Ga naar inhoud
Vespaforum.be

verduidelijking ivm het 'tunen' van moderne vespa's


les

Aanbevolen berichten

beste mensen, ik krijg verschillende keren per week mails ivm het tunen van hun vespa, de vragen gaan van welke Dr pulley sliders moet ik steken tot welke ophanging ik het beste vind.

aangezien ik wel wa test werk heb verrricht kan ik daar wel een mening over geven, die mening gaat dan ook niet altijd compleet in lijn liggen met sommige mensen omdat zij een andere verwachting hebben of er méér van verwacht hadden.

bij deze wil ik even enkele dingen duidelijk maken en de algemene info samen gevat ivm het tunnen van uw vespa op 1 plaats ipv verspreid over het forum.

ten eerste, het is moeilijk te zeggen welke gewichten je in je vario hebt en welke erin passen aangezien piaggio toch bijna ieder jaar kleine aanpassingen doorvoert aan hun motoren/vario's hebben wij gemerkt.

zo kan bij iemand de ene Dr pulley slider gewichtjes bv. perfect werken en bij de andere gaat de vespa slecht rijden of de riem gaat het carter raken of alletwee...

wij hebben verder allerlei sportvario's en aanpassingen geprobeerd om de vespa sneller te laten maken, ook powerboxen en uitlaten en de waarheid is : NIKS LAAT UW VESPA DE 0-100 "VEEL" SNELLER GAAN !

hooguit zonder zware motoraanpassingen zult ge een verschil zien van 2-3 seconden of maw : 1 scooterlengte van 0-100 tegen dezelfde scooter maar meer niet.

mits zware motor aanpassingen zult ge wel een stuk sneller kunnen accelereren maar hou dan maar vast aan prijskaartjes van min 3000€ en een zwaar verminderde levensduur van uw motor.

na veel testwerk kan ik zeggen dat voor de gemiddelde vespa rijder de volgende dingen écht nuttig én betaalbaar zijn om te doen(dit gaat van '1' tem '6' waarbij '1' wilt zeggen "het beste" en '6' wil zeggen "minst interessant" om te doen) :

1) windscherm : verhoogt acceleratie en topsnelheid is makkelijker te halen + extra comfort en minder verbruik.

2) malossi luchtfilter : betere gasrespons, nadien uitwasbaar dus goedkoper in onderhoud.

3) malossi vering : vooraan is de belangrijkste, verminderd het 'duiken', comfort gaat serieus omhoog, stabiliteit ook + remweg is een stuk korter en bochten zijn plezanter.

de achterverng van malossi gaan we nu zeer binnenkort zelf aan de tand voelen ;-)

4) Dr Pulley sliders : indien de juiste configuratie gevonden brengt het bijna evenveel acceleratie winst als een peperdure sportvario alleen de levensduur is X4 en de prijs 1/3 ook qua onderhoud enz.

5) uitlaat, Remus, Akrapovic, Leovince enz... : meer geluid, iets meer power bij hogere toeren/snelheden

6) rapid bike easy powerbox : geeft een deel koppel bij indien afgesteld en een betere gasrespons, verbruik gaat omhoog maar niks dramatisch, verder veel geld voor weinig winst, vespa rijd wel fijner...

voor degenen die graag POWER willen, gelieve de volgende setup te doen(dit is een setup met 'off the shelf' producten, je kan nog een stap hoger gaan maar dan kan je beter een R1 gaan kopen met dat geld) :

-volledige malossi cilinder met cilinder kop, de cilnder kop moet nog afgewerkt en gepoort worden.

-volledige malossi vario met koppeling.

-andere uitlaat, Akrapovic met uitgehaalde interne geluidsdemper en zonder DB killer is een goede tip, maakt alleen een hels kabaal.

-powerbox.

-betere remmen(malossi heeft goede remschijven en blokjes naar het schijnt).

-ophanging volledig van malossi.

prijskaartje als je het laat doen inclusief testbank ? ...3000€...minimum...

zo, dit is de relevanste informatie die ik kan geven, tussen de regels gelezen probeer ik gewoon te zeggen bijf er zoveel mogelijk met uw vingers vanaf, das het simpelste en het goedkoopste, gebruik dat geld wat ge in de tuning wilt steken voor benzine, dan kunt ge wat meer rondrijden ;-))

Link naar reactie
Hoi Les, de 2 laatste zinnen van je tekst zal wel gelden voor 99,9% van de Vespa bezitters. Ook voor mij voldoet deze aan al mijn wensen in originele staat. Mvg

Voilà, vroeger bij de 2takten was er nog wat te winnen maar bij deze 4 takten en eigenlijk goed ontwikkelde motoren is de winst bijna nihil...

