Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo! Vespa Px 125 Of Lml?


leentjeloveslight

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

De lente is eindelijk in het land, en na 2 weken geleden een hele dag met een vespa gereden te kunnen hebben ben ik verkocht... Ik zou ook graag zo'n vespa dingietje hebben. 

 

Nu heb ik me verleden week al een beetje beginnen oriënteren samen met manlief. We zouden graag een nieuwe Vespa px hebben. 

Op tweedehands.be ook nog wat zitten neuzen natuurlijk, en m'n oog was gevallen op (wat later bleek) een LML te zijn. Leken als ons hadden het op de foto niet gezien dat het niet over een vespa maar een LML ging, en ja natuurlijk, de prijs was wel fijn. 

 

Pas na communicatie met de verkoper (is een nieuwe) kreeg ik door dat een LML op een vespa lijkt maar toch geen vespa is...

We zouden de 'scooter' op kostne van de zaak kunnen kopen. 

 

Ben ik juist dat, stel je verkoop je scooter terug, een vespa toch wel een hogere restwaarde heeft dan een LML? 

En ini wat zitten nu juist de verschillen? 

 

Ik hoor het graag van jullie, want ik ben een absolute newbie. 

 

Thanks! 

Link naar reactie

Hoi, welkom. Er zijn idd wat verschillen (zowel onderhuids als optisch zichtbaar) maar het frame is hetzelfde (onder licentie). Zoals hier reeds gezegd door Nero: een LML is een scooter maar een scooter is geen vespa.

Restwaarde van de vespa ligt een stuk hoger dan de LML. Ik zou eerder een jonge 2e hands vespa kopen dan een nieuwe LML.

Succes!

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: LML is geen namaak. Het is een Indisch bedrijf dat vroegen onder licentie van Piaggio scooters maakte. Ondertussen maken ze die nog steeds onder eigen naam en met een aantal aanpassingen. Een vespa-freak zal het niet als een 'echte' beschouwen, en ze worden zelfs soms als technisch minderwaardig beschouwd. Maar dat zijn verhalen die in de praktijk niet bevestigd worden. Je kan pech hebben met een Vespa, en je kan pech hebben met een LML. Beide voertuigen worden door eigenaars die ze nieuw kopen als goede betrouwbare scooters beschouwd. Natuurlijk wel met het oude ontwerp rekening gehouden. Een moderne (automaat) vespa is veiliger om mee te rijden.

 

Wat restwaarde betreft is het wel zo dat Vespa beter scoort. Zelfs zo goed dat het absurd is en je boekhouder het nooit zal geloven. Zo lang hij in perfecte staat is verliest hij amper zijn waarde. Een LML verliest wel veel waarde. 

 

Dus als je hem kan afschrijven kan je beter opteren voor een hoger aankoopbedrag en een grotere restwaarde. Je koopt na 4 jaar de vespa privé over voor 200 euro, en hij is op dat moment nog 2000-2500 euro waard. Goede investering ;-)

Link naar reactie

 

Wat restwaarde betreft is het wel zo dat Vespa beter scoort. Zelfs zo goed dat het absurd is en je boekhouder het nooit zal geloven. Zo lang hij in perfecte staat is verliest hij amper zijn waarde. Een LML verliest wel veel waarde. 

 

Dus als je hem kan afschrijven kan je beter opteren voor een hoger aankoopbedrag en een grotere restwaarde. Je koopt na 4 jaar de vespa privé over voor 200 euro, en hij is op dat moment nog 2000-2500 euro waard. Goede investering ;-)

 

Ja idd, dat dachten we ook. Dus jullie zouden in mijn situatie opteren voor een nieuwe vespa of een jonge tweedehands? Omdat we 'm op de zaak kopen is een nieuwe natuurlijk ook wel interessanter omdat we de BTW kunnen terugvorderen, wat met een tweedehands natuurlijk niet het geval is. 

