Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe akra en Vespa gaat trager....


Duqfab

Aanbevolen berichten

Hello,

Ik heb sinds vorige week ook een akra. Onder mijn gts super 125ie

Nu heb ik de volgende vraag...

Ik merk eigenlijk dat de Vespa nu trager is... Eerst haalde ik alleen zittend snelheden tot 118 (op het Vespa klokje)

En sinds de akra. Er onder zit kom ik maar net aan 110-112 (bergaf haal ik de 118 wel nog, tot begrenzer opspringt)

Ook verbruikt de Vespa ietsjes meer...

Zijn er hier nog personen met de zelfde ondervindingen?

Thanksss

Link naar reactie

De originele uitlaat:

voordelen:

trekt sneller op onderaan, stiller, milieuvriendelijker.

nadelen:

iets minder mooi dan aftermarket, kwalitatief fragieler voor roest en dergelijke, TE STIL: voor een zwakke weggebruiker te zijn hoort niemand je echt goed aankomen, heeft veel gas nodig bij hogere snelheden en de catalysator stinkt als de pest als je hem rechtstreeks in de garage rijdt... :-)

dus meer nadelen dan voordelen...

De aftermarket uitlaat:

Voordelen:

Mooi mits juiste smaak ;-), kwalitatief beter tegen roest en dergelijke, dieper en mooiere klank, defensief beter hoorbaar als zwakke weggebruiker maar toch niet marginaal luid als je de demper inlaat, bij afremmen backfire geluid mits warmgereden, heeft bij warmgereden bijna dezelfde rijeigenschappen als de standaard uitlaat maar bij hogere snelheden duidelijk minder veel gas nodig dan de standaard, zeker even zuinig en tot slot: hij stinkt niet als de pest als je hem stil legt.

Nadelen:

Luider dus iets vermoeiender op lange ritten +100km, misschien iets meer trilling, iets tragere start en iets trager in lagere toeren. Heeft zoals de standaard uitlaat ook "restricties" in de pijp dus uiteindelijk even hard toegeknepen als de standaard uitlaat.

Eigenlijk heb je een iets tragere start, een iets trager optrekken, maar tegen kruissnelheid veel minder gas nodig omdat de pijp, ondanks de restricties de motor toch altijd nog iets beter laat uitademen.

Een Vespa is voor mij om te touren... Ik heb op men 125gts (carburateur) een klein fumee windscherm genomen, een garmin zumo (waarvan ik de voeding nog ga inbouwen) en dan een Leovince Granturismo, maar de originele variorollen behouden.

mijn kilometerteller heeft een correctie van 10 per uur, en ik haal 110 op de teller. En mijn carbu 125 gts haalt op papier 100. Dus ik kom mooi aan mijn vooropgelegde specificaties met nieuwe uitlaat en windscherm.

Verwacht niet dat een uitlaat op een vier takt veel gaat doen aan het vermogen. Bij een PX125 (2takt) kan je wel werken met een expansieuitlaat en dat geeft wel betere prestaties.

Mijn verwachtingen waren ook te hoog in het begin, maar de aftermarket is zeker kwalitatief geen verloren keuze!

ps: en inderdaad kijken dat de batterij eens ontkoppeld is zodat de motor de nieuwe uitlaat nu kan integreren!

Link naar reactie

Verwachtingen waren niet echt hoog, eigenlijk puur voor uiterlijk en geluid, maar dat ik trager ging rijden... Hmmm

Maar ondertussen, een 250km mee gereden en gaat vlotjes met 2 (vriendin en ik) tot 113 op klokje nu...

Sffs eens alleen rijden en dan zal ik wel terug naar originele snelheid gaan denk ik..

Alvast bedankt voor de uitleg...

Link naar reactie

Kristof@Ostend: de GTS'en worden elektronisch begrensd. Bij mijn GTS300 is dat 118 km/h (staat op het gelijkvormigheidsattest). Ik weet niet of dat bij allemaal hetzelfde is - het zal allicht wat afhangen van speling op de riem/variator. En ik weet ook niet wat de begrenzing van een GTS125 is maar ik geloof dat ik eens ergens 103 km/h gelezen heb. Volgens mij is het niet mogelijk de maximumsnelheid op te voeren. Op een bepaald toerental wordt de ontsteking gehalveerd (dus een ontsteking om de 4 in plaats van om de 2 toeren). Misschien kan je de ECU wel hacken, maar ik vraag me eerlijk gezegd af of een GTS nog veilig is boven de 120 km/h...

Link naar reactie

Ik raak in normaal verkeer aan een 100 km/u op de teller met mijn 125, maar om dat laatste er uit te halen heb ik toch wel wat afstand nodig hoor.

Ben wel tevreden zo, is ideaal voor woon/ werk met een max snelheid van 70 km/u en af en toe een weekendritje.

Link naar reactie

Mijn 300 liep vlot 125 km/u op de teller en had nog over toen ik dat eens uitprobeerde...

@Filip : mocht er genoeg pk's bijkomen dan zou je idd harder rijden met een andere uitlaat , maar het verschil is "verwaarloosbaar".

Als je zoals je zegt op een bepaald aantal toeren begrenst bent dan ga je sneller rijden met 35pk dan met 22pk

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

als je regelmatig eens een uurtje autostrade rijd op volle snelheid, dan zal die wel loslopen en zal je u echte topsnelheid wel halen. ik haal uit mijn lx 125 carbu op teller vlot 110 met een groot windscherm op en vaak ga ik tot 115, in bergaf durft ie doorlopen tot 120

Link naar reactie

@Marcdax: zelfs met 100 pk ga je met de toerentalbegrenzing niet sneller rijden hoor, enkel sneller optrekken.

