mengsel daardoor vlotter zal ontbranden. En hier is 't harder materiaal van de elektrode een voordeel omdat deze de helft dunner is en dus sneller zou opbranden.

Of dit verschil merkbaar zal zijn tijdens het rijden is een hele ander verhaal... Het kan daarentegen wel resulteren is een verminderde uitstoot en minder roetafzetting in de cilinderkop op langere termijn.

En wat betreft de serviceintervallen ben ik er vrij zeker van dat de bougie van 87% van al de Vespa'tjes uit economische overwegingen vervangen worden de dag zelf of de dag nadat ze stoppen met werken ipv bij het aangeraden serviceinterval... Als de bougie vonkt bij 't onderhoud blijft deze gewoon zitten! En hoogstwaarschijnlijk word 73% van de bougies (terug) gemonteerd zonder de elektrodeafstand ooit te controleren...

De ervaring leert mij dat Nippon Denso iridium bougies veel langer blijven werken dan bijv een NGK op mijn getunede Lambretta, en dit rechtvaardigt voor mij dan ook de meerprijs ...

Link naar reactie

Dat kan bij jou inderdaad een verschil opleveren. Een getuned blokje had ik dan ook bij de uitzonderingen staan. Er zijn nog meer uitzonderingen. Bijvoorbeeld voertuigen met een grote boring of zeer hoge compressie. Sterker nog, bij zware één- of 2-cilinders zit er een meetbare vermogenswinst in. Maar je kan de snelheid van de verbranding van een zware twin moeilijk vergelijken met een 2-takt scooter. In dit geval... 

 

Het principe is trouwens gewoon overgenomen uit de (oude) tuningwereld. Vroeger was het redelijk normaal om de standaard elektroden aan te scherpen. Heeft in principe de voordelen, met uitzonderingen van het harde materiaal.

 

sparkplug_flat_tip.jpg

 

De levensduur van de iridium bougie ligt volgens mij ook enkel in het niet inbranden van het metaal. Ze kan (even snel) kapot gaan voor de rest. Dus een goed onderhouden standaard bougie hoeft geen kortere levensduur te hebben. 

 

Wanneer is een bougie trouwens kapot? Een vetgeslagen bougie vonkt niet meer, maar die kan je droogblazen met perslucht. Een bougie die teveel carbonafzetting heeft sluit kort en vonkt niet meer, maar je kan ze zandstralen en bijvijlen. Je maakt bijna elke bougie weer als nieuw zolang ze intern geen probleem hebben. Het gebeurt, maar ik heb nog geen bougie kapot weten gaan. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...