EvilDevil Geplaatst: 4 juni 2013 Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Al geruime tijd ben ik bezig met het vervangen van de kabelboom. Kabelboom is geheel volgens plan en komt rechtstreeks uit italie Alles zit netjes in het chassis, dus mooi op zijn plaats. Nu bij het aankoppelen gaat het mis, als ik alles volgens schema aansluit werkt er nix! Alles ik een beetje bij de kabels speel dan ben ik in staat op het licht en grootlicht, en 3 van de 4 pinkers werkende te krijgen! Het stoplicht brand dan constant en als ik op de pedaal duwt gaat het uit :s Als ik de kabels andersom schakel aan de pinkerrelais dan werken er 3 andere pinkers! Ook gaan de pinkers niet volledig uit, ze branden normaal en dan weer feller. Nu heb ik wel leds steken in de pinker, misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Iemand tips? Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 4 juni 2013 Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Je hebt alle kenmerken van een slechte massaverbinding : - Alles ik een beetje bij de kabels speel dan ben ik in staat op het licht en grootlicht, en 3 van de 4 pinkers werkende te krijgen! - Ook gaan de pinkers niet volledig uit, ze branden normaal en dan weer feller. Controleer de massaverbinding (of beter, meet ze uit) op elk punt : aan de lichten, relais, hoorn,remschakelaar,... en uw probleem zal zichzelf oplossen. Groeten. Luc Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 4 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Hoe meet ik da uit? ben ne slechte elektricien. Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 4 juni 2013 Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Welnu, neem je multitester en zet hem op de stand diodetester. Als je de 2 meetpinnen dan tegen elkaar houdt, ga je een pieptoon horen. Dit betekent dat de weerstand tussen de meetpennen kwasie nul of nul ohm bedraagt. Koppel nu je batterij los aan de plus en de min. Kwestie van geen ongelukken te doen ;-) Verbindt één van de meetpennen met de aardingsklem van je batterij. Die is zeker in orde. De andere meetpen gebruik je als testpen voor de te onderzoeken massaverbindingen. Hou die bv. tegen de massaverbinding van de remschakelaar. Wanneer de pieptoon te horen is betekent dit dat de massaverbinding OK is. Op die manier controleer je alle massaverbindingen... tot er ééntje niet piept... . Deze is dan oorzaak van je probleem. Hopelijk is dit duidelijk ? Groeten. Luc Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 4 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Duidelijk gng, maar welke kabel moet ik nemen zonder batterij, want heb geen batterij. En wat ik bedoelde me spelen met de draadjes is eigenlijk als ik ze anders aankoppel. Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 5 juni 2013 Delen Geplaatst: 5 juni 2013 Amai, dat spelen met de kabels is toch een gevaarlijke zaak... Best sluit je alles opnieuw aan volgens schema en post je hier dat schema zodat ik aanwijzingen kan geven waar je wat moet meten. Groeten. Luc Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 5 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2013 Dit is het schema http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/PK_12V_6pole_no_batt.pdf Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 5 juni 2013 Delen Geplaatst: 5 juni 2013 Ok EvilDevil, 1. Zoals eerst aangegeven, sluit de kabelboom aan zoals het schema het aangeeft. 2. Meet de AC-spanning op PuntA (blauwe draad). Dat zou ongeveer 14V AC moeten zijn. 3. Meet de AC-spanning op PuntB (groene draad). Dat zou eveneens 14V AC moeten zijn. 4. Maat de DC-spanning op PuntC (gele draad). Dat zou 12V DC moeten zijn. Opgelet, neem telkens dezelfde massa. Bevoorbeeld de zwarte draad aan de regulator. Eenmaal dit in orde kunnen we aan de slag. Veel succes ! Groeten. Luc Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 5 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2013 Allemaal rare metingen, motor toch aan veronderstel ik? Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 5 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2013 Bij groen tussen 12 en 17 bij geel nix, en blauw krijg ik niet gemeten Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Als je op groen tussen 12 en 17V meet, kan je onmogelijk niks meten op PuntA en PuntB. Groen is namelijk de gelijkgrichte DC-spanning van de AC-spanning op PuntA en PuntB. Opgelet stand van de multimeter, meting A en B zijn AC metingen !! De AC-spanning op PuntA en PuntB zijn dus wellicht OK. Meet nu nochmaals de DC-spanning op PuntC (groen). Kies hierbij een ander massapunt en kijk of de spanning nu top 12V is zonder de minste afwijking !!! Is het antwoord hier negatief, ontkoppel dan eerst de groene draad op de spanningsregelaar en herneem de meting. Is het antwoord nog steeds negatief, ontkoppel dan ook de grijze draad op de spanningsregelaar en herneem nogmaals de meting. De regelaar is nu onbelast en zou nu een stabiele spanning moeten afgeven. Ben benieuwd... Veel succes. Luc Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 6 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Is het op de draad dat ik moet meten of op de pin van de regulator? Regulator veronderstel ik? Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2013 ok metingen zoals eerst beschreven nog is over gedaan, met volgende resultaten: Punt A (blauw) 9V Punt B (groen/grijs) 10V Punt C (geel) 0.3 V Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 0.3V DC op Punt C ? Er zijn nu 2 mogelijkheden : - ofwel is de regulator naar de haaien - ofwel wordt de 12V DC-spanning kortgesloten door ofwel iets in de schakeling van de grijze draad, of iets in de schakeling van de groene draad. Meet dus nogmaals de waarde met de grijze draad losgemaakt (om de eventuele kortsluiting in de grijze schakeling af te koppelen). En dan ook nog eens met de grijze en de groene draad losgemaakt(om de eventuele kortsluiting in de grijze en/of groene schakeling af te koppelen. Groeten. Luc Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.