Link naar reactie

Hey Les , ik ga starten met een nieuw project maar ben nog niet echt thuis in de GTS . Heb wel tuning ervaring met 2 takt vespa's en auto's. Maar de GTS word een nieuwe uitdaging . Wil gaan voor een 300 blok onder een 125 en deze tunen . Hoeveel pk kan je verwachten met zo een blok ? Mijn beestje nu heeft 28,2 2takt paarden (zie chitchat) . Heb eens tegen een 250 GTS gereden en was niet onder de indruk. Wil er een GTS bij voor de vriendin maar niks gewoon. Wil een GTS beest proberen te bouwen. Ben benieuwd naar jou ideeën by the way ben van Beringen.

Link naar reactie

Goeie post Les, ik laat mn 125 na de malossi luchtfilter en pulleyrollen voor wat hij is, is trouwens fel genoeg voor een 125, men mag daar niet meer van verwachten en vragen, en dat net iets meer kost bommen geld en een week nadien voel je het nietmeer :-)

Ik heb 400 euro in mn wagen geinvesteerd en ben van 129,6 naar 185,4 PK en van 320 newton naar 386 newton gegaan das pas zen geld waard...

Link naar reactie

Een 300 motor onder een 125 steken ?

Hier komt dan een goeie tip aangezien ik dit ook al 3x tot in het detail heb uitgepluisd, dit is de tip : verkoop de 125cc gts en koop een 300gts.

Dit is een dure zaak en kost bloed zweet en tranen in die mate dat uw rijbewijs halen en opleggen voor een 300 goedkoper is dan die 125 om te bouwen.

Effectief beter gaan enz. is het beste tuningsonderdeel een windscherm en eventueel Dr pulley sliders, voor nog geen 130€ zijt ge al vlotter aan het rijden.

Als ik al zie hoe goed een 125gts optrekt dan is een 300 zeker niet mis, wilt ge sneller gaan pak dan die 3000€ die ge dan in uw gts moet steken en koop u een occasie R1, problem solved :-)

Link naar reactie

Euhmm,,,das een fantastisch masjien voor op de secundaire weg,autosnelweg is iets minder ( das nen scooter hé),,standaard heeft hem wel wat goedkope rommel erop staan,mbt de wegligging,,,ik heb nog niet getest ivm optrekken tussen nen 125 en nen 300,,,maar tijdens ride outs krijg ik toch den indruk dat nen 125 toch ook best vinnig is maar soit,,,hier zijn een paar forumleden die van 125 naar 300 zijn gegaan,die zullen daar wel een betere mening over hebben,,,en voor de rest zoals les al heeft vermeld dat tunen,,,tja da heeft een zeer laag rendement prijs/prestaties,,,,,het laatste waar ik nu mee bezig ben is om diene airbox eraf te gooien en hopelijk komt morgen mijne K&N filter binnen,wat dat gaat geven weet ik nog niet,,ik heb wel vermoedens ( veel lawaai,betere gasrespons,snelheid gelijk) in combinatie met nen vrij open uitlaat ;)).

Anyway voor zover mijn zoektocht en de vele proffesionele meningen,kan ik besluiten dat ge nen 300 best zo standaard mogelijk houdt en het blijft een plezier om ermee te rijden.

CHEERS

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Bon soit dit is iets dat mijne collega mij heeft toegestuurd,,,nadat we even over het subject hebben geklapt,,, en laat ons zeggen dat hij wel een clever boyke is,als ge mij goed verstaat hé. Alll that does is tell the ECU the lambda it's at a fixed point, which would help make the module more functional in some respects, but also make the fueling glitchy and unresponsive.

Power commander style devices work by changing the signal from the ECU and basically add a % extra on top to whatever it's programmed to, which works fine on open loop systems, as it's effectively like sticking a bigger jet in a carb.

