Ga naar inhoud
Vespaforum.be

project krijgt vorm


jeansprint

Aanbevolen berichten

het recept luidt als volgt, neem een rattig VBA frame, kruid het pittig bij met een T5 motorblok en een PX voorvork met 10" wielen en je hebt een echte GS killer, goedkoop en snel! en eens iets anders dan al die blinkers die de revu passeren, updates volgen, groeten jeansprint

vbaprojeckt0126mx.jpg

vbaprojeckt0063hy.jpg

Link naar reactie

Jan schrijft: ...kruid het pittig bij met een T5 motorblok en een PX voorvork met 10" wielen en je hebt een echte GS killer...

Tenzij je natuurlijk een GS met zelfde mechaniek hebt! : )

Maar even serieus: ziet er al goed uit! Iets veranderd aan het blok? Ik vind persoonlijk alleen dat verchroomd spatbord er teveel aan...Maar t'is uw Vespa natuurlijk!

Hou ons op de hoogte van de vooruitgang aub...

Link naar reactie

Lekker recept !

Mooi ding, maar heb je ook details?

bv welke tank heb je gebruikt? Is precies éne met gescheide smering?

Ga je pinkers zetten?

Waar heb je de batterij gezet?

Welke kabelboom heb je gebruikt?

Hoe heb je het contactslot opgelost?

De remmen? T5 achter rem en VBB pedaal of nog anders?

Link naar reactie

Waarom moet er een gescheiden smering in?

Veiliger zonder en rechtstreeks in de tank olie doen lijkt me het gemakkelijkst.

Vgr nico

Link naar reactie

Ok! Vespa lovers, ik heb hier al 3 positieve reacties, had het eerlijk gezegd anders verwacht! Merci mannen, hier volgt een detail van de gebruikte onderdelen:

Allereerst een standaard gereviseerd T5 blok, dus geen tuning, later misschien wel een “right hand” sportuitlaat

Ten tweede een VBA frame uit 1958, zoveel mogelijk terug opgebouwd met de juist details m.a.w. voetlatjes, rubbers, logo’s enz….

Ten derde een PX vork die is aangepast naar het idee van speedracer, past mooi, na de eerste proefrit zullen we ook weten hoe ze aanvoelt, later zeker een schijfrem

Ten vierde een zeer eenvoudige kabelboom, massa en 12v op voor en achterlicht, stoplichtschakelaaar + 12v en een tuimelschakelaar om de bobijn aan de massa te hangen, thats it, in samen spraak met vespagoeroe houba001 (geen batterij, was origineel ook zo op mijn T5)

Voorlopig doet een PX tank zonder mengsmering dienst, later word de VBA tank gerestaureerd (het blokje is uit een Italiaanse T5, dus zonder mengsmering)

Verder wordt er gezorgd voor veiligheid, dus nieuwe kabels, blokken, optieken enz…, ook nog een corsa sportseat in bestelling bij classicscooter

Het is de bedoeling om de wesp later te verfijnen.

Zal nog wel een update toevoegen, pittig detail, de vespa zal op een 5 tal weken zijn samen gebouwd, een persoonlijk record (moet paasmaandag halen voor de rondrit van primavera SC), ik ga verder doen!! Groeten jeansprint

Link naar reactie
Ten derde een PX vork die is aangepast naar het idee van speedracer, past mooi, na de eerste proefrit zullen we ook weten hoe ze aanvoelt, later zeker een schijfrem

Is dat het bovenste deel van een VBB vork gelast aan het onderste deel van een PX?

Opgebouwd in een 5 tal weken?

Oooo dan is er nog hoop voor mij, he Gio!. :))

Ciao ragazzi

Link naar reactie

beste designo, inderdaad, het boveneste deel van de vba vork en het onderste deel van de px vork zijn samengelast tot één geheel, de vorken beiden doorgezaagd op 10 cm boven de zitting van de lagers, dan een holle bus laten draaien die er in paste, de twee buizen konisch aangezaagd, dan de 3 buizen samengelast, heb me laten vertellen door een 4x4 kenner dat de cardanassen voor jeeps ook zo worden verbouwd, dus beslist sterk genoeg.

mvc001s5gn.jpg

vbaprojeckt0049ws.th.jpg

Link naar reactie

Als ik het goed begrijp dan heb je toch nog steeds de onderste lagerzittingen nodig van een PX? Het stuuraanslag lipje moet je dan ook bijfrezen, of niet?

En ja het spatbord is dan ook van een PX. Dan begrijp ik ook je spatbord keuze..

Chapeau, ziet er goed en doordacht uit.

