Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektriciteit pk125s


EvilDevil

Aanbevolen berichten

Al geruime tijd ben ik bezig met het vervangen van de kabelboom.

Kabelboom is geheel volgens plan en komt rechtstreeks uit italie

Alles zit netjes in het chassis, dus mooi op zijn plaats.

Nu bij het aankoppelen gaat het mis, als ik alles volgens schema aansluit werkt er nix!

Alles ik een beetje bij de kabels speel dan ben ik in staat op het licht en grootlicht, en 3 van de 4 pinkers werkende te krijgen!

Het stoplicht brand dan constant en als ik op de pedaal duwt gaat het uit :s

Als ik de kabels andersom schakel aan de pinkerrelais dan werken er 3 andere pinkers!

Ook gaan de pinkers niet volledig uit, ze branden normaal en dan weer feller.

Nu heb ik wel leds steken in de pinker, misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

Iemand tips?

Link naar reactie

Je hebt alle kenmerken van een slechte massaverbinding :

- Alles ik een beetje bij de kabels speel dan ben ik in staat op het licht en grootlicht, en 3 van de 4 pinkers werkende te krijgen!

- Ook gaan de pinkers niet volledig uit, ze branden normaal en dan weer feller.

Controleer de massaverbinding (of beter, meet ze uit) op elk punt : aan de lichten, relais, hoorn,remschakelaar,... en uw probleem zal zichzelf oplossen.

Groeten.

Luc

Link naar reactie

Welnu, neem je multitester en zet hem op de stand diodetester. Als je de 2 meetpinnen dan tegen elkaar houdt, ga je een pieptoon horen. Dit betekent dat de weerstand tussen de meetpennen kwasie nul of nul ohm bedraagt.

Koppel nu je batterij los aan de plus en de min. Kwestie van geen ongelukken te doen ;-)

Verbindt één van de meetpennen met de aardingsklem van je batterij. Die is zeker in orde.

De andere meetpen gebruik je als testpen voor de te onderzoeken massaverbindingen. Hou die bv. tegen de massaverbinding van de remschakelaar. Wanneer de pieptoon te horen is betekent dit dat de massaverbinding OK is.

Op die manier controleer je alle massaverbindingen... tot er ééntje niet piept... . Deze is dan oorzaak van je probleem.

Hopelijk is dit duidelijk ?

Groeten.

Luc

Link naar reactie

Ok EvilDevil,

1. Zoals eerst aangegeven, sluit de kabelboom aan zoals het schema het aangeeft.

2. Meet de AC-spanning op PuntA (blauwe draad). Dat zou ongeveer 14V AC moeten zijn.

3. Meet de AC-spanning op PuntB (groene draad). Dat zou eveneens 14V AC moeten zijn.

4. Maat de DC-spanning op PuntC (gele draad). Dat zou 12V DC moeten zijn.

Opgelet, neem telkens dezelfde massa. Bevoorbeeld de zwarte draad aan de regulator.

Eenmaal dit in orde kunnen we aan de slag.

Veel succes !

Groeten.

Luc

33lkz6f.jpg

Link naar reactie

Als je op groen tussen 12 en 17V meet, kan je onmogelijk niks meten op PuntA en PuntB. Groen is namelijk de gelijkgrichte DC-spanning van de AC-spanning op PuntA en PuntB.

Opgelet stand van de multimeter, meting A en B zijn AC metingen !!

De AC-spanning op PuntA en PuntB zijn dus wellicht OK.

Meet nu nochmaals de DC-spanning op PuntC (groen). Kies hierbij een ander massapunt en kijk of de spanning nu top 12V is zonder de minste afwijking !!!

Is het antwoord hier negatief, ontkoppel dan eerst de groene draad op de spanningsregelaar en herneem de meting.

Is het antwoord nog steeds negatief, ontkoppel dan ook de grijze draad op de spanningsregelaar en herneem nogmaals de meting. De regelaar is nu onbelast en zou nu een stabiele spanning moeten afgeven. Ben benieuwd...

Veel succes.

Luc

Link naar reactie

0.3V DC op Punt C ?

Er zijn nu 2 mogelijkheden :

- ofwel is de regulator naar de haaien

- ofwel wordt de 12V DC-spanning kortgesloten door ofwel iets in de schakeling van de grijze draad, of iets in de schakeling van de groene draad.

Meet dus nogmaals de waarde met de grijze draad losgemaakt (om de eventuele kortsluiting in de grijze schakeling af te koppelen).

En dan ook nog eens met de grijze en de groene draad losgemaakt(om de eventuele kortsluiting in de grijze en/of groene schakeling af te koppelen.

Groeten.

Luc

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...