But on the GTS it's closed loop, so monitors the fueling by watching the exhaust gases, and it turns the fuel up and down as required, so when one of these gizmos turns the fuel up by it's % ratio, the ECU will see it, and turn it's fueling down to compensate making the benefits minimal.

So just whack a resistor in the lambda sensor plug like the bypass kits and jobs a good un? Unfortunately not, as now the ECU will think the fueling is spot on all the time, so the box can do it's magic and all is lovely... Apart from throttle response will be shocking, as normally when you suddenly open the throttle the extra airflow makes the mixture super lean, the ECU sees this and is programmed to inject extra fuel to compensate, which is why the fueling mapping is all 3D, based on temperature, pressure, airflow, throttle opening and lambda value, so you get more fuel quickly on sudden throttle openings than on normal cruising at high throttle opening... But as you've blocked the lambda off, when you now suddenly open the throttle the mixture will go lean and stay lean until it stabilises naturally as the ECU won't see it, it still thinks alls perfect... Modern carbs run accelerator pumps to squirt extra neat fuel into the inlet on quick throttle openings to cure this very same problem.

To bypass the lambda properly, you would need to add a power commander, with an interface to the throttle position sensor, so the module could actively change it's fueling depending on the rate of throttle opening, not just the throttles position, this would be easy on a bike with an external TPS as you could just have an piggy back wiring loom, however unfortunately the GTS has it's TPS built into the ECU with no external wiring, so it's readings can't be taped into so to speak, so getting it's closed loop system into a open loop would mean lots of work and money...

If done properly you would get marginal gains in performance as you could loose all the environmental limits for CO etc, but done without a good 12 months solid testing, and resdesigned injection system you would be loosing more than your gaining.

A GTS runs as well in the heat as it does in the cold, it adjusts to a clean air filter or a dirty one, it adapts for air pressure changes and exhaust changes, about a 100 times a second to run the best it can, start removing the closed loop and all this is gone... and for what?? 0.005 sec speed difference?? Is that worth the £1000s in costs?

If you look at a sports bike with its power commander system, you'll see for the same bike, as an example a 2006 Aprilia RSV1000 you'll see it's wired into the ECU and the throttle body, for the reasons set out above, but then you'll see theres about 30 different maps for the power commander as you've cancelled the learning function, if the person who wrote the map was in the US and you loaded it on a EU bike it would be wrong as temps etc are different, there's different maps for each and every exhaust available as they all require something a little bit different, and now the ECU can't do it by itself... Who's gonna write all the maps for all the different pipes?? What happens if you've got something not in there options?

If you could gain lots of power it would be ok, but a power commander on a 180bhp sports bike gives roughly what 3 bhp more?? So on a 15bhp scooter it's gonna be so small you would gain more by just leaving the seat tub out and saving it's weight!!!

Link naar reactie

Daxx dit is een briljante post !!

Ik heb dus ik heb die rapid bike easy powerbox, deze kan dus het gassignaal niet lezen volgens die gast en dat is interessant want volgens mij heeft hij gelijk, enigste probleem is dat ik dus met die box afgesteld op mijn motor enorm veel rijplezier heb omdat een stock GTS echt klote rijd, net alsof hij altijd te arm staat.

Het rijplezier is deftig toegenomen ook al isi hij nu niet echt sneller geworden...

Link naar reactie

Ah bon les blijkbaar heb je het al gelezen ;))),,,anyway dit is een vrij complexe materie,,, nu moet ik zeggen dat mijne collega,,die daar veel verder in staat, nogal intresse vertoond om zich te verdiepen in diene ECU,,,, tis maar omdat er firma's bestaan die al een chiptuning aanbieden voor nen GTS 300,,,,,,wat ik eigenlijk wreed straf vind, omdat ik nog niemand daar over bezig heb gehoord,,,soit kan misschien nog intressant worden ;))

CHEERS

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 9 maanden later...

Hey,

Heb een paar vragen...ivm vespa 125 GTS...

Weet er iemand waar ik een K&N luchtfilter kit kan bestellen?

En kan ik die luchtfilter op de originele carbu monteren,

Heb ook een volledige polini vario maar ben er nog altijd niet uit over hoeveel de gwichtjes moeten wegen.

Een powerbox is alleen maar voor een i.e of bestaat het ook voor een carbu?

Thankx..

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...