Link naar reactie

@ Designo: de onderste lagerzitting moet steeds die zijn die past bij diegene die in het frame zit. Dus als het VBB onderste lager verschilt van een PX (ik weet niet vanbuiten of die met een kooilager, of met losse lagerkogels zijn), moet je kiezen: Je kan sowieso de onderste lagerzittign van de VBB-vork op de PX-voorvork steken en een VBB-lager gebruiken, maar je kan ook een PX-lagerzitting in het frame steken en dan kan je een PX-lager en lagerzitting op de voorvork gebruiken...

@ GIO695: Je bent mis... Dat vraagt massieve aanpassingen aan het voorspatbord omdat het spatbord niet alleen niet breed genoeg is, er is ook geen plaats voor de montagesteun van de voorvering.

Link naar reactie

Mooi projectje :) Maar, wel jammer van dat Garelli-voorspatbord, vind ik erg lelijk. Waarom al die moeite van voorvorkombouw met een PX vork, waarom niet een PK125 vork gebruiken voor het onderste gedeelte? Is net zo goed en daar past veel gemakkelijker een orgineel voorspatbord overheen. De kickstarter pas je toch nog wel aan mag ik hopen, de goeie as heb je al in je motor zitten.

Link naar reactie

Die montagesteun is inderdaad te groot, daar had ik niet aan gedacht!

In ieder geval mooi werk geleverd! Ben echt benieuwd naar het resultaat en naar de eerste rijervaringen ermee...

Link naar reactie

hallo iedereen, allereerst werd er voor een px vork gekozen om dat deze voorhanden was en is zo een garelli spatbordje voorlopig de enige keuze, dit geld bovendien ook voor de andere onderdelen die voor de wesp zijn gebruikt.

beste tom hoe meer ik het bekijk, gaan die blauwe details mij ook storen, ge hebt potverdikke gelijk! ga ze later eens matzwart verven, denk ik.

de eerste tegen slag is een feit, de buis om de achterremkabel/gaine door moet is verstopt, zal hier even moeten inproviseren (een gaine buiten op het frame?)

verder start het blokje koud zeer moeilijk, maar draaid mooi, het elektrisch gedeelte werk dan weer perfect, straks na de dagtaak nog wat verder doen! groeten jeansprint.

vbaprojeckt0062gf.th.jpg

Link naar reactie

Allez Jan , ben blij dat de electriciteit in orde is ! Wel vreemd dat hij koud slecht start ... werkt je choke wel ...wordt hij 100% goed uitgetrokken anders

heb je geen choke ... De buis vd achterrem al n's uitgeblazen met perslucht ?

Allez volgend weekend is hij af ???

Mij stoort dat blauw niet ... op foto lijkt het erger dan in het echt ...alternatief

oranje ???

Koen

Link naar reactie

Jan,

ik heb gemerkt bij de VBB van Gregory aka 'Kaboo' dat er soms in een VBB/VNB frame helemaal geen buis zit, en dat je de buitengaine achteraan ter hoogte van de ophanging maar +/-1cm diep in het frame kunt steken, en de binnenkabel voor de rest los in het frame zit en je buiten het frame maar een kort stuk buitengaine hebt.

Ik zou de velgen in twee kleuren doen, de omtrek in vier verdelen en afwisselend oranje en wit gespoten... very sporty!

Link naar reactie
de eerste tegen slag is een feit, de buis om de achterremkabel/gaine door moet is verstopt, zal hier even moeten inproviseren (een gaine buiten op het frame?)

Dat met die gaine op het frame lukt wel. Rij zo al vijf jaar rond, omdat ik met hetzelfde probleem zit.

Enige nadeel is lakschade (omdat die gaine tegen het frame schuurt), maar ik denk niet dat dat een punt is.

En ge moet ook opletten dat die gaine niet te veel tegen uw motor schuurt, want heb zo al een inkeping in mijn motorblok geschuurd. (blijkbaar wint plastic toch van aluminium)

Die velgen zou ik ook wel in het zwart zetten.

Lijkt mij de ideale vespa. Snel en vuil genoeg om geen schrik te hebben er iets mee tegen te komen.

Link naar reactie

tom, het is een VBA frame, als ik me niet vergis natuurlijk is het een gesloten buis door het frame, ga het straks nog eens nakijken, merci!

koen, ga straks de carbu en aanverwanten eens bekijken, in het weekend klaar, ik hoop allezins, cu koen

stanny, tegen u valt toch niet te klappen hé, wat bedoelde je met je reservewielhouder ligt klaar?

beste hé mannen en thx...janneman

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...