Blyde Geplaatst: 6 mei 2015 Delen Geplaatst: 6 mei 2015 Hoi, Nieuw op het forum en nieuwe gebruiker van een 2tact 125cc, LML. Dezelfde als gebruiker Ibis, mijn vrouw ;-) We starten met één exemplaar en indien de kriebel groot blijft, kopen we een tweede exemplaar. Jammer genoeg kunnen we onmiddellijk al jullie raad, advies of weetjes gebruiken want wij zijn rasechte... leken ;-)) , toch wat betreft Vespa's of LML en alle gemotoriseerde tweewielers. Het volgende probleem dus: ons exemplaar is van het jaar 2008 en heeft slechts 248 km op de teller. Eerste eigenares werd onmiddellijk na aankoop zwanger en de 2tact bleef aan de kant staan tot ze enkele maanden geleden de knoop doorhakte en verkocht. Maw we hebben (en zo ziet alles aan de LML er ook uit) een nagenoeg nieuw exemplaar. Testritje gedaan welke perfect verliep, en wachtend op nummerplaat en verzekering nadien ook nog es op het voetpad voor de deur en een parking even wat gereden. Maar nu alles in orde is, een nieuwe batterij (want starten kon enkel met de kickstart), een volle tank en alle papieren in orde... doet hij het niet meer. Contact aan, benzine open, choke aan, in neutraal en ... niets. Kickstarten lukt niet en ook de luie rode knop doet niets. Wat kan het probleem zijn? Zien wij iets over het hoofd? Kan het iets elektrisch zijn? Is het de bougie die ik al even heb uitgehaald, die wat zwart en vochtig was en dus wat heb afgekuist? Iemand een logische verklaring? Grtz, Blyde (Brugge) Link naar reactie
nero Geplaatst: 6 mei 2015 Delen Geplaatst: 6 mei 2015 Heb je de batterij zelf geplaatst? Hoor je de startmotor rond draaien als je op de startknop duwt? Groetjes, nero. Link naar reactie
Blyde Geplaatst: 6 mei 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 mei 2015 Dag Nero, Yes indeed, de startmotor draait als je de startknop indrukt. Ik had de bougie er es uitgehaald en wat zwart en vocht verwijdert. Misschien zit die niet goed op zijn plaats want verder alles oké vermoed ik. groetjes Blyde Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 6 mei 2015 Delen Geplaatst: 6 mei 2015 Welkom...en als de LML terug in orde is...veel rijplezier, samen met Ibis...ciao !! Link naar reactie
Bever Geplaatst: 7 mei 2015 Delen Geplaatst: 7 mei 2015 Welkom. Ik had mijn PX in oktober vorig jaar. Waar we ook samen op gingen rijden. Nog geen half jaar heeft het geduurd of er stond een tweede Vespa onder de car port Link naar reactie
Blyde Geplaatst: 7 mei 2015 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2015 Hallo, dank voor de verwelkomingen. Ondertussen heb ik met een nieuwe bougie de LML aan de praat gekregen. Startte daarnet onmiddellijk. Eerste rit, zien we natuurlijk wreed zitten. Ik rij in eerste vitesse tien meter verder waar ik van het voetpad kan, sta daar klaar om aan te zetten, zet hem in eerste, geef wat gas en ... gedaan. Nog wel enkele pogingen ondernomen om te starten, lukte ook ietwat maar viel telkens weer stil. Dan maar terug binnen zetten en richting Vespaforum. Wat kan er nog aan de hand zijn met slechts 247 km op de teller maar uiteindelijk wel 5 jaar stilstand? Iest wat we als onbelangrijk zagen maar misschien toch dringend moeten bekijken, er drupt ietwat verse olie ergens van onder het oliereservoir. Beste oplossing is eens een onderhoud/check up laten doen? Iemand raad? Link naar reactie
Maranoa Geplaatst: 8 mei 2015 Delen Geplaatst: 8 mei 2015 Eventueel carburator eens uitblazen,kan ook altijd wonderen doen. Grtz Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 8 mei 2015 Delen Geplaatst: 8 mei 2015 Staat uw naftkraan open en bij start de choke open? En vanaf hij vlot draait, die choke terug dicht natuurlijk Link naar reactie
Blyde Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2015 Naftkraan staat open. Choke dichtdoen na 15 seconden draaien oké? En idd misschien es de carburator uitblazen na 5 jaar stilstand. Ik laat hem sowieso eens nakijken want na de mislukte poging tot eerste rit gisteren ligt er toch redelijk wat 'verse' ongemengde olie onder de LML, ter hoogte vh reservoir. Merci voor de raadgevingen. Als er nog mensen tips of vooral een probleem of oorzaak herkennen, shoot! grtjs Blyde Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 mei 2015 Delen Geplaatst: 8 mei 2015 Waarschijnlijk gewoon een slecht contact terhoogte van de cdi of bougiekabel/kap. Of doodverzopen, zet de naftkraan eens toe en blijf demareren, mogelijk schiet hij nu wel in gang. Groetjes, nero. Link naar reactie
Blyde Geplaatst: 8 mei 2015 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2015 Dank u, Nero. Zal ik morgen allemaal checken. FIjn dat dit forum bestaat. groetjes en prettig wk Blyde Link naar reactie
Cruiser Geplaatst: 8 mei 2015 Delen Geplaatst: 8 mei 2015 Wat Nero zegt moet je eens proberen heb ik zelf ook moeten doen en nu geen probleem meer. Wat ik het rare vond is dat ik aan het licht altijd neutraal moest staan koppeling los terug indrukken en das pas in eerste te zetten . Dat ben ik ondertussen wel gewoon. Weet natuurlijk niet of dat zo is bij een LML . Ik zet mijn choke aan en rij een 30meter en duw hem dan af terwijl ik aan het rijden ben. Ik heb toen in het begin hetzelfde gehad maar met nieuwe batterij was dit snel opgelost . Maar vuil in carburator kan ook altijd. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.