Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektriciteit pk125s


EvilDevil

Aanbevolen berichten

Best monteer je terug een originele (eventueel tweedehandse).

Ik vraag me af of je bij de montage van je ledverlichting geen kortsluiting hebt gemaakt en hierdoor de gelijkrichterdiodes van de regulator hebt opgeblazen ? Is best mogelijk.

Ik stel voor dat je eerst uitkijkt naar een vervanger en dan doen we verder.

Ciao

Luc

Link naar reactie

No problem.

Een LED is niet meer dan een lichtgevende diode (Light Emitting Diode).

Een diode bestaat uit een kathode en een andode.

Wanneer men nu de LED polariseert of onder spanning zet door de anode met de plus te verbinden en de kathode met de min, dan gaat er een stroom door de diode vloeien en gaat die bijgevolg licht geven.

esql45.jpg

Link naar reactie

Ok, afhankelijk van de gebruikte spanning (hier 12V) moet men een LED-combinatie uitzoeken (serie- en parallell-schakeling) zodat de gebruikte werkspanning kan aangelegd worden.

Afhankelijk van het kleur heeft men een doorlaatspanning per LED gaande van grofweg 1.5V tot ongeveer 3.5V. Dat betekent dus dat voor 12V men (12/1.5) = 8 LED's in serie moet schakelen bij een werkspanning van 12V. Dit verklaar de combinatie in jouw aangegeven lamp type.

Link naar reactie

Ik zou terugkeren naar de laatste meting met afgekoppelde groene en grijze draad.

Meet of de nieuwe regulator onbelast 12V DC afgeeft. Is dit zo, dan hebben we de bevestiging dat de oude regulator definitief dood is.

Pas als dit ok is, koppel je alles terug aan.

Veel succes !

Groeten.

Luc

Link naar reactie

No panic, we komen d'er wel uit...

Vooral geen draden wisselen !

1. Meet de AC spanning op PuntA met massaklem deze van de regulator.

2. Meet de AC spanning op PuntB met massaklem deze van de regulator.

Meet jij digitaal of met een naald-toestel ?

Groeten.

Luc

Link naar reactie

De kbelboom moest vervangen worden door oxidatie van de kabels.

Nu zie ik wel dat er bij de uitgang aan de statorplaat 3kabels aaneen gekoppelt zijn door de vorige bezitter, het gaat over bruin/rood, zwart en geel.

De zwarte is geconecteerd op een 2de zwarte

Groen op groen

De blauwe van de kabelboom staat in verbinding met die drie kleuren.

Vermoedelijk zit het probleem daar, maar dit is blijkbaar een kabelboom voor maar 3kabels bij de uitgang van de stator: blauw groen en zwart.

Link naar reactie

9V op blauw is bijna 5 à 6V te weinig m.a.w. de AC statorspanning is te klein om de regulator naar behoren te doen werken (minimaal 14V AC).

Ofwel :

1. zit er verlies op de blauwe draad.

Dus : Volg de blauwe draad naar de motor en probeer zo dicht mogelijk bij de motor de meting uit te voeren (blauwe draad zo kort mogelijk).

2. heb je een slechte massaverbinding aan de motor en dus ook de motorspoelen.

Dus : doe de meting op blauw nog eens en hou de massaklem op een paar verschillende plaatsen tegen de motor. Kijk of je nu een verschil in AC-waarde meet.

Als deze metingen niks opleveren, dan moeten we op spoel-niveau op de statorplaat gaan meten.

Dan stel ik me vooraf eerst de vraag :

1. Waarom werd de kabelboom vervangen ? Waren er al problemen vooraf ?

2. Is er recent aan de statorplaat gewerkt ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...