Nee toch ?

Als je nu met een moto van  50pk aan 5000toeren rijd of eentje met 200pk aan 5000 toeren gaat die laatste toch een hogere snelheid hebben ?!

Toerentalbegrenzing moet dan wel bij beiden hetzelfde zijn uiteraard.

Anders zouden alle auto's even snel rijden aan x-aantal toeren

Link naar reactie

Tenzij de overbrenging (wiel inbegrepen) groter is gaat de snelheid identiek zijn bij hetzelfde toerental.

 

Het optrekken integendeel gaat wel iets sneller gaan. :)

 

Groetjes, nero.

kga me der eens in verdiepen :D

Dan hebben een 125 en een 300 een verschillende cdi ?

Link naar reactie

Denk het niet, een cdi  geeft alleen een ontsteking. Ik weet wel niet hoe en waar het toerental wordt beperkt (mogelijk in de ecu?)...

 

Groetjes, nero.

Niet altijd ze nero , je hebt dus echt begrenzende cdi's.

Weet nu wel niet of het zo bij vespa is maar ze bestaan wel.

Daarom dat ik het ook raar vond dat die daar op zou zitten de begrenzing omdat ze niet allemaal exact begrenzen dan. Die cdi's bestaan wel hoor , daar mag je een 500 op steken en die gaat niet sneller bollen dan op een 125 bv.

Link naar reactie

De ECU meet het toerental (er zit een sensor op de krukas). Eens het max. toerental bereikt worden de ontstekingen gehalveerd, waardoor het vermogen van de motor ook beperkt wordt. Als je de begrenzing wegneemt (en ik heb het gevoel dat deze bij mij niet meer werkt - is misschien door mijn dealer weggenomen maar vergat het hem telkens te vragen) zal het vermogen inderdaad het max. toerental (en dus de max. snelheid) bepalen. Als je dit vermogen opvoert (wat bij een viertaktmotor niet evident is) zal je inderdaad ook sneller kunnen. Vraag blijft of dit veilig is, ik vind een GTS bij 120 km/h best wel zweverig aanvoelen, en of de mechanica hierop voorzien is. Deze is berekend op het begrensde toerental. Als je met je auto een versnelling lager schakelt en in het rood gaat rijden zal hij ook best wel snel zijn, maar hoe lang?

Link naar reactie

@Filip...zou het misschien,heel misschien,niet kunnen zijn dat ge niet meer aan uw max RPM's komt,,,,,t'is maar,ik ben het nog nergens tegengekomen dat ze die rev limitter hebben kunnen uitschakelen,,,,,,,langs den andere kant moet ik eerlijk bekennen,dat ik hem ook nog nooit gevoeld heb,en ik heb toch al mijn best gedaan zene,,,het max dat ik er heb uitgehaald op den orinele teller was iets van 139km/h,geen schokken,niets,gewoon constant...en euhmmm,,die topsnelheid is geen constante waarde,in die zin dat ge 2 keer mag vertrekken van nul,en 2 keer een andere topsnelheid gaat hebben,das nog even een vraagteken hoe dat komt,,ik krijg den indruk,dat het afhangt van hoeveel gas ge geeft bij vertrek,dus dan zitten we volgens mij op het vario gedeelte,,,maar soit back on topic ;)

CHEERS

Link naar reactie

DAXX, help me even graag... wat is een rev limitter?

Ik denk dat je over een toerentalbegrenzing spreekt maar kzen nie zeker.

Indien die weg kan zou dat voor mij toch welkom zijn, kzit namelijk tegen 118 op de teller regelmatig op die begrenzing

te schokken op mijn vespa, redelijk beu als je weet dat hij eigenlijk sneller kan zonder begrenzing.

Link naar reactie

@ Sintesistef,,,das dus uwe toerentalbegrenzer,,,en daar ge met nen 125 rijdt,kan da wel kloppen,dat die op 118 km/h ingrijpt...gij zult wss aan uw toeren geraken en ik niet,,,hoe dat komt moet ik nog eens uitvogelen,maar soit,,,zoals hierboven vermeld,ben ik nog niets tegengekomen om diene begrenzer te overbruggen en eerlijk gezegd,,ik heb er nog niet naar gezocht eigenlijk ,,,ge moet wel beseffen dat deze er voor een doel opstaat hé,,,dus ik zou daar persoonlijk ni mee beginnen knoeien,,,,,,,,,, en eigenlijk hoop ik heel stilletjes,dat er misschien iemand van het forum nen Dyno zou aanschaffen ;))),,,, zodat we eens wa grafieken naast elkaar kunnen leggen,,,ge moet uw prutserijen altijd op de baan gaan uittesten,met alle externe factoren,maakt dat de zaak ni simpeler.

Anyway om efkes terug te komen op de zaak...als ge sneller wilt rijden,met dezelfde toeren,zult ge iets aan uw overbrenging moeten doen,zo efkes snel gedacht ;),,,,ik blijf dit wel volgen,want ik heb nog een paar marginaal ideetjes,,,ik heb alleen marginaal veel tijd nodig en als het even kan marginaal veel geld ;)

CHEERS

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...