Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koppeling Verwijderen Zonder Koppeling Trekker


daanaan

Aanbevolen berichten

Als uw koppeling niet ontkoppelt ligt dit meer dan waarschijjnlijk niet aan je koppelingsplaten (tenzij de vespa lange tijd heetf stilgestaan en de platen aaneen zijn gekoekt.

 

Heb je olie in de carter gedaan?

 

Is de duwpen/ duwplaatje van je koppeling niet ingesleten?

 

In welke stand van het hendeltje onderaan krijg je weerstand (haaks op de vespa, voordien of nadien)?

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hoi Nero bedankt voor je reactie!

 

Heb vandaag het motorblok uit het frame gehaald want alles moest ook maar weer eens schoongemaakt worden.

 

Heb daarvoor de carter leeg laten lopen en er zat nog vrij veel in.(weet alleen niet wat een normale hoeveelheid is)

 

Drukpen heeft wel kleine tekenen van slijtage, duwplaatje lijkt er nog helemaal goed uit te zien.

 

De maximale stand van het hendeltje onderaan was 90graden haaks.

 

 

Groetjes, Daan

Link naar reactie

Wat ik even was vergeten te melden is dat dit probleem pas vrij recent is ontstaan.

Voor het ontstaan van dit probleem had de Vespa het ook wel een beetje maar in veel mindere maten. Ik kon de hem dan gewoon tegenhouden en stil blijven staan zonder dat de motor af zou slaan.

Link naar reactie

Nog eens... Jouw probleem kan maar in 2 gevallen met de koppelingsplaten te maken hebben:

 

• Zoals Nero zegt als ze kleven... maar dan plakken ze helemaal vast (dus ook niet een beetje ontkoppelen)

• Ofwel zijn ze krom, waardoor ze nog steeds weerstand hebben bij het ontkoppelen. Dit laatste is bijna altijd een gevolg van een langdurig slippende (en dus oververhitte) koppeling. Als jij nooit lang met slippende koppeling hebt gereden, durf ik met 95% zekerheid te zeggen dat je platen niet de oorzaak zijn. Je lijkt wel te willen dat het je platen zijn. Je zou blij moeten zijn dat het waarschijnlijk niet zo is.

 

Je zegt dat je kabel onlangs geknapt is... daar zal het probleem wel zitten of gezeten hebben. Er zullen al wel een paar aders gesprongen geweest zijn, of de kabel was te hard gerokken in het algemeen. 

Je zegt dat je de kabel al hebt aangespannen. Hoe heb je dat gedaan? Nog met de oude kabel? Heb je dat al vaker gedaan bij een vespa? Heb je de weerstand van de veer aan de hefboom niet aangezien als weerstand van de koppeling? En had je de juiste speling aan je koppelingshendel?

Link naar reactie

Nee het is niet dat ik hoop dat het de platen zijn maar cee had het over ambriage platen waarbij ik er van uit ging dat dat over koppelingsplaten ging.

 

Toen ik hem heb aangespannen heb ik dat gedaan met de oude kabel die dus onlangs is geknapt. Ik heb dat gedaan door hem zo af te stellen dat wanneer ik voor m'n gevoel de koppeling volledig had ingedrukt ik nog een klein beetje speling had tussen de hendel en m'n handvat.

 

Misschien dat ik die weerstanden verkeerd heb geïnterpreteerd maar zou dat niet zeker weten. 

 

Groetjes

Daan

Link naar reactie

Voor je iets anders demonteert, steek je best eerst een nieuwe kabel, en stel je hem juist af. Dat werk moet je toch doen. 

 

Ambriageplaten (of koppelingsplaten) bestaan uit een aantal frictieplaten (met kurk of een ander frictiemateriaal) en een aantal stalen platen. Als die versleten zijn (meestal in combinatie met de koppelingsveren) gaat je koppeling doorslippen. Maar zelfs dan is dat iets wat bij een natte koppeling pas na vele tienduizenden kilometers gebeurt, bij normaal gebruik. Het moeilijk ontkoppelen heeft dus zelden daarmee te maken. Daarvoor moet je gaan zoeken in het koppelingsmechanisme (hendel, kabel, afstelling, drukplaat, deksel).

 

De koppeling is een simpel onderdeel, maar wel één van de onderdelen in een motor dat het zwaar te verduren krijgt. Het is het onderdeel in de motor waarbij de meeste verschillende onderdelen mekaar raken en dus op elkaar ingesleten zijn. Dat gezegd zijnde: demonteren van een koppeling is vragen om problemen. De verschillende platen slijten in op hun respectievelijke raakvlakken. Bijvoorbeeld de koppelingskorf. Het monteren van nieuwe platen, of zelfs de volgorde of exacte plaats van elke tand in zijn oorspronkelijke locatie veranderen geeft potentieel problemen.

 

Mijn GS200, daar weet ik zeker van dat ooit de platen fout zijn gemonteerd, omdat die bij een snelle start vanuit stilstand schokt, tot zelfs het voorwiel dat van de grond komt door die schok. Bij een 50cc speelt dat natuurlijk niet zo erg een rol. Maar het punt is: tenzij je absoluut zeker weet dat het probleem in je koppeling zelf zit kan je ze beter gemonteerd laten. ;-)

Link naar reactie

... en nu je toch bezig bent, verander dan meteen de duwpen en het duwplaatje, om het "best' te ontkoppelen moet het hendeltje op iets voor 90° staan.

 

De duwpen kan je uit het deksel halen door de koppelingshendel volledig naar voor te duwen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Mijn GS200, daar weet ik zeker van dat ooit de platen fout zijn gemonteerd, omdat die bij een snelle start vanuit stilstand schokt, tot zelfs het voorwiel dat van de grond komt door die schok. Bij een 50cc speelt dat natuurlijk niet zo erg een rol.

 

In de koppelingskorf en in de grondplaat zijn 2 of 3 gaten voorzien. Zorg dat deze mooi overeen komen als je de koppeling monteert. Op die maneer zitten je veren die voor een deel de schokken opvangen altijd juist.

 

Kijk ook eens na of  er in de "pignon elastique" geen veren zijn afgebroken, dit kan voor hetzelfde effect zorgen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...