Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektriciteit pk125s


EvilDevil

Aanbevolen berichten

OK,

Dat de spanning terugkomt met het afkoppelen van de achterlichten lijkt me toch HEEL vreemd hoor.

Doe eens volgende test (krijg ik straks misschien een oscar voor moed en doorzetting ?):

Isoleer de regulator van de scooter bv. door er een stukje karton onder te leggen. Laat hem dus nergens contact maken met metaal.

Sluit enkel geel aan en het draadje van de vijs, niks anders !

Meet de AC-spanning tussen geel en vijsdraad : 15V normaal.

Meet de DC-spanning tussen groen/grijs klem en vijsdraad.

Link naar reactie

EvilDevil,

De link van SDN verwijst naar een 'stroomregelaar' ?? Hopelijk is dat daar een schrijffout en moet dat '12V gelijkrichter spanningsregelaar' zijn want met een stroomregelaar kunnen we niks doen.

Van rms nummer 24 603 0030 vind ik jammer genoeg niks terug op internet, behalve 1 item :

nd9b13.jpg

Toeval of niet, staat daar verdorie toch ook Ladestromregler op zeker ? Laadstroombegrenzer... en ik moet een 12V gelijkrichter spanningsregelaar hebben.

Nu heb ik volgende vragen/opmerkingen :

1. Is dit een laadstroomregelaar of een gelijkrichter spanningsregelaar ?

Zit er een papier (datasheet) in de verpakking met technische uitleg ?

Kan je dat eventueel navragen in de winkel waar je die hebt gekocht ?

2. In het geval dat het een spanningsregelaar is.

Dan werkt deze duidelijk niet. Kan dit bevestigd/getest worden in de winkel waar die werd gekocht ?

Link naar reactie

Die is dus :

1. ofwel slecht aangesloten (staan er aansluittekens of instructies op de regulator ?)

2. ofwel is die kapot

Normaal gezien kunnen deze regulators nogal wat verdragen. Gezien de vorige ook 'stuk' was, maak ik me toch de bedenking dat de kans dat beiden stuk zijn gegaan echt minimaal kan ingeschat worden. De kans dat beiden slecht zijn aangesloten lijkt me dus eerder evident.

Zolang dit item niet is opgelost kunnen we niet verder...

Link naar reactie

Omdat er op het internet geen datasheets vindbaar zijn, moet ge moet op de één of andere manier zekerheid krijgen van het al/niet werken van jouw regelaars.Daarvoor moet ge de aansluitpennen exact kennen.

Misschien kunnen ze jou helpen in de winkel of meer zelfs, kunnen ze die daar gemakkelijk testen ?

Als je de ingang, uitgang en massa kent dan volstaat het gewoon om 14V DC aan de ingang te leggen en te kijken of die er ook uitkomt aan de uitgang. Opgelet, gebruikt hiervoor nooit je autobatterij, tenzij de schakeling voorzien is van een zekering !!

Gij moet dus op zoek gaan naar de gegevens... of ergens een tweedehands (maar een ander type !) op de kop tikken of lenen. Op scooterbeurzen koop je die voor 5 Euro.

Link naar reactie

Elke type :

1. dat kwa behuizing monteerbaar is voor jouw scooter

2. het moet een 12V gelijkrichter zijn

3. vermogen minimum 80W, meer is ok

4. er moet ofwel, een datasheet bij zijn; ofwel dienen de klemmen (ingang, uitgang en massa) netjes aangeduid zijn op de behuizing; ofwel dient er op de behuizing een type vermeld te zijn

5. is geen geen oudijzer marchand in de buurt ? daar kan je zeker voor 5 Euro ééntje meenemen... of met wat geluk gratis op een landelijk containerpark.

Post eens een foto van de regelaar met kleurcodes.

Link naar reactie

Ben ondertussen wat speurwerk gaan doen op Duitse sites... en iets gevonden :

1. Monteer de rechtse regelaar nog eens. Vijs die op de scooter.

2. Sluit de zwarte massadraad (van vijske) aan op de rechtse massa pin van de regelaar.

3. Sluit die massa pin van de regelaar eveneens aan de behuizing ! (hebben we vroeger niet gedaan).

Bij sommige regelaars is die massa intern niet doorverbonden en moet die extra gelegd worden. Zou hier dus (hopelijk) kunnen.

4. Sluit geel aan op linkse pin van de 2 G-contacten van de regelaar.

5. Meet DC op rechtse pin van de 2 G-contacten en massa van de regelaar.

Punt 4 en 5 zijn omkeerbaar : je mag dus ook rechts AC aansluiten en dan links DC meten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...