Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Choke / Starter Jet Px200


dmi

Aanbevolen berichten

Allen,

 

Herkennen jullie dit op jullie PX200 met Si24?

 

Mijn choke werkt. Hij start beter met choke dan zonder als de motor koud staat, en slechter als de motor warm staat. Maar, de choke staat véél te rijk voor de gematigde temperaturen. Hij blijft momenteel absoluut niet draaien met de choke uitgetrokken. Dus is het starten met choke, meteen induwen en de eerste minuut... misschien 2 minuten wat gas bijgeven om niet stil te vallen. Vanaf dan weer alles normaal! Dat kan beter! :-)

 

Werkt de choke op jullie 200 wel normaal: Met choke starten en een paar minuten een verhoogd toerental (niet stilvallen) tot hij wat onregelmatig begint te lopen. Vervolgens afzetten zodat hij lekker blijft lopen?

 

Zo te zien zal ik een andere starter sproeier moeten proberen. Hebben alle 200 motoren standaard een maat 60 starter sproeier? 

 

d

Link naar reactie

Lijkt me volledig normaal. Koudstart altijd met choke en na het aanslaan direct induwen, anders heeft de vespa geen "macht" en valt hij stil bij het vertrekken.

 

Normaal is het bij oudere voertuigen zo dat als de motor even aanslaat maar direct weer uitvalt, je bij het herstarten geen choke meer gebruikt, tenzij het stenen uit de grond vriest natuurlijk.

 

Alle largeframes (vanaf 125cc) hebben trouwens een 60 als startersproeier.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Daar zit dan toch nog wat ruimte voor verbetering, niet? 

 

Zowel mijn VNB als 50 special hebben een veel nuttigere choke. Zoals hierboven omschreven: Met choke starten en een paar minuten een verhoogd toerental (niet stilvallen) tot hij wat onregelmatig begint te lopen. Vervolgens afzetten zodat hij lekker blijft lopen. 

 

Ik weet het niet vanbuiten, maar ik denk dat de VNB nog een echte choke heeft. Ik ben doorgaans meer fan van een ouderwetse choke. Geeft wat flexibelere afstelmogelijkheid. Maar dat is misschien net wat mensen niet willen. :-)

Link naar reactie

Dat het geen probleem is wil niet zeggen dat het niet voor verbetering vatbaar is. De eerste paar minuten durft de vespa nog stil te vallen op ralenti. En dat is nu. In de winter zal dat er niet op beteren. Je kan hem uiteraard altijd wel aan de praat houden, maar als hij toch stilvalt voor de lichten met een rij auto's erachter is dat vervelend. 

 

Blijkbaar is die startersproeier 60 veel te groot. En is hij berekend op de meest extreme situaties (op hoogtes, én in de kou). Een maatje (of 2) kleiner maakt volgens mij de choke veel bruikbaarder, en is nog steeds voldoende in de winter in belgië.

Link naar reactie

Een te rijk mengsel los je toch niet op door (bijvoorbeeld) een warmere bougie te steken. Als je bougie vet slaat zal je minder problemen ondervinden met een warmere bougie, akkoord, maar dat is een lapmiddel voor het probleem: een te rijk choke mengsel.

 

Het voordeel aan een vespa is dat hij amper afgesteld moet zijn om 'goed' te draaien. Iedereen kan het. En die choke... er genoegen mee nemen dat hij behoorlijk nutteloos is? ik niet hoor ;-)

 

Dell'orto (uit een PHB-manual, maar principe blijft hetzelfde):

If the engine stalls when the engine is first started from cold before it has been running for at least a minute with the starting device on, you will need to reduce the starter jet size because of an over-rich mixture. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...