Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olieverlies


freek

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje op zoek naar de oorzaak van het olieverlies van mijn PX. Onder de motorblok ligt er altijd een plasje olie. Omdat ik dacht dat het uit de carburator kwam heb ik die vervangen maar dat heeft niet geholpen.

Nu kan ik duidelijk zien dat de lek tussen het carburatorhuis en de carter zit, daar stroomt de olie uit. De pakking daartussen werd nochtans vervangen.

Zou het kunnen dat deze niet goed meer op elkaar aansluiten? Misschien is het carburatorhuis wat krom getrokken, is dat mogelijk?

 

 

Link naar reactie

Freek, vraagje laat je je bezinekraan open staan, zo ja draai die eens dicht kuis je scoot onderaan even af met een vod.

Bij mij en bij anderen is dit meestal de oorzaak. Als je kraan open staat durft je vlotter kamer wel eens overlopen en dan

krijg je dit soort lekjes (normaal)

Grtjs

Makke

Link naar reactie

Het is duidelijk pure olie, geen naft. Het komt niet uit de carburator zelf, maar van tussen de carbu en de carter.

 

Misschien is het kanaal waar de olie doorgepompt wordt ergens geblokkeerd waardoor die een andere weg zoekt?

De carbu moet nog afgesteld worden, ik heb er een paar km's mee gedaan en heb een paar keer een warmloper gehad. Misschien zit de regelvijs te diep ingedraaid, wat de warmlopers kan verklaren en misschien ook het olieverlies?

Link naar reactie

Ik vermoed dat de dichting tussen carter en carbubakje de verkeerde is , of fout gemonteerd . Daar loopt inderdaad het oliekanaal, en als de olie zijn weg naar buiten zoekt in plaats van naar de carbu , dan heb je te weinig smering >> warmloper .

Is het oliegaatje van onderaan de carbu tot in de luchtdoorgang open ?

Link naar reactie

Zelf mengen dan hedde geen problemen meer :D

Grtjs

Makke

Idd,,maar dan tevens ook de overbrenging van het pompje liquideren en de gaten dichtmaken,,,,,altijd één van mijn eerste jobkes geweest op nen classic...en daarna dat olietankje eruit smijten ;))

 

CHEERS

Link naar reactie

Zelf mengen is niet echt een optie. Het gaat hier over de Vespa waar mijn vriendin mee rijdt. Ik ga haar niet beginnen uitleggen dat ze zelf moet mengen telkens ze gaat tanken. (te veel kans op fouten ook)

 

Tanken en rijden, dat is wat Vespa-rijden voor haar moet zijn. Ik hou dan wel in het oog dat er altijd genoeg olie in het reservoir zit.

 

maar terug on-topic:

ik denk dat ik het oliekanaal en dan vooral de pakking onder het carbuhuis eens deftig zal moeten nakijken.

Link naar reactie

@proliner: ik heb mijne zijpoot vervangen door originele, nu da ze terug rechtstaat blijkt raar maar waar mijn probleem verholpen, maar zoals reeds vermeld alle onheil was bij mij ook begonnen door verkeerde pakking

@Freek:  succes met uw zoektocht

Link naar reactie

Aan wat kan je trouwens zien of een carbu met of zonder mengsmering is? Ik begin te vermoeden dat de carbu die ik van iemand heb overgekocht er eentje zonder is.

 

Boven de gasklep zit er bij de originele carbu een gaatje, bij de andere ontbreekt dit.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dit een foto van de originele carbu, met mengsmering.

IMAG0546.jpg

 

Op de andere ontbreekt het gaatje nr 1. Wil dat zeggen dat die geen mengsmering heeft? 

Gaatje nr 2 heeft die wel, maar als ik daar olie in spuit dan kan dat blijkbaar nergens naartoe en loopt er door hetzelfde gat terug uit.

Link naar reactie

dus toch !!

het gaatje voor de mengsmering was dus niet verstropt , het is er gewoon niet .

Uw nieuwe carbu is dus één zonder mengsmering !

Ik wil je niet bang maken , maar door deze foute aankoop kan je wel veel brokken gemaakt hebben .

Oliepomp nakijken ! cilinder en piston ?? krukas heeft dus ook zonder smering gelopen , de oliekeerringen van de krukas misschien ook warm geweest en zwaar gesleten door ontbreken van smering ...

Je hebt dus een PROBLEEM .

Link naar reactie

ik vermoed dat je er met deze carbu niet zo lang mee gereden hebt want rijden zonder olie gaat meestal maar goed voor enkele kilometers. Soit als hij niet is warm- of vastgelopen is er geen probleem.

Link naar reactie

bof, zal wel meevallen :-)

Ik heb idd een paar keer een warmloper gehad maar kon elke keer zonder veel moeite terug starten, ben rustig naar huis gereden zonder hoog in toeren te gaan.

Zal het oliepompje en de cilinder en piston eens nakijken en dan de originele carbu er terug opzetten.

Link naar reactie

daar had ik dus over gelezen. Warmloper is niet goed, cilinder en piston dus zeker goed nakijken. Als je geluk hebt moet je enkel de segmenten vervangen maar als je enkele keren achter elkaar een warmloper hebt gehad vrees ik voor je piston en cilinder

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...