Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px Van 2007 Met 3550 Km Lekt Versnellingsbak Olie


deutzke

Aanbevolen berichten

Talkpoeder onder tegen het versnellingsbak Carter geblazen met de bus.

Waar ik reeds vroeger aan gedacht had wordt me nu duidelijk.

De olie komt door het Carter aan de onderzijde.

Er tekent zich een soort barst af in het talkpoeder, deze barst zie je niet.

Volgens mij een fout in het gietwerk, er zijn geen beschadigingen zichtbaar voor de rest.

Wat nu gedaan?

Barst zit in het gedeelte waar de olie aftap schroef zich in bevindt.

Wat gaat me dit kosten?

Is hij nu rijp voor de schroothoop.

Mijn vespa fun is nu wel ver zoek op .

Link naar reactie

Da's inderdaad zowat het moeilijkste lek om te repareren aan je blokje. 

 

Wat je kan doen... 

Als je de barst goed kan lokaliseren, je kan er goed aan en ze zit niet op een plaats die structurele delen bevat (ze loopt niet tot aan een lagerhuis bv. Dan kan je die regio erg goed proper maken, beetje opschuren en met kneedbaar aluminium tijdelijk repareren. Locktite 3455 bijvoorbeeld. Dat is op epoxybasis, kan goed tegen die temperaturen en hecht uitstekend. Als je het goed doet kan het dat het nooit meer gaat lekken, maar beschouw het toch maar niet als een permanente fix. De eerst volgende keer dat je blokje open moet, laat je hem dan gewoon lassen, zoals Maarten zegt. Dat is voor een goede lasser geen moeilijke job, zolang de barst niet doorloopt tot in een gat. In dat geval komt er onvermijdelijk nog freeswerk bij ook om het goed te doen. 

Zo'n tijdelijke fix kost je misschien 10 euro en een paar uur werk. 

 

In Amerika repareren ze alles (Echt alles) met JB weld. Dat is zowat hetzelfde product. Het heeft zijn betrouwbaarheid als lapmiddel wel bewezen. Al zien ze het daar te vaak als definitieve reparatie.

 

Laten lassen... reken op een uurtje werk voor een lasser. 50-60 euro? Ik heb net een barst in een stuurhuis van een Rally, en in een carter van een oude triumph laten lassen. Koste me samen  90 euro. Maar wel wat werk om de spullen uit elkaar te halen en proper te maken. 

Heb ook al eens barstjes laten lassen die ik niet moest betalen. Hangt er wat vanaf. Probeer zoiets te plannen op momenten dat je je spullen niet meteen terug nodig hebt. Minder dringend is minder duur meestal. 

Link naar reactie

Als ik wist hoe je hier foto's moet posten zou ik er een paar op zetten.

Wat ik mij wel afvraag, kan het kwaad tijdens het rijden?

Ik heb nu 200km gereden ermee niks van gemerkt.

Hoe zou de barst er komen, ik zie niks van beschadigingen .

Fout bij het gieten ervan.

Iemand een idee wat het zou kosten om het te laten repareren bij een vespa dealer.

Bijvoorbeeld een nieuw versnellingsbakhuis laten plaatsen.

Ik heb tijd de winter staat nu toch voor de deur.

Link naar reactie

Bij dealer langs geweest.

Deze herkende dadelijk het probleem.

Vespa is op zijn kickstarter gevallen, vandaar deze barsten.

Moet hersteld worden want zal verder scheuren vertelde hij.

Nieuw carter bij Sip 385,37 euro, origineel 1069 euro.

Kostprijs van de herstelling rond de 650 euro.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...