 

En PX lijkt jullie een goede startersvespa? De look spreekt ons wel aan, maar hij is natuurlijk wel handgeschakeld. Ben je daar snel mee weg? Ter verduidelijking, twee weken geleden rondgereden op een automaat (Primavera of Sprint? weet het niet zeker). 

Link naar reactie

Ik wou zelf een PX omdat ik:

1) het de mooiste nieuw verkrijgbare Vespa vind

2) handgeschakeld veel leuker vind

3) de Vespa enkel gebruik voor plezier

 

Mijn vrouw heeft niet lang daarna een Sprint gekocht omdat ze:

1) een gele wou  :rolleyes:

2) niet het geduld had om met mijn handgeschakelde te leren rijden

 

Is een PX de beste startersvespa? Waarschijnlijk niet, maar vitessen is zeker geen obstakel. Je kan hem echter niet vergelijken met een Sprint. Ik zou je aanraden er eerst eens mee te rijden. Je koopt technologie van 30 jaar oud.

Link naar reactie

Is een PX de beste startersvespa? Waarschijnlijk niet, maar vitessen is zeker geen obstakel. Je kan hem echter niet vergelijken met een Sprint. Ik zou je aanraden er eerst eens mee te rijden. Je koopt technologie van 30 jaar oud.

 

^

Samengevat in enkele zinnen alles wat je moet weten over een PX :-)

 

Zéker een testrit doen voor je hem koopt. Het voelt compleet anders aan dan een automaat vespa. En niet iedereen ziet dat als een positief iets. 

Persoonlijk rij ik altijd liever met oude voertuigen. Omdat het rijden dan ook een ervaring wordt. Een nieuwe PX kan je ook in die categorie onderverdelen. Destijds was comfort en veiligheid gewoon nog niet zo'n punt als nu. Tegenwoordig worden voertuigen ontworpen om zo weinig mogelijk bezig te zijn met de handeling 'rijden' op zich. 

De manier van rijden raak je altijd wel gewoon hoor. Dus schakelen moet je niet als een obstakel zien. Maar ik ken wel een paar mensen die een px weg hebben gedaan om een automaatvespa te kopen. 

 

Wat nieuw of tweedehands betreft... inderdaad handig voor de btw als je nieuw koopt. Je zal zien dat de vraagprijs voor een recente tweedehands PX in perfecte staat vaak niet veel goedkoper is dan de nieuwprijs zonder btw. Soms zelfs duurder.

Link naar reactie

Welkom op het Vespa-forum. de "look van een PX" kan je misschien wel aanspreken, maar ga je er ook graag (handgeschakeld ) mee rijden ?

 

Ikzelf rij graag geschakeld ( een aparte rij-ervaring ), maar zéker zo graag automatisch (zeker in steden en drukke gebieden ).

 

Een combinatie van de twee ( geschakeld en automatisch ) bestaat niet voor een Vespa. denk dus goed na voor je de aankoop doet !

 

Ga zeker eens proefrijden met de PX . en dan weet je direct wat voor 'jou' het beste is. en waarmee' jij' zelf het liefst gaat rijden. succes ! :)

Link naar reactie

Welkom op het Vespa-forum...de "look van een PX" kan je misschien wel aanspreken, maar ga je er ook graag (handgeschakeld ) mee rijden ?

 

Ikzelf rij graag geschakeld ( een aparte rij-ervaring ), maar zéker zo graag automatisch (zeker in steden en drukke gebieden ).

 

Een combinatie van de twee ( geschakeld en automatisch ) bestaat niet voor een Vespa...denk dus goed na voor je de aankoop doet !

 

Ga zeker eens proefrijden met de PX ...en dan weet je direct wat voor 'jou' het beste is... en waarmee' jij' zelf het liefst gaat rijden...succes ! :)

 

Thanks voor de eerlijke feedback, ik ga idd eerst proefrijden en naam ook de vriend mee. Hij rijdt al met de moto dus heeft ook wel een beetje feeling met tweewielers, ik totaal nog